Tampere
27 Jan, Thursday
-0° C

Proakatemian esseepankki

Mikä on canva?



Kirjoittanut: Esa Ekholm - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mikä on Canva?

 

Sanonta ”Kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa” pitää paikkansa. Asiakkaiden huomiosta on kova kilpailu erilaisilla some- ja blogialustoilla, mutta onneksi puhuttelevaa ja houkuttelevaa mainontaa on entistä helpompaa luoda jopa maksuttomasti tai erittäin edullisesti Canva.com- kuvankäsittelyohjelmalla.

 

Somejaettavien ilmoitusten ja kuvapäivitysten luominen on innostavaa. Canvaa ei tarvitse asentaa tietokoneelle, vaan se on selainpohjainen ja omassa appsissaan hyvin toimiva, pääosin ilmainen kuvankäsittelyohjelma. Sillä voi luoda sisältöjä niin printtiin kuin verkkoonkin, Canvalla on mahdollista toteuttaa taatusti persoonallinen muki, t-paita tai vaikkapa lasku. Sisäänkirjautuminen tapahtuu joko Facebook- tai Google-tunnuksilla, myös oman käyttäjätunnuksen luominen on mahdollista. Käytön perustana toimivat valmiit pohjat, joilla voi helposti ja nopeasti luoda näyttäviä visuaalisia sisältöjä.(Lähde: piilotettuaarre.blogspot.com/jjanhone)

 

Canvan kuvamateriaalimäärä on varsin runsas ja kasvaa koko ajan. Kuvia on todella paljon ja jos heti ei löydy sopivaa, voi ladata oman kuvan ja rakentaa siitä visuaalista sisältöä Canvan monipuolisilla fonttimahdollisuuksilla. Maksuttomien kuvien runsaudesta huolimatta ja toimialasta riippuen oman kuvan lataus saattaa olla ainoa vaihtoehto, sillä yrityksille, joiden mainonta ja päivitykset vaativat raffimpaa kuvallista ilmaisua, ei välttämättä tunnelmallisten fiiliskuvitusten joukosta helpolla löydy mieleistä otosta. Canva Pro -versio lisää mahdollisuuksia yritysmielikuvien kehittämisen avuksi, eikä hintakaan ole päätähuimaava verrattuna mainostoimiston käyttöön.

 

Canvan sisältökirjasto on nerokas myös siksi, että sieltä löytyy valmis pohja somepostaukseen, diaesitykseen tai vaikkapa käyntikorttiin. Valmiiden kuvatyyppipohjien etuna on se, että ei tarvitse huolehtia siitä minkä kokoiset ja muotoiset kuvat sopivat mihinkin media-alustaan. Kuvapohjan kokoa voi myös muuttaa, jos päättääkin käyttää kuvaa Facen sijaan Instassa. Sopivaa kuvakokoa käyttämällä kuvasta ei leikkaudu mitään pois ja kuva pysyy laadukkaana. (Lähde: digiportaat.fi: Hanna Kuisma)

 

Kuvien ja pohjien lisäksi Canva tarjoaa myös muita elementtejä, mm. erilaisia fontteja, grafiikkaa, tarroja, värejä, ääntä ja videoita. Käyttökokemus on palkitsevaa, sillä aloittelijakin onnistuu luomaan todella yltäkylläisiä, visuaalisia sisältöjä. Tosin, juuri tässä moni innokas sortuukin liioitteluun, sillä kun tarjolla on paljon kaikkea, saattaa lopputuloksesta muotoutua liian täyteen pakattu kokonaisuus ja idea kadota efektien alle. Canva-ohjeistusta löytyy netistä, kunhan vain ahkerasti jaksaa etsiä, ja jos aikaa tai intoa etsimiseen ei löydy, voi käyttöä opetella pientä maksua vastaan eri toimijoiden verkossa järjestettävillä etäkursseilla. Myös useat opistot järjestävät aiheeseen liittyviä lähikursseja, joihin osallistuminen on tosin siirtynyt rajoitusten jälkeisiin ajankohtiin.

Opintoihin kannattaa syventyä ja käyttää hetki aikaa, jotta välttyy kuvalliselta sillisalaatilta. Samalla voi myös miettiä brändinmukaista, yhtenäistä ilmettä kaikille alustoille. Esimerkiksi Canvan Kopioi sivu -toiminto on vielä melko huonosti tunnettu ja käytetty toiminto, jonka avulla säästää aikaa kuvamateriaalia luodessaan. Esimerkiksi jos käyttäjä on luonut liittymislahja -painikkeen ja seuraavalla kerralla haluaa rakentaa vaikkapa oppaan, ei kaikkea tarvitse tehdä uudelleen, vaan kopioida sivu ja ryhtyä toimeen. (Lähde: https://tiiakonttinen.fi/yksi-canvan-salaisuus-joka-tulee-mullistamaan-sisallontuotantosi/)

 

Visuaalisen materiaalin tuotanto ei enää ole mahdotonta pienellekään toimijalle. Suuriin, euromääräisiin satsauksiiin ohjelmiin ja laitteisiin ei enää ole tarvetta siinä määrin kuin ennen, sillä yksinkertaisimmillaan kuvankäsittelyn alkuun pääsee puhelimeen ladatun Canva-aplikaation avulla. Markkinointiin käytetty aika ja panos on tärkeää, sillä niitä tuotteita ja palveluita hankitaan ja käytetään, jotka tunnetaan. Markkinoinnin peitto on nykyisin laaja, ja asiakaspotentiaalia on mahdollista tavoitella monin, erilaisin ja edullisin keinoin. Piilossa pysyminen käy yrittäjälle kalliimmaksi kuin esille pyrkiminen ja esillä pysyminen.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close