Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Mikä myyjä?



Kirjoittanut: Matilda Tistelgren - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mikä on ensimmäinen asia joka sinulle tulee mieleen sanasta myyjä? Tyrkyttävä, röyhkeä, omalle henkilökohtaiselle alueelle tunkeva törppö, manipuloiva psykopaatti vai äärimmäisen epätoivoinen yksilö vailla elämänsä tarkoitusta. Mitäs sanat mukava,  ymmärtäväinen, helppo, rohkea, menestyvä ja aidosti asiakkaalle hyvää ratkaisua etsivä, henkeen ja vereen sydämellään toimiva asiakaspalvelija.

Yleinen mielikuva myyjistä on negatiivinen. Monille ensimmäinen asia sanasta myyjä tuo mieleen puhelinmyyntiin tai ständimyyntiin liittyvät hetket. Tiedät taatusti sen hetken kun kävelet ostoskeskuksessa ja näät edessä häämöttävän ständipisteen. Alat heti miettiä sotasuunnitelmaa sen kiertämiseen ja valmiiden vastaväitteiden luomiseen, kunhan vain saat vältettyä ihmiskontaktin. Mietit esitätkö puhuvasi puhelimessa, juoksetko ohi aivan kuin jonnekkin kiirehtien, esitätkö sokeaa ja kuuroa samaan aikaan vai päätätkö haastaa itseäsi ja jäädä jutulle, ties vaikka sieltä tulisikin hyvä ja kannattava tarjous vaihtaa puhelinliittymää edullisempaan, toimivampaan ja vielä nopeampaankin. Harvoin tulee itse ainakaan valittua viimeistä vaihtoehtoa. Usein työnnän kuulokkeet syvemmälle korvaan ja kävelen pää lattiaan painuneena ohi, ettei vaan tarvitsisi jäädä myyjän uhriksi, kamalintahan olisikin jos se vaikka tarjoaisi jotain hyvää ja kannattavaa!

Miksi mielikuva myynnistä on iskostunut niin vahvasti tyrkyttämiseen ja huijaamiseen. Myyjän perimmäinen tehtävä on löytää asiakkaalle paras mahdollinen vaihtoehto, kartoittaa asiakkaan tarpeet ja luoda uusia. Periaatteessa myyjän tehtävä on etsiä se mitä tarvitsemme ja luoda ratkaisuja ongelmiimme. Emme vielä vain ymmärrä sitä. Jos myyjä tekee työnsä oikein saa asiakas onnistumisen tunteen tehdystä kaupasta, hän kokee saaneensa jotain uutta hyödyllistä ja tarpeellista tai kenties vain ilon siitä, että hänelle on löytynyt jotakin uutta vieläpä äärimmäisen vaivattomasti myyjän avulla.

Ajatus siitä, että joku saa sinulle myytyä ajatuksen jonkin asian tai esineen tarpeellisuudesta pelottaa, ehkä se onkin yksi syy siihen miksi myyjiä pidetään toisinaan epäluotettavina.  ”Se miten myyjät toimivat ostajien kanssa, voi olla yrityksellesi paljon suurempi erottuva tekijä kuin osaat arvatakaan. Tuotteilla ja palveluillahan on joka tapauksessa nykyään aina vain vaikeampi erottua ” (Sahlsten, 2010). On siis äärimmäisen tärkeää ymmärtää mitä myyjän ja asiakkaan välillä tapahtuu kun puhutaan myyntiprosessista ja näin ollen lähteä kehittämään myyntiä luottamuksen rakentamisen kautta.

LÄHTEET:
Myynti 2.0 Blogi,22.10.2010. Myyjät – tyhmiä vai vain väärinymmärrettyjä? Luettu 29.3.2018. Pekka Sahlsten. https://www.myynti20.fi/myyjat-tyhmia-vai-vain-vaarinymmarrettyja/

 

Kommentoi