Tampere
28 Mar, Thursday
10° C

Proakatemian esseepankki

Mikä ihmeen tunnelmamuotoilu?



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

 

Sanasta tunnelmamuotoilu ei alkuun saanut irti, mitä se tarkoitti. Marjo Rantasen ”Tunnelmamuotoilu” -kirja tuo esille tunnelman tärkeyden, koskien jokaista tilannetta johon päädymme. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, eikö? Tämä on osa tunnelmamuotoilua. Helpommin kirjan sisällön voi esittää toisinpäin – kuinka muotoilla tunnelmaa, erityisesti palvelukokemuksissa.

 

Palvelukokemuksissa tunnelma on se, mitä asiakas tulee tilanteesta muistamaan. Tunnelman mukaan asiakas arvioi tilanteet, yritykset ja ihmiset. Tunnelmaan vaikuttavat kaikki tekijät tilanteessa: paikka, ihmiset, vuorovaikutustaidot ja esimerkiksi taustamusiikki. Tunnelma syntyy aistikokemuksista, ajatuksista ja tunteista. Tunnelma tulee ilmi aisteilla.

 

Kokemuksiin vaikuttavat aistit aistivat enemmän kuin osaamme kuvitellakaan. Uuteen huoneeseen tullessamme kiinnitämme huomiota kaikkeen mitä näemme myös ihmisten ja esineiden lisäksi. Valo vaikuttaa väreihin ja muotoihin, se korostaa tai tuo tiettyjä piirteitä esiin, sillä voidaan ohjata meitä kiinnittämään huomiota tiettyihin asioihin. Valolla voidaan luoda maisemia, vuorokauden aikoja tai se voi tuoda mieleen tilanteita. Kosketuksella saamme irti enemmän muodoista, materiaaleista ja pinnoista. Kosketus voi olla vaikka kättelytilanne. Kosketus kertoo siisteydestä ja hygieenisyydestä. Tuoksut tuovat mieleen helposti muistoja ja näin tunteita. Tuoksu voi luoda turvallisuuden tunnetta tai haikeutta, se voi aiheuttaa nälän tunteen tai pilata ruokahalun. Makuaistiin on helppo vedota. Ravintoloiden valttikortti on makuaistin tunnelman hallinta, saada asiakas palaamaan. Äänilläkin voidaan herättää tarpeita tai muistoja. Äänensävyt vaikuttavat miten kuulemme ja vastaanotamme asiat. Hyvällä akustiikalla on paljon tekemistä äänen kuuluvuuden kanssa.

 

Työpaikoilla tunnelmanluonti lähtee esimiehistä. Esimies vaikuttaa kaikkeen toimintaan omalla esimerkillään. Jokaisen tulee pystyä innostavalla tavalla motivoimaan ihmisiä, niin alaisia kuin asiakkaitakin. Johtamisessa on tärkeää välittää välittämisen tunnetta, olla aidosti kiinnostunut toisen unelmista ja kehittää luottamuksellista ilmapiiriä. Työporukan tunnelma voi olla jotain ihan muuta kuin yhden ihmisen työminä. Työporukan kesken negatiivinen tunnelma tarttuu asiakkaisiin helposti, se latistaa tunnelmaa ja alkaa ohjata toimintaa ja ajattelua. Kiireinen ja välinpitämätön esimies tekee työntekijöistään välinpitämättömiä. Hetkessä elävä, kuunteleva esimies taas herättää luottamusta ja kunnioitusta.

 

Tunnelmamuotoilu on myös asiakaskokemuksien muotoilua. Asiakkaan liiallinen määrittäminen voi olla turmion tie. Liiallinen tiettyyn kohderyhmään kohdistaminen ja asiakkaan lokeroiminen esimerkiksi ulkonäön vuoksi aiheuttaa valheellista tunnelmaa. Tunnelman muodostaminen ei ole kovin helppoa. Ihmisten tunteiden mittaaminen on mahdotonta. Ei voida siis miettiä, millaisia tunteita halutaan asiakaskohtaamisissa luoda. Asiakaskokemuksien vaikutus voi olla suurempi, jos yritys oppii tuntemaan, mitkä hetket asiakkaalle ovat kokemuksena merkittävimpiä. Näin voidaan pyrkiä rakentamaan positiivinen kohokohta nimenomaan niihin hetkiin.

 

Tunnelmamuotoilu on myös elämyksiä. Kukaan tuskin lähtee ravintolaan vain syömään, sillä syödä voi kotonakin. Ravintolasta haetaan tunnelmaa: musiikkia, maisemia, teemoja ja makunautintoja.

 

Pienemmissä yrityksissä tunnelman muotoilu voi olla valttikortti. Asiakaskunnan pysyessä samana tuttavallisuus tuo tietynlaista tunnelmaa, työporukan kesken vallitseva ilo ja yhteen hiileen puhaltaminen viestii riemua myös asiakkaille. Tunnelmamuotoilun kehittäminen ja sen mukana kehittyminen ei lopu yrityksissä koskaan, tunnelma on helppo latistaa. Huono tunnelma lisää konflikteja ja vääriin asioihin keskittymistä, näin tuottavuus ja tehokkuus laskevat. Työntekijöiden tyytymättömyys lisää asiakkaiden tyytymättömyyttä. Lopulta asiakkaiden katoaminen johtaa työntekijöiden katoamiseen. Hyvä tunnelma taas leviää kulovalkean lailla: lisää tehokkuutta, luovuutta ja tuottavuutta. Hyvinvointi ja paremmat kokemukset, niin työporukan kesken kuin asiakkaidenkin kanssa, lisääntyy. Mukava yritys ja asiakaskokemukset lisäävät suosittelua ja ohjaavat asiakkaita. Työntekijät ovat yrityksen kasvot – mutrusuita tai ilopillereitä!

 

Paras tunnelma muodostuu luomalla turvallinen ilmapiiri toimia ja työskennellä. Hyvä tunnelma opettaa ja lisää hyvinvointia, sekä toimii loistavana kilpailukeinona!

 

”Ihmiset eivät muista, mitä olet sanonut. Ihmiset eivät muista, mitä olet tehnyt. Mutta ihmiset muistavat, minkä tunteen olet heissä saanut aikaan.” –Maya Angelou

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close