


Mihin suuntaan?
Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
KIRJALÄHTEET
KIRJA | KIRJAILIJA |
---|---|
Yrityksen arvot |
Mihin suuntaan?
Lähteet: Artikkeli https://yrityksen-perustaminen.net/yrityksen-arvot/
Arvot, visio ja missio löytyvät monen ison yrityksen nettisivuilta. Mitä näillä kuitenkaan tekee? Ajatus voi käydä joskus mielessä, kun yrityksen arvoja mietitään kuudetta tuntia. Arvot, visio ja missio ei luultavasti ole suurin avain menestykseen, mutta se helpottaa työyhteisössä toimimista sekä yhteisen suunnan seuraamisessa.
Yrityksen arvot ei tarvitse olla samat kuin omat ovat, mutta jos arvot ovat räikäessä ristiriidassa omien kanssa on hyvä hetki miettiä, onko oikeassa paikassa. Arvot ohjaavat yrityksen toimintaa. Aina arvojen olemassa oloa ei näe mutta mielestäni niiden ei tarvitse koko aikaa tapetilla ollakkaan. Tärkeää on, että kaikki tiedostavat arvot ja tuntevat ne. Itsestään selvillä arvoilla voi olla jopa negatiivinen vaikutus: jos joudut mainostamaan arvojen kautta olevasi luotettava, se saattaa antaa epäilyttävän kuvan, sillä asiakas ei varmasti ole odottanutkaan yrityksen olevan epäluotettava. Arvoja ei kannata myöskään alkaa valehtelemaan tai valitsemaan trendikkäiden joukosta. Ympäristöystävällinen öljykauppias jää kiinni nopeasti ja herättää hämmennystä sekä epäluottamusta teollaan, jolla on varmasti vaikutus yrityksen arvoon. Arvoissa on kuitenkin paljon enemmän hyvää kuin pahaa varsinkin, kun niitä käyttää oikein. Arvoilla on suuri merkitys: ne ohjaavat työntekijöiden tekemisiä yrityksessä ja niiden mukaan toimitaan johtotasolta siivoojaan. Arvot ovat kuin yrityksesi toimintatapojen ABC. Sähköyritys Fortum listaa yhdeksi arvokseen luovuus. Luovuus määritellään heillä työntekijän kannustamiseen löytää uusia ratkaisuja sekä oma-aloitteellisuuden kautta. Finnair taas pukee arvonsa minä-muotoon seuraavasti: välitän, yksinkertaistan, olen rohkea. Arvojen keksimisessä voi olla luova ja omaperäinen. Tärkeintä niissä on tarkoitus itselle ja firmalle.
Visio kertoo yrityksesi tavoitteista ja tulevaisuuden suunnitelmista. Se pistää ajattelemaan mihin kaikkeen omalla yrityksellä voikaan päästä. Visio voi olla myös kunnianhimoinen haaste kuten ”maailman vihrein yritys”. Vision voi myös toteuttaa laimeasti, jota esimerkiksi VR seuraa. ”VR:n visio on olla Suomen johtava matkustuksen, logistiikan ja infrarakentamisen palveluyritys”. Innostava ja haluttava visio sitouttaa työntekijän paremmin tehtäväänsä. Kun itse visio ei käytännössä kerro omistajien haluavan kääriä mahdollisimman suuret voitot taskuunsa, on työntekijä helpommin motivoitavissa.
Yrityksen strategia kertoo konkreettisesti, miten visioon päästään. Strategia luo mm. uskottavuutta ja kertoo että visio on vakavasti otettavissa oleva oikea tavoite. Strategia ei saa olla vaikeaselkoinen, vaan sen pitäisi olla mahdollinen jokaisen firman työntekijän tehtäviin.
Missio kertoo, miksi yritys on olemassa ja mitä yrityksen toiminnalla halutaan saada aikaan. Se kuvaa yrityksen roolia tässä yhteiskunnassa ja omassa toimintaympäristössä sekä yrityksen omasta tehtävästä. Mission ja vision ero on siinä, että missio vastaa enemmän nykyhetken tapahtumiin kuten olemassaolon syyhyn, kun visio on ennemmin tulevaisuuden näkymä siitä mitä yritys on seuraavan viiden vuoden päästä.
Näiden muodostaminen voi tuntua aluksi haastavalta. Helpoiten mukaan pääsee, kun tietää missä järjestyksessä alkaa palapeliä koota. Lyhykäisyydessään: missio, arvot, strategia ja visio. Kun tiedetään miksi yritys on olemassa, voidaan siirtyä arvoihin ja määrittää miten yrityksessä toimitaan. Arvojen pohjalta luodaan toimintatavat strategiaan, jolla saavutetaan mietitty visio.