Tampere
25 Nov, Wednesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Mielivalta



Kirjoittanut: Linda Kivialho - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

 

JOHDANTO

 

Olen jo pitkään miettinyt, että miten voisin yhdistää erilaiset vahvuuteni ja heikkouteni. Minulla on pitkä historia vaatetusalalta, ja olenkin työstänyt omaa mallistoani viimeisien vuosien ajan. Jokin siinä kuitenkin on tökkinyt, enkä ole oikein ollut varma, miten lähtisin sitä työstämään. Minulla oli ongelmia logon suunnitelleen graafikon kanssa, kun hän ei suostunutkaan myymään yhdessä työstämäämme logoa minulle. Se oli aikamoinen isku vasten kasvoja, sillä olin suunnitellut logoa pitkään ja huolella, eikä logon vaihtaminen lennosta tuntunut hyvältä. Logo oli kuitenkin se näkyvä etuosa koko liiketoiminnastani, joka piti sisällään kaiken muun. Ainakin siis minun omasta, hieman neuroottisesta näkökulmastani. Nyt olen onneksi saanut suunniteltua uuden logon, ja olen siihen kohtuullisen tyytyväinen. Minun piti kuitenkin luopua liian neuroottisesta suhtautumisesta asiaan ja korostaa järkiperäistä ajattelua. Se ei ole niin helppoa, kun on kyse jostain, minkä itse olet luonut.

 

Kuitenkin loppupeleissä luulen, että ongelmani liiketoiminnan starttaamisessa sijoittui enemmän kysymykseen siitä, miksi teen sitä. Olin kyllä miettinyt asiakkaan näkökulmasta niin, että halusin tehdä toimivia vaatteita, jotka tuntuvat iholla hyvältä, mutta olisivat tuotettu vastuullisesti ja vähentäisivät kuluttamisen asennetta vaatetusalalla. Halusin tehdä paikallista, mutta niin, että hinnat olisivat asiakasystävälliset. Kiinnostuin tuotteistamisesta ammattikoulussa, ja teinkin opinnäytetyöni siitä. Tuotteistaminen vaatetusalalla suunnitteluvaiheessa oli mielestäni salaisuus siihen, miten saisimme kustannukset laskuun luopumatta suomalaisesta tuotannosta. Aivan liian monet merkit markkinoivat itseään suomalaisina, mutta todellisuudessa ainoastaan suunnittelu tapahtuu Suomessa, ja valmistus Virossa, Portugalissa tai muussa halvemman tuotannon maassa.

 

En kuitenkaan ollut henkilökohtaisella tasolla täysin sitoutunut vaatemerkkiini, jota yritin rakentaa. Halusin kovasti, että se edustaisi minua ja sitä, miten näen maailman. Kävimme jopa kuvaamassa mallistosta videon Madridissa pari kevättä taaksepäin, mutta en kokenut videota omakseni. Se oli kyllä todella kaunis, mutta jäi julkaisematta, kun se ei ilmentänyt mallistoa siinä valossa kuin sen itse koin. Noh, virheistä oppii. Ensi kerralla pidän kirkkaana mielessäni sen, mitä mallistoltani haluan.

 

 

KUN ASIAT MUUTTUVAT

 

Viime syksynä koin aika ison mullistuksen elämässäni, kun lääkärini, joka oli hoitanut autoimmuunisairauttani pitkään, joutui sulkemaan klinikkansa, ja tavallaan koko hyvinvointini olikin vaakalaudalla. Tästä seurasi pitkää pohdintaa elämästä yleensä, itsestä, omista arvoista ja myös motiiveista. Kuuntelin loppuvuodesta Pekka Hyysalon kirjan Fight back, missä hän kertoo omasta kuntoutumisestaan vakavasta lasketteluonnettomuudesta seuranneesta aivovammasta takaisin elämään. Hyysalo brändäsi onnettomuutensa, ja loi siihen liittyvän vaatemerkin, jonka tunnemme nimellä Fight back. Tämä inspiroi minua hyvin paljon, sekä sai minut näkemään oman vaatemallistoni hieman uusin silmin.

 

Oma sairastumiseni CFS:ään on tällä hetkellä suurimpia heikkouksiani. Sairastumiseen liittyy paljon häpeää ja riittämättömyyden tunteita. Se saa minut kyseenalaistamaan arvoni työmarkkinoilla, vaikka se ei oikeasti edes vaikuta työskentelyyni kovinkaan paljon. Minulla on kuitenkin sen vuoksi tietynlaisia rajoitteita ja minun on vaikea olla joustava joissakin asioissa. Kuitenkin häpeä ja siihen liittyvät muut ristiriitaiset tunteet ajavat minut kääntämään heikkoudestani voimavaran. Se ajaa minua tällä hetkellä hyvin vahvasti eteenpäin.

 

Olen yrittänyt kovasti miettiä omaa osaamistani ja sen tuotteistamista. Se kun on hyvin hankala asia, jos ei ole mitään sellaista niin selkeää kuin ”markkinointi” tai ”talous”. Minulla on erilainen kimppu taitoja, joita olen yrittänyt liittää toisiinsa. Tapahtumatuotanto, johtaminen ja strategiat ovat sellaisia melko selkeitä taitoja, mutta lisäksi minulta löytyy vaatetusalan ammattitutkinto. Käyn nyt myös Valmentures-valmennusta, joka taas on johtamisen erikoistutkinto. Vähän tällainen sillisalaatti siis, jota ei ole kovin helppoa yhdistää toimivaksi kokonaisuudeksi. Olen myös paneutunut hyvinvointiin monesta eri näkökulmasta. Erityisesti jaksaminen on ollut olennaisena osana siinä. Nyt kuitenkin Hyysalon kirjan innoittamana olen löytänyt tavan yhdistää näitä kaikkia osa-alueita käyttäen järkevän kokonaisuuden.

 

 

MIELIVALTA

 

Aloitan Mielivalta-tuotteiden myymisen t-paita-linjalla, ja mukaan tulee myös laatikkomekko naisille, sekä mahdollisesti bomberia tai hupparia. Tuotteisiin tulee Mielivalta-logo printattuna. Tuotteet ovat suomalaista laadukasta designia ja ne myös valmistetaan Suomessa suomalaisista materiaaleista. Näiden tuotteiden (ainakin kuvitteellisesta) tuotosta lahjoitan 10% CFS-tutkimuksen edistämiseen. Haluan brändätä Mielivalta:n jollain tavalla CFS:n kautta, sillä se koskettaa hyvin monia ihmisiä sairastuneista heidän läheisiinsä. Sitähän sanotaan, että segmenttinsä pitää valita rohkeasti, heh.

 

Tällä hetkellä kerään muilla projekteilla pääomaa vaatemalliston starttaamiseen, sillä en halua tehdä sitä lainalla, eikä sijoittajat taida olla nyt se oikea väylä tähän alkuun. Tulen aloittamaan hyvin pienellä erällä ja testaamaan, miten se ihmisiin uppoaa. Mielivalta on sanana jo mielenkiintoinen ja luulen, että se tulee aiheuttamaan kiinnostusta myös oman ystäväpiirini ulkopuolella. Mistään ei tietysti voi olla täysin varma, eikä uutta tuotetta luodessaan voi oikeastaan muuta, kuin uskoa omaan asiaansa.

 

Toiveenani olisi saada vaatteet heti myös kansainvälisille markkinoille. Olenkin kartoittanut hieman suomalaisen designin menekkiä ulkomailla, ja erityisesti Alankomaissa se on kovin suosittua. CFS on Briteissä myös suuri ongelma, kuten myös Norjassa ja Ruotsissa, joten ne toimisivat kohdemaina myös hyvin. Toisaalta olen miettinyt sanan mielivalta suomalaisuutta, ja koen sen olevan pieni uhka kansainvälisillä markkinoilla. En kuitenkaan ole lähtenyt vaihtamaan nimeä. Sanan kääntäminen englanniksi on melkoisen haastavaa.

 

Kansainvälisille vesille haluaisin luoda ihan oman tuotteen, millä lähteä liikenteeseen. Kyseessa on ”I RESPECT”-tekstillä varustettu paita. Lauseen takana on ideologia siitä, että kunnioitus toimii elämänasenteena jokaisessa hetkessä ja kohtaamisessa. Tuotteen idea on tuoda se näkyväksi ja vahvistaa sitä, sekä liittyä osaksi samankaltaisesti ajattelevia ihmisiä. Tämä vaatii vielä hiomista ja kehittämistä.

 

Haluaisin yhdistää tähän myös hyvinvointivalmennusta, sillä olen perehtynyt CFS:n vuoksi ihmisen kehon toimintaan ja ravintoon noin kymmenen vuotta, joista viimeiset viisi hyvinkin aktiivisesti. Olen luonut oman teoriani siitä, miten hyvinvoinnin saa optimoitua, ja haluaisinkin kirjoittaa aiheesta kirjan. Tarkoituksenani olisi aloittaa julkinen puhuminen asiasta, mutta sitä varten minun täytyy harjoitella esiintymistaitoani, sillä viime syksyn järkyttävien tapahtumien jälkeen, esiintyminen on ollut minulle vaikeaa. Vaikka minulla on pitkä esiintymistausta, en pysty seisomaan enää ihmisten edessä niin, että he katsovat minuun. Olen hieman harjoitellut asiaa ja se onkin mennyt paremmaksi, mutta kyllä se tarvitsee vielä panostamista.

 

Minun olisi myös hyvä aloittaa jonkinnäköinen sisällöntuotanto liittyen hyvinvointiin ja eettisyyteen, mutta hitto että vastustaa koko ajatus. Suurin ongelmani siis on ehdottomasti asenneongelma. En koe olevani mikään bloggari. Olen kuitenkin saanut palautetta useammalta ihmiseltä, että minun tulisi aloittaa blogi. Yritän kuunnella ja löytää näkökulmaa siihen, että voisin innostua siitä. En kuitenkaan ole oikein sellainen some-persoona ja selfiet sun muut asiat vastustavat. Yritän kuitenkin löytää siihen omannäköistä kulmaa, joka silti toimisi vähän laajemmallekin segmentille.

 

 

ARVOT – MIELIVALTA

 

For everyone

Mielivalta on tehty sopimaan kaikille mitoista huolimatta.

 

Justice

Mielivalta seisoo oikeudenmukaisuuden puolesta.

 

Invisibility

Läpinäkyvyys leikkaa Mielivaltan kaikkea toimintaa. Koko prosessi ja organisaatiorakenne ovat nähtävillä.

 

Ethical

Mielivalta on luotu eettisen ajattelun mukaan alusta loppuun saakka.

 

Strong

Mielivalta on ehdottomasti vahva. Sen vahva design ja aatteellisuus jättävät aivan varmasti jäljen.

 

 

MITÄ SEURAAVAKSI?

 

Minun tarvitsee opetella luomaan ja ylläpitämään verkkokauppaa. WordPress toimii helppona pohjana siihen. Pidämme tiimissä pajan verkkokaupan ylläpitämisestä. Minun tarvitsee myös opetella käyttämään vektorointiohjelmaa voidakseni luoda printit painettavaan muotoon. Suurin haaste on kuitenkin Mielivaltan tarinallistaminen. Minulla on jokin käsitys siitä, että millä tavalla haluan sen brändätä, mutta se vaatii sitä, että kirjoitan sen osion auki. Haasteita tuottaa mm. se, että miten paljon tuon CFS:ää tai itseäni brändissä esille. Tarkoitus ei kuitenkaan ole henkilöbrändätä sitä minun kauttani.

 

Olen alkanut tekemään kartoitusta tulevista alihankkijoista. Tarvitsen ompelimon, joka tuottaa vaatteet suunnitelmieni pohjalta. Toiveena olisi, että kyseinen ompelimo sijaitsisi Tampereella. Kaikkien yhteistyökumppaneiden tulisi edustaa myös jollain tavalla samankaltaisia arvoja. Luotettavan alihankkijan löytäminen ei ole helppoa, sillä vaihtoehtoja on monia ja vasta yhteisellä tekemisellä selviää, onko yhteistyökumppani juuri se oikea.

 

Arvot ovat lähinnä ensimmäiset mieleen tulleet, joten ne kaipaavat vielä hiomista. Mielivaltan visio on sanoitusta vaille valmis, kuten myös missio. Eli aika kaukana vielä konkretiasta. Vaikeinta tässä onkin selkeyttää itselleni, että miten haluan asioiden kanssa edetä. Toisaalta tekisi mieli vain tehdä asiat suoraan ja testata, onko tuotteilla kysyntää oikeasti. Mutta ei se mene ihan niin, sillä kyllä brändääminen vaatii aikaa ja työtä, kuten myös kunnollisen tuotantolinjan luominen. Kumpi oli ensin, muna vai kana.

Kommentit
  • Nuppu Laaksonen

    Täytyy sanoa, että odotan kyllä tätä sun mallistoa niin paljon! Uskon täysin kun luomis-, tarinallistamis-, brändäystaitoihin, mutta muista että apua löytyy kun sitä kysyy! 🙂

    13.2.2018
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close