Tampere
21 Jan, Thursday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Mieli, tunteiden vuoristorata



Kirjoittanut: Fanni Sillanpää - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Nauti työstäsi! Naisen voimakirja työelämään
Sanna Fäldt
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Minua on alkanut sen myötä kiinnostamaan ihmisten tunteet, kun olen oppinut ymmärtämään omia tunteitani. Tunteissa varsinkin kiinnostaa se, kuinka saada muut ajattelemaan positiivisuuden kautta asioita. Kirjoitin viime vuoden puolella esseen aiheena itsensä johtaminen. Siellä olin kirjoittanut siitä, kuinka haluan todella keskittyä itseni johtamiseen ja mieli sekä tunne, jos jotkut ovat juuri sitä.

Mieli on meille tärkein ja yksityisin asia. Jokaisen tulevaisuus on loppujen lopuksi kiinni henkisistä voimavaroista. Muun muassa mielenterveydestä, suhtautumistavoista ja mahdollisuudesta kasvaa ja kehittyä mielen avulla. Oman mielen johtamisen opimme tietoisesti tai tiedottomasti elämämme varrella. Jokaiselle on kertynyt lukkiutuneita tapoja ajatella asioista ja tehdä johtopäätöksiä itsestämme ja ympärillä olevasta maailmasta. Näissä on toisinaan hyvää se, että ne palvelevat hyvää tarkoitusta ja luovat turvaa, mutta joskus myös piintyneet tavat taas voivat olla haitaksi ja sulkea meiltä läsnäolon, lempeyden, luovuuden ja uudistumisen ovia. On hyvä pysähtyä välillä tarkastelemaan omaa tietoisuuttaan ja löytää omasta mielestä mahdollisuuksia, jotka ovat yleisen kiireen ja totuttujen toimintatapojen keskellä jääneet käyttämättä (Fäldt 2019, 11-12.)

Itse olin vielä viime syksynä tilanteessa, että annoin muiden mielipiteiden vaikuttaa ihan liikaa omaan ajatteluun ja toimintaan. Olin sen myötä täydessä lukossa. Joululoman aikana jokin palanen kolahti vain paikalleen ja kevätlukukauden alettua tuntui, kuin olisin ollut ihan eri ihminen.  Ajattelumaailma oli muuttunut täysin avarakatseisemmaksi ja turha paine oli tippunut harteilta pois.

Miksi mieli haluaa aina miettiä hiukan auki olevat asiat negatiivisuuden kautta? Mieli haluaa auttaa meitä varautumaan pahimpaan. Huomioimalla oman sisäisen puheemme sävyn, ja tyylin voimme itse vaikuttaa siihen, miten puhumme itsellemme. Ajatuksesi eivät aina pidä paikkaansa, ne ovat mielesi luomaa sepitettä, tulkintaa ja arviointia tilanteista – tarinoita (Fäldt 2019, 13.) Pystyt varmasti samaistumaan tilanteeseen kuin minäkin, että havahdut välillä siihen, kun kuuntelet kriittistä sisäistä ääntäsi. Mieti, että sisäinen äänesi on asia, jota pystyt johtamaan, mieti se niin, ettet se ole sinä, ulkoista se. Kun sisäinen äänesi johtaa elämääsi, se viekoittelee jatkuvasti sinut muualle tästä hetkestä. Muista, se on silti tärkeä osa elämääsi, mutta se vaatii vain harjoitusta, että saat siitä kaiken hyödyn irti. Mielelläsi on tärkeä tehtävä ajatusten tuottajana, tulevaisuuden suunnittelijana, kaiken mahdollisen mallintajana, mutta varjopuolena on sen oleminen jatkuvasti äänessä. Pääpiirteinä on olla huolissaan, ylikriittinen, armoton ja ajoittain julma piiskuri. Eikö kuulostakin tutulta? Oman mielen johtaminen alkaa siitä, että alkaa tietoisesti opettelemaan ja lempeästi kuulostelemaan omia ajatuksiaan.

Mielen reaktiot elämän väistämättömiin epämukaviin tilanteisiin ovat harjoitettavissa. Harjoittelu lisää pitkällä aikavälillä rauhaa ja syvää, niin kutsuttua eudaimonistista tyytyväisyyttämme elämään (Fäldt 2019, 14.) Olen huomannut, kuinka harjoittelu omalla kohdalla on auttanut suuresti suodattamaan negatiivisia asioita. Mieli on oppinut työstämään ajatuksiani niin, etten myrkytä omaa mieltäni asioilla, joihin en pysty vaikuttamaan. On nykyään paljon helpompi hyväksyä asioita, mihin minulla ei ole suuressa määrin vaikutusvaltaa. Yritän nykyään miettiä negatiivista asioita, mitä positiivista löydän niistä, koska aina kaikessa on edes vähän jotain hyvää. Positiiviset asiat negatiivisten asioiden sijaan jäävät paremmin pitkäaikaiseen muistiin. On tärkeä huomata, että monet tunteet, kuten pelko, suuttumus ja viha ovat hankalia, mutta mikään niistä ei yksittäin ole tuhoisa. Tunteista tulee tuhoisia ja suurempaan henkiseen ja fyysiseen kärsimykseen johtavia, kun takerrumme niihin tai työnnämme ne pois. Mitä enemmän taistelee tunnetta vastaan, sitä enemmän se voimistuu. Torjuttu tunne vahvistuu huomaamatta ja nousee uudelleen esiin joskus ehkä jopa yllättävässäkin tilanteessa (Fäldt 2019, 20.)

Itsensä kanssa sisäisen dialogin harjoittaminen on todella avartavaa. Ota päiväksi käyttöön, että käyt itsesi kanssa dialogia tilanteissa, joissa alkaa mieli kääntymään negatiivisuuden suuntaan. Minulla tulee heti mieleen tilanteet, kun liikenneruuhkan keskellä on liian laidasta laitaan kuskeja, sietämiskyky on silloin aika tapissa. Mutta tämäkin on asia, johon en pysty määrääni enempää vaikuttamaan. Voin lähteä tarpeeksi ajoissa liikenteeseen, jolloin ei tule paniikkia ruuhkan kanssa. Dialogi perustuu aina molemminpuoliseen arvostavaan keskusteluun. Eli kun käyt itsesi kanssa dialogia, kuuntele mieltäsi lempeästi ja anna hänen puhua, mutta katso mitä tapahtuu, jos annat rauhallisuuden ottaa nuo ajatukset hyväksyen vastaan. Rakenna tunnedialogitaitojasi ensin helpommilla asioilla. Kun tunteiden huomiointisi ja hallintasi kehittyy, anna itsellesi vaikeampia haasteita (Fäldt 2019, 23.)

Kamppailemme ihmisinä samanlaisten asioiden ja tunteiden kanssa. Yhteiset perustunteet liittyen pelkoon, kiintymykseen, sosiaaliseen asemaan, oikeudenmukaisuuteen, kiinnostukseen, syyllisyyteen ja turvallisuuteen vuorottelevat kaikkien elämän hetkissä Fäldt 2019, 25.) Mutta silti usein tuntuu yksinäiseltä tuntea näitä tunteita, vaikka oikeasti moni ystäväsi, tuttavasi ja työkaverisi kokee samanlailla. Mitä tunteita sinä olet kokenut lähiviikkoina? Entä oletko puhunut niistä kenenkään kanssa? Mikään tunne itsessään ei merkitse sinua millään tavalla kelpaamattomaksi. Se on vain tunne, joka kasvattaa sinusta juuri niin huikean ihmisen kuin olet! Tärkeintä on se, kuinka suhtautua elämän tunteikkaisiin tilanteisiin. Tunteet ovat lähtökohtaisesti neutraaleja. Me vain annamme niille sävyjä sen mukaan, miten olemme oppineet niitä kohtaamaan. Todella voimakkaiden tunteiden viereen on tärkeä pysähtyä, niin positiivisten, jotka tuovat energiaa ja myös niiden negatiivisten, jotka vievät suunnattomasti energiaa (Fäldt 2019, 25.)

Oma mielentila ja ympäristö vaikuttavat siihen, miten tulkitsemme tilanteita. Voimakkaan ja hankalan tilanteen tunteen edessä usein lamaantuu ja antaa pelolle vallan (Fäldt 2019, 26). Havaitsen tiimissä todella helposti eri tunteita. Olen itse erityisherkkä, joten on helppoa havaita toisen ilo ja toisen epävarmuus. Meidän tiimitilanteissamme on välillä todella mielenkiintoista havaita tilanteita, joissa toisille tulee positiiviset tunteet ja toisille negatiiviset samasta asiasta. Mutta haasteena näen sen, kuinka saada kaikille positiivinen tunne. Kaikki kokevat niin eri tavalla asiat ja kaikilla on niin erilaiset elämäntilanteet, jotka ovat läsnä myös tiimiasioissa. Voisiko meidän tiimissämme auttaa mindfulness harjoitukset? Uskon, että meidän Tila Ihmiselle -projektista on todella paljon hyötyä monelle tiimiläiselle.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close