Tampere
26 Jan, Tuesday
0° C

Proakatemian esseepankki

Mielenmallit – kannattaa ajatella, miten kannattaa ajatella



Kirjoittanut: Miikka Launiainen - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
The Fift Discipline
Peter Senge
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto

Valmentaja Veijo Hämäläinen piti pajan aiheesat mielenmallit 25.3.2020, iso kiitos hänelle.

Kannattaa ajatella, miten kannattaa ajatella. Me tehdään jatkuvaa havainnointia siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Havainnoinnin pohjalta me teemme valintoja siitä, että mitä dataa otamme päähämme käsittelyyn. Datan valitsemisen jälkeen aletaan miettimään, että mitä merkityksiä valitulla asialla on. Valitsemme vain datan, joka meidän mielestämme on oikea vaihtoehto.

Tupakointi esimerkki:

Tupakoija havaitsee tupakoinnin positiivisia puolia ja jatkaa tupakointia.

 

Havaitseminen ja tulkitseminen

Kaikissa uutisissa on toimittajan valitsema data. Tämän karsitun datan jälkeen kun lukija valitsee vain tietyn datan uutisesta, niin jää paljon havannoimatta kokonaistilanteesta. Tällä hetkellä vallitsevassa koronatilanteessa vaikuttavatko uutisoitujen baarien mikrofonien desinfiointi, parkkipaikan autotilanteet loppujen lopuksi tilanteeseen?

Teemme erilaisia olettamuksia merkitysten perusteella, joka on itselle merkityksellistä. Johtopäätösten pohjalta meidän ajattelumalleihin syntyy uskomuksia siitä, että miten maailma toimii, miten ihmiset toimii, miten yritykset toimii ja uskomusten pohjalta tehdään erilaisia ratkaisuja. Lopulta tekemämme ratkaisu on todella kaukana siitä, että mitä kaikkea me havaitsemme siihen liittyen että mitä tapahtuu. Uskomukset päättävät hyvin pitkälti sen, että miten toimimme. Uskomukset sulkee paljon esimerkiksi liiketoimintamalleja, lisää kapeakatseisuutta, koska olemme varmoja että jotkut asiat toimii ja jotkut ei, vaikka nämä ovatkin vain pään sisäisiä uskomuksia. Myös havainto perustuu aina tulkintaan, eli oikeastaan havaintoa voi myös “kouluttaa” muokkaamalla tulkintoja – tavallaan voi herkistää itseään havaitsemaan tietyllä tavalla ja monille havainnoille meidät on herkistetty tietämättämme.

Ääriesimerkki negatiivisesti ajattelevasta:

Ei näe tai havaitse positiivisia asioita elämässä. Mikäli aikaisemmat kokemukset ovat osoittaneet, ettei tiettyjä mahdollisuuksia ole elämässä, niin niitä ei myöskään havannoi.

 

Ajattelu nopeasti ja hitaasti

Järjestelmä 1, nopea ajattelu

Järjestelmä on usein valtavan dominoiva, joka johtaa helposti ali- tai yliarviointiin. Ei pysty pohtimaan kaikkia mahdollisuuksia mitä löytyy. Tästä seuraa se, ettei näe mahdollisuuksia, vaikka ei ole tarpeeksi miettinyt edes niiden olemassaoloa.

Järjestelmä 1 on

  • Automaattinen
  • Vaivaton ja nopea, pinnallinen
  • Ei vaadi ponnistelua
  • Ärsykeperäinen, emotionaalinen
  • Yhdistää ajatuksellisen helppouden illuusioon totuudesta
  • Kehityshistoriallistesti vanha
  • Yhtäläisyyksiä muihin eläimiin
  • Nopeasti nähdään, että miten asia on ja tehdään päätökset sen mukaisesti vaikka tämä saattaa olla illuusio todellisuudesta
  • Oikominen ja asioiden tarkka analysointi johtaa huonompaan lopputulokseen

Esimerkki sali:

Minä ajattelen järjestelmä ykkösen mukaan esimerkiksi salilla käymisen. Olen miettinyt urheiluaktiviteetin aikaisemmin järjestelmä 2:n mukaan, jolloin minun ei tarvitse joka aamu miettiä erikseen että ”menenkö tänään salille”.

 

Järjestelmä 2, ajattelun ajattelun ajattelu on

  • Kontrolloitu ja prosessoiva. ”Kannattaako minun ajatella näin?”
  • Vaivalloinen ja hidas
  • Tahdonalainen, vaatii ponnistelua ja työmuistia
  • Etäännyttävä, analyyttinen, ehdottava. Saattaa aiheuttaa useita eri toimintamalleja ajattelun pohjalta
  • Kykenee muotoilemaan sääntöjä ja vaihtoehtoja
  • Kykenee arviointiin ja hypoteettisen päättelyyn. Lähtökohtaisesti esimerkiksi ravintolayrittäjä ajattelee, että ihmiset eivät halua tehdä ravintolassa ruokaa, mutta kokeilee silti tuota mahdollisuutta ravintolabisneksessä.
  • Kehityshistoriallisesti nuori
  • Ihmisille erityinen
  • Pystyy arvioimaan vaihtoehtoja, että mihin mikäkin vaihtoehto johtaa

Kilpacheerleadingista salille

Päätös lopettaa kilpacheerleading ei ollut helppo, sillä olin ollut joukkueessa jo 4 vuotta. Mietin pitkän aikaa, että joukkue ei saavuta haluamaani tasoa, koska joukkueen vaihtuvuus oli suurta ja aloitimme aina kauden alussa alkeiden harjoittelulla. Vaihdoin harrastusta ja voitin kahden vuoden päästä SM-pronssin kehonrakennuksesta. Minun päätös on aina lopulta pelkästään minun päätös – oma valinta.

 

Harjoitus käytäntöön:

Ajattelen joka viikko 30min, et miksi ajattelen niin miten ajattelen.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close