Tampere
29 Mar, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Miedän pitäisi puhua yhdestä jutusta



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Palautteen antaminen on yksi tiimityön keskeisimpiä toimintoja. Palautteen avulla vältämme toistamasta virheitämme ja tiedostamme asioita joita olemme hoitaneet hyvin. Palautteen antaminen voi olla kuitenkin hitusen hankalaa, jos sitä ei ole tottunut tekemään. Pelkäät ehkä, että palautteen vastaanottaja suuttuu sinulle verisesti saatuaan noottia haitallisista toimintatavoistaan tai et vain ole vielä yksinkertaisesti ymmärtänyt palautteenannon hyötypuolia. Palaute on se meidän ulkopuolinen voima, joka ohjaa kehitystämme parempaan suuntaan. Eli ilman palautetta ei ole kehitystä.

Miten sitä palautetta oikein annetaan ja miten siitä voi tehdä osan arkista toimintaa? Tässä muutama vinkki:

  1. Opettele kuinka palaute vaikuttaa sinuun ja tiimiisi.

Jokainen käsittelee palautetta omalla tavallaan. On tärkeää tunnistaa, miten sinä itse reagoit saamaasi palautteeseen, jotta voit auttaa palautteen antajaa saamaan viestinsä perille. Palautetta ei voi pakottaa perille, vaan se on saatettava vastaanottajan ehdoilla. Voitte esimerkiksi rustata tiimisi kanssa kullekin omat palaute käyttöohjeet, joissa kerrotte minkä tyyppinen palautteen vastaanottaja kukin on.

  1. Unohda hampurilais -malli

Vähän posii, vähän negaa. Ei. Kukaan ei hyödy siitä, että rakentavaa palautetta piilotellaan. Jos kritiikille on tarvetta niin kerro se vuorokauden sisään tapahtuneesta, sillä muuten sen teho laskee huomattavasti. Jos ja kun rakentavaa palautetta annetaan, niin älkää tehkö sitä koko kansan edessä. Ihmiset nyt vaan kokevat häpeää, jos heitä moititaan vertaistensa kuullen, eikä viesti siinä häpeätilassa varmasti ole tehokkaimmillaan. Eikä Palautteen annon tule olla mikään luento, vaan pikemminkin keskustelu jossa molemmilla osapuolilla on suurin piirtein puolet keskusteeluun käytetyistä lauseista.

  1. Sano palaute suoraan

Palautteen antaminen on samaan aikaan välittämistä sekä haastamista. Se voi olla kinkkinen kombo monelle. Välillä on osoitettava tunteiden avulla, että olet pettynyt jonkun suoritukseen. HUOM suoritukseen, eikä henkilöön itseensä. On tärkeää, ettet lyttää toista ihmisenä kehnon suorituksen jälkeen.

  1. Tiedä miksi annat palautetta

Thanks for the feedback -kirjan kirjoittajat Doug Stone ja Sheila Heen kertovat palautteen jakautuvan arvostavaan, valmentavaan ja arvioivaan – kategoriaan. Arvostusta osoittava palaute antaa vastaanottajalleen tiedon, ettei hänen toimintansa yhteisen hyvän eteen ole jäänyt huomiotta. Arvostavalla palautteella on työmoraaliin, motivaatioon ja sitoutumiseen vaikuttavia ominaisuuksia. Valmentava palaute taas kasvattaa tietoa ja taitoja valmistautumaan uusiin haasteisiin. Arvioiva taas asettaa sinut asteikolle, jolla verrataan työskentelyäsi sinulle asetettuihin odotuksiin.

Nämä palautteen tyypit voivat helposti sotekutua, jolloin se ei saavuta haluttua vaikutusta. Mieti siis näitä ennen palautteen antoa:

  • Mitä haluan saavuttaa tällä palautteen annolla?
  • Onko se oikeasti se asia, jota haluan saavuttaa minun näkökulmastani?
  • Onko se oikeasti se asia, jota hän tarvitsee?

 

  1. Älä unohda rakentavaa ylistystä

Rankentavaa palautetta on helppo muistaa antaa, sillä se luultavasti kaivelee sinua jonkin verran, että jaksat edes miettiä asiaa. Mutta positiivinen kunnianosoitus jää monelta usein tekemättä. Positiivinen palaute auttaa saajaansa ymmärtämään, että he ovat oppinut jotain ja kasvaneet työssään. Positiivinen palaute saa ihmisen tuntemaan, että häntä arvostetaan, joka johtaa kasvaneeseen itseluottamukseen.

 

Kaiken kaikkiaan palaute on nasta juttu. Sillä saa tuotua paljon hyvää, niin itselleen, kuin työkaverilleenkin. Palautteen antamisella saat välittömiä tuloksia aikaiseksi ja vielä oikein tehtynä tulos voi jopa olla positiivinen.

 

 

Intoa tähän blogiin antoi Quartz -sivuston artikkeli ”How to give feedback that actually works, without hurting anyone more than you have to”

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close