Tampere
13 May, Thursday
23° C

Proakatemian esseepankki

Menestystä tiimityöllä



Kirjoittanut: Joonatan Halonen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto

Tiimi. Mitä se tarkoittaa? Ei vain jotakin porukkaa jonka kanssa on hauska tehdä asioita. Ei. Jari Salminen kuvailee tiimiä kirjassaan Onnistu tiimityössä seuraavilla sanoilla: ”Tiimillä tarkoitan sellaista työyhteisöä, jotka ovat sitoutuneet toimimaan yhdessä jonkin päämäärän saavuttamiseksi”. (2013, 19) On myönnettävä, että tiimityö ei sovi kaikille, mutta ne joille se sopii ovat mielestäni etuoikeutettuja. Kun tiimi toimii, tulokset ovat huikeita.

Melkein vuosi sitten, aloittaessani Proakatemialla minulla ei ollut hajuakaan mikä on oikea tiimi. En tiennyt miten se muodostetaan, en tiennyt tiimirooleja, enkä oikeastaan mitään tiimeihin liittyvää. Onnekseni olen saanut olla mukana yhden tiimin matkassa jo jonkin aikaa. Olen oppinut hyödyllisiä tiimityötaitoja ja olen oppinut hyödyntämään vahvuuksiani tiimin hyväksi tilanteessa kuin tilanteessa.

 

Hollanti

Tiimeistä opettavaisin projektini on ollut ehdottomasti koulutusvientiprojekti Hollantiin. Pääsin ensinnäkin työskentelemään koulustani muutaman ihan uuden kasvon kanssa ja sain valmentaa opettajia ja oppilaita tiimioppimisen maailmaan. Meille niin tuttu konsepti oli heille niin vierasta.

Opettajat olivat perus yliopisto-opettajia, joista pääsimme koulimaan valmentajia. Isoimman haasteen kun yrittää vaihtaa opettajasta valmentajaksi kohtaa varmasti hiljaa olemisessa. Ennen luokan edessä häärinyt luennoitsija piti vaihtaa päinvastaiseen rooliin. Valmentajan työ poikkeaa monella tavalla opettajan työstä. Valmentaja ohjaa ja kuuntelee. Hän havainnoi. Hän ei anna vastauksia kysymyksiin, vaan antaa tilaa kysyjälle itse löytää vastaus. Opettaja taas antaa tehtävät ja vastaukset.

Kun iät ja ajat on menty normaalilla oppimismallilla, on vaikeaa vaihtaa siitä pois. Oppilaille tämä tulikin pakollisena. Heidän kysymyksistään huomasi, että motivaatio ei ollut lähelläkään huippuaan. He eivät tienneet mitä tiimioppiminen mahdollistaa. He eivät tienneet kuinka paljon he tulevat saamaan tiimiltä.

Kysyimme tiimeiltä, että kuinka monesta tuntuu, että he ovat tiimi? Vain muutama nosti kätensä. Siinä oli ongelma numero yksi. Tiimiksi tuleminen edellyttää sitä, että kaikki tuntevat olevansa osa tiimiä.

Miten sitten pystyn tuntemaan olevani osa tiimiä? Nyt olemme asian ytimessä! Aluksi kaikki lähtee luottamuksesta. Luottamusta voi rakentaa monin eri keinoin ja suosittelen kokeilemaan mahdollisimman monia niistä. Ilman luottamusta tiimi ei voi kommunikoida avoimesti ja tästä syntyy monia konflikteja. Kunnioitus on myös iso edellytys tiimin toimimiselle. Toisen kunnioittaminen näkyy esimerkiksi siten, että ei puhu toisen päälle. Kohdellaan muita, siten miten haluamme itseämme kohdeltavan. Kun nämä asiat ovat hoidossa, on tiimin helppo lähteä viemään toimintaansa eteenpäin.

 

Tiimin voima

Tiimissä oleminen on myös aivan älytön voimavara. Salmisen mukaan tiimi pystyy parhaimmillaan tekemään parempia ratkaisuja kuin yksittäiset työntekijät. (2013, 23) Tämän olen huomannut oman tiimini myötä. Meitä on 19 henkilöä samassa tiimissä, joten ajatukset ja ideat jalostuvat hyvin pitkälle, kun vaan uskaltaa avata suunsa tiimin edessä. Jokaisella on aina joku mielipide ja niitä hyödyntäen, saadaan yhteen asiaan 19 eri näkökulmaa, joiden avulla asia jalostuu timanttiseksi.

Tiimin jäsenten välillä pitää olla arvostusta ja kunnioitusta, jotta jokaisella on rohkeutta tuoda oma kantansa esille. Jokaisen jäsenen pitää pystyä luottamaan siihen, että kaikki osaavat arvostaa erilaisia mielipiteitä, vaikka ne poikkeisivat omasta hyvinkin paljon.

Onnekseni voin todeta Promisian olevan tiimi, jossa jokainen uskaltaa tuoda oman kantansa esille ja pystyy luottamaan siihen, että tiimi ottaa sen vastaan.

 

 

 

 

 

Lähteet:

Salminen, J. 2013.  Onnistu tiimityössä. Helsinki: J-Impact Oy

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close