Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Menestyksekkään markkinoinnin peruspilarit



Kirjoittanut: Sinella Isopahkala - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Toimiva markkinointi on kriittinen osa lähes jokaista menestyvää liiketoimintaa. Mutta mitä kaikkea markkinointi todella pitää sisällään? Ja mitkä ovat niitä markkinoinnin peruspilareita, joiden varaan toimiva markkinointisuunnitelma luodaan? Näitä kysymyksiä tarkastelen “Markkinoinnin uudet 4 P:tä” -kirjan pohjalta.

Tunnettu ja perinteinen markkinoinnin malli on neljän P:n malli, josta on sittemin kehitetty monia uudempia tai muunneltuja versioita. Perinteinen malli koostuu neljästä P-kirjaimesta, jotka tulevat sanoista: product (tuote), price (hinta), place (jakelu) ja promotion (viestintä). Tämä myös markkinointimixinä tunnettu malli on perinteinen tapa käsittää, mitä markkinointi pitää sisällään. Sen mukaan markkinointi ei ole vain mainontaa, vaan tuote ja hinta ovat myös osa sitä.

Näitä neljää osa-aluetta täydentämään Ruola on luonut konseptin neljästä uudesta P:stä. Näitä ovat: people (ihminen), purpose (merkitys), passion (intohimo) sekä platform (alusta). (Ruola, 2021)

 

People – ihminen

Ensimmäinen P kuvastaa asiakaskeskeisyyden merkitystä ja kohderyhmän perusteellisen ymmärtämisen ja tuntemisen tärkeyttä. Erittäin ajankohtainen esimerkki siitä, mitä voi käydä jos asiakaskuntaa ei tunne, on viimepäivinä uutisotsikoihin noussut historiallisen katastrofaalinen Anheuser-Buschin mainoskampanja.

Anheuser-Busch on yhdysvaltalainen maailman kolmanneksi suurin panimoyritys, joka teki vain muutamassa päivässä noin viiden miljardin dollarin tappiot ottaessaan kyseenalaisessa maineessa olleen transaktivisti Dylan Mulvaneyn kampanjoimaan tuotettaan. (FOX News, 2023)

Yhtiö teki historiallisen virheen siinä, että se ei ymmärtänyt kohderyhmäänsä ja sen arvomaailmaa. Yhtiö, jonka suurin kohderyhmä on keski-ikäiset arvo-konservatiiviset miehet, lähti kampanjallaan hakemaan uutta kohderyhmää LGBTQ-yhteisöstä. Näin tehdessään se kuitenkin suututti pääasiallisen kohderyhmänsä, joka alkoi boikotoimaan yhtiötä.

Oman kohderymän ymmärtäminen on siis välttämätöntä toimivassa markkinoinnissa. Se ei ole suotta ensimmäinen Ruolan neljästä uudesta P:stä.

 

Purpose

Toinen P-kirjain tulee merkityksestä. Siihen sisältyy yrityksen tarina, visio ja arvomaailma, joilla pyritään yleensä vetoamaan asiakkaan tunteisiin. Hyvä tarina toimii myyntivalttina ja auttaa erottumaan kilpailijoistaan.

Merkityksen tärkeys on kasvanut viimevuosina, kun ihmisistä on tullut tietoisempia ja valveentuneempia esimerkiksi ympäristö- ja ihmisoikeusasioiden suhteen. Sen myötä yritykset, joilta löytyy takaa suurempi merkitys, ovat kasvattaneet suosiotaan.

Uuden yrittäjän kannattaakin lähteä luomaan tarinaa jo alusta alkaen, maalata asiakkaalle selkeä visio ja tuoda arvot näkyville.

 

Passion

Intohimon on oltava aitoa, sillä jos yrityksen toiminta ei ole linjassa sen tekojen kanssa, se välittyy asiakkaillekin. Hyvänä esimerkkinä toimii viimevuosina paljon puhuttanut viherpesu. Viherpesulla tarkoitetaan sitä, että yritys antaa itsestään todellisuutta ympäristöystävällisemmän kuvan. Esimerkiksi brändäyksen ja mainonnan keinoin voidaan tuotteesta antaa todellisuutta positiivisempi kuva. Tällainen toiminta kuitenkin yleensä tulee ilmi ja asettaa yrityksen huonoon valoon.

 

Platform

Uusia alustoja markkinoinnille syntyy kaiken aikaa. Ei ole olemassa mitään yksittäistä ohjetta siihen, miten toimiva markkinointistrategia jollekin kanavalle luodaan. Kirjassaan Ruola kertoi, kuinka Coca Cola aikanaan hyödynsi Twitteriä onnistuneesti. Coca Cola nimittäin kysyi asiakkailtaan suoraan, mitä he haluaisivat kuulla ja mihin saada vastauksia. Coca Cola sitten tuotti sisältöään asiakkaidensa toiveiden mukaan.

Kyseinen strategia ei välttämättä toimisi muiden yritysten tai alustojen kohdalla. Vaatii luovuutta toteuttaa onnistunut kampanja, mutta parhaimmillaan sellainen voi tuoda valtavat määrät ilmaista näkyvyyttä.

 

Yhteenveto

Markkinoinnin perinteiset peruspilarit, eli tuote, hinta, jakelu ja viestintä, muodostavat hyvän perustuksen toimivalle markkinoinnille. On hyvä sisäistää ajatus siitä, että markkinointi ei ole pelkästään mainontaa, vaan se lähtee jo tuotteesta ja sen hinnoittelusta.

Uudet neljä työkalua, eli ihminen, merkitys, intohimo ja alusta täydentävät perinteistä mallia ja auttavat tekemään markkinoinnista syvällisempää, merkityksellisempää ja vetoavampaa. Nämä tekijät auttavat luomaan brändistä entistä vaikuttavamman ja asiakkaisiin vetoavamman, joka on nykyaikana välttämätöntä.

Meidän tuoreiden Proakatemian tiimiyrittäjien sekä kaikkien yritystoimintaa aloittavien kannattaa jo yrityksen ensimetreiltä alkaen pyrkiä kiinnittämään huomiota näiden markkinoinnin perusperiaatteiden toteutumiseen. Näin voidaan alusta alkaen luoda asiakaslähtöinen liiketoiminta, jolla on edellytykset kasvaa ja menestyä.

 

Lähteet:

FOX News. 2023. Anheuser-Busch sheds roughly $5 billion in value since Bud Light’s Dylan Mulvaney pact sparked outrage. Viitattu 15.4.2023. https://www.fox4news.com/news/anheuser-busch-sheds-roughly-5-billion-in-value-since-bud-lights-dylan-mulvaney-pact-sparked-outrage

Ruola, E. 2023. Markkinoinnin uudet 4 P:tä. Helsinki: Alma Talent

Kommentoi