Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Vuosikello osana markkinointisuunnitelmaa



Kirjoittanut: Anni Tapio - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kuva 1. Mavin kalenteri, pelkistetty. Tapio A.

Olen visuaalinen ihminen ja prefeeraan tehdä kompleksisista asioista yksinkertaisia kaavoja tai kiteytyksiä, jotta ne ovat helpommin ymmärrettävissä. Sovelsin tapaa tänä lukuvuonna myös mavi tiimiin, jossa koostin vuoden tärkeimmistä tapahtumista vuosikellon tyyppisen kalenterin, johon oli merkittynä mavi tiimin kannalta olennaisimmat päivämäärät ja tapahtumat (pl. yksittäiset postausideat). Näin jokainen tiimiläinen saisi helposti yleiskuvan vuoden tärkeimmistä etapeista, kuten esimerkiksi yhteishausta ja sen ajankohdasta, opiskeluvuodesta riippumatta. Vaikka kyseessä on tällä kertaa hyvin yksinkertainen ja pelkistetty versio, kyseistä kuvaajaa kutsutaan ammattitermeillä markkinoinnin vuosikelloksi. Se on työkalu, joka auttaa markkinoinnin pitkäjänteisessä suunnittelussa, ennakoimisessa sekä päivittäisessä työssä yrityksen tai organisaation markkinoinnin parissa (Huttunen, 2020).

Vuosikello auttaa hahmottamaan, milloin markkinointi vaatii resursseja ja milloin yrityksellä on tiedossa mainonnan kannalta hiljaisempi kausi. Hyvä vuosikello auttaa hahmottelemaan kalenterivuoden tärkeimpiä tapahtumia niin, että se säästää aikaa muulta ajattelutyöltä ja antaa sijaa esimerkiksi juuri tarkemmille postausideoille sen sijaan, että kaikki sinkoilisivat ympäriinsä ilman suurempaa päämäärää. Tiimityön kannalta on myös olennaista, että kaikki tietävät mitä tapahtuu milloinkin. (Huttunen, 2022) Vuosikalenterin lisäksi mavilla on käytössä Asana tarkempien aikataulujen suunnittelulle (julkaisujen ajoittaminen), työnjaolle sekä postauksien arkistoimiselle. Asanan lisäksi mavin toimintaa tukee myös työtilan seinässä oleva julkaisukalenteri, jonka siirreltävät post-it laput auttavat suunnittelemaan ja visualisoimaan kuluvaa kuukautta.

Muistilista ja ydinkysymykset vuosikellon rakentamista varten:

  • Markkinointisuunnitelma: Mitä tehdään, kenelle ja miksi? 
  • Mikä on markkinoinnin tavoite ja miten vuosikello tukee sen toteutumista?
  • Kuka on kohderyhmä? Tuleeko jokainen kohderyhmä huomioitua tasaisesti vuoden aikana?
  • Kanavavalinnat kullekin julkaisulle (mahdollista tehdä myös myöhemmin kuukausitasolla)
  • Kvartaalitason tulosten mittaaminen – Saavutetaanko asetetut tavoitteet?
  • Ovatko tärkeät päivämäärät ja markkinoinnin kannalta tärkeät etapit kalenterissa?

(Huttunen, 2022)

Koen, että vuosikellosta ja julkaisukalenterista on ollut maville paljon hyötyä. Paljon on tullut opittua vuoden aikana kalenterin käytöstä tiimityössä, ja aijon jatkossakin käyttää vuosikellon tyyppistä suunnittelua projektityössä.

Lähteet:

Huttunen, K. 2020. Markkinoinnin vuosikello. Blogikirjoitus. Viitattu 10.4.2023. https://www.zoner.fi/digitaalinen-markkinointi/markkinoinnin-vuosikello/

Kommentoi