Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Matkani Polestarilla oppimisen näkökulmasta



Kirjoittanut: Aleksi Röyhkiö - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Palvelumuotoilun bisneskirja
Mikko Koivisto
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Matkani Polestarilla ja Hallixilla

 

Aloitus

 

Aloitan tämän esseen hieman kertomalla pohjustusta omasta taustani autojen kanssa, jolloin lukijana saatat ymmärtää hieman paremmin joitain asioita tässä tekstissä. Olen ollut pienestä pitäen innostunut autoista. En niinkään niiden huoltamisesta tai ”rassaamisesta”, vaan niillä ajamisesta ja siitä adrenaliinin tunteesta, jonka ajamisesta saa. Tiedän, että autolla lujaa ajaminen voi aiheuttaa virheen sattuessa isojakin vaurioita omaan itseeni, mutta se on varmasti syy tähän suureen ja ihanaan adrenaliini ryöppyyn. Aloitin ralliharrastukseni vuonna 2015 kilpailemalla alle 18-vuotiaiden sarjassa. Jo tästä innostuneena sain menestystä ja urani lähti voimakkaaseen nousuun. 17-vuotiaana pääsin erikoisluvalla ajamaan aikuisten SM-sarjaa ensimmäisenä Suomessa. Siitä ollaankin tultu nopeasti vuoteen 2022, jolloin olin koko SM-sarjan viides, joka on tietysti ikäiselleni kuljettajalle uskomaton suoritus. Nyt lukijana huomaat varmasti oman paloni autoiluun ja pohjani näille jutuille mitä aion käsitellä lyhyehkön Polestar- urani ajalta.

 

Yksi lapsuuden unelmistani oli työskennellä autojen parissa kuljettajan roolissa. Tämä on tavallaan toteutunut alottaessani hommat promoottorina Polestarilla. Hieman Polestarista – Polestar on Ruotsalainen, joskin Kiinalaisessa omistuksessa oleva Volvon sisaryhtiö. Ensimmäinen Polestar- malli valmistettiin vasta vuonna 2019, joten kyseessä on varsin tuore yhtiö. Tällä hetkellä automalleja on kaiken kaikkiaan kolme kappaletta. Polestar keskittyy aina tarkasti yksityiskohtiin. He kertovat omistautumisensa muotoilulle ja innovaatiolle vievän heitä kohti älykkäämpää ja kestävämpää tulevaisuutta. (Polestar 2023). Nämä yllämainitus asiat olenkin huomannut hyvin selkeästi kaikesta. mitä Polestarin parissa olen tehnyt.

 

 

Mikä on työnkuvani?

 

Työnkuvani Polestarilla on olla promoottorina erilaisilla kiertueilla, joita pidetään aivan ympäri Suomea. Työnkuvanamme on tietää autosta kaikki yksityiskohdat ja osata näin vastata kaikkiin asiakkaidemme kysymyksiin. Emme varsinaisesti myy kiertueillamme autoja, vaan annamme asiakkaalle mahdollisimman hyvän kuvan autosta ja helpotamme heidän ostopäätöstään. Aluksi aina otamme asiakkaan ystävällisesti vastaan, joka on varannut koejaon siihen tarkoitetun varauskalenterin kautta. Tämän jälkeen esittelemme auton pintapuolisesti kertoen kaikki auton tiedot, jotka uskomme asiakkaan tarvitsevan tietoonsa. Sen jälkeen hyppäämme mukaan koejaoille antaen ohjeita autosta, asiakkaan samalla ajaen autoa. Yleensä asiakkaina ovat noin 30-50 vuotiaat pariskunnat, jotka omistavat jo esimerkiksi sähköhybridin tai täyssähköauton. He ovat lähes aina vaikuttuneita sähköautoilun tuomista eduista polttomoottoriautoihin verrattuna. Sähköautoilu on ollut jo pitkään hieman kyseenalaista monen suomalisen mielestä, koska olemmehan vanhojen tapojen ja periatteiden kansa. On kuitenkin hauska huomata, kuinka jopa jääräpäisten suomalaisten mielet muuttuvat, kun on joku, joka osaa kertoa faktoja sähköautoiluista ja he saavat kokea sen tuoman ajomukavuuden. Usein koeajojen lopuksi käymme läpi asiakkaan tuntemukset, sekä kehotamme heitä vierailemaan Polestarin verkkosivuilla. Tällaisella kokonaisuudella olemme saaneet hyvää palautetta, sekä ostoprosentti on yllättävän suuri, kuitenkin kyseessä on kallis hankinta.

 

 

Mitä olen oppinut?

 

Olen oppinut valtavasti tämän puolen vuoden työjakson aikana. Ensimmäinen suuri oppi oli se, kuinka paljon vakuuttavampi pystyn olemaan, kun tiedän kaiken myymästäni tuotteesta. Ensimmäisillä keikoilla en tiennyt kaikkia yksityiskohtia, enkä osannut vastata jokaiseen kysymykseen. Huomasin, kuinka se vaikutti omaan itseluottamukseeni ja siihen, kuinka uskottavalta näytin asiakkaalle. On huomattavasti uskottavamman oloista, kun vastaukset tulevat, kuin siltä kuuluisalta Apteekin hyllyltä. Muistan, kuinka olen lukenut käsitteestä nimeltä ”tuplatimantti”. Tuntuu, että olen osannut hyödyntää sitä osaltaan myös omassa työnkuvassani Polestarilla (Koivisto 2021).

 

Olen oppinut olemaan myös parempi asiakaspalvelija. Olen luonnostaan hyvin sosiaalinen ihminen etenkin pienissä porukoissa, joten puhuminen ei ole minulle ongelma. Asiakastyössä on tärkeää olla vakuuttava ja ystävällinen, mutta samalla myös kuunnella asiakasta ja hänen tarpeitaan. On ollut hauskaa huomata, kuinka otettuja asiakkaat ovat, kun olet hyvä kuuntelija, sekä löydät ratkaisun häntä vaivanneeseen ongelmaan. On myös käynyt tilanteita, joissa en ole osannut vastata kysymyksiin, mutta näissä tilanteissa on tärkeää vain kertoa ottavansa asian selville mahdollisimman pian. Kukaan ei ole koskaan ollut pahoillaan tietämättömyydestä, jos olen ollut haluavainen selvittämään asian hänelle.

 

Suunnitelmallisuus on noussut myös isoon arvoon työkeikoillamme. On sanonta, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Yleensä suunnittelu vie huomattavasti vähemmän aikaa, kuin se, että kiireessä ja paniikissa joudut selvittämään asioita. On siis ollut mukavaa saada tarkat työohjeet keikoista, missä ollaan pureuduttu pieniinkin yksityiskohtiin. Olen tämän huomattuani alkanut suunnittelemaan oman yhtiöni asioita tarkemmin ja pidän kirjaa kaikesta. Ainakin itsellä tämä helpottaa yöllä nukkumista ja lievittää stressiäni. Usein asiat myös näyttävät pahemmalta, jos niiden antaa vain leijua pienessä tiedottomuudessa. On myös ollut hienoa huomata, kuinka paljon helpompaa on reagoida mahdollisiin ongelmiin jo suunnitteluvaiheessa. Kannustankin siis kaikkia lukijoita kiinnittämään huomiota asioiden suunnitteluun, koska voin oman kokemukseni nojalla taata, että se helpottaa elämääsi kummasti.

 

Olen päässyt harjoittamaan myös ongelmanratkaisu taitojani monenlaisissa erilaisissa tilanteissa. Hyvästä suunnittelusta huolimatta aina tapahtuu hieman yllättäviäkin asioita, joista syntyisi suuriakin ongelmia ilman hyvää ongelman ratkaisutaitoa. Nykymaailmassa on käytössä niin paljon tekniikkaa, joka voi olla joskus arvaamatonta. Ihmisetkin voivat olla arvaamattomia, mutta kaikesta selviää luovuudella.

 

 

Mitkä ovat jatkosuunnitelmani Polestarilla?

 

Jo haastattelussani Polestarille, kerroin haluavani pidemmän työsuhteen heidän kanssaan. Näen itselläni mahdollisuuden edetä yrityksessä todella pitkällekin, mutta silti olen avoin kaikkien muidenkin tilaisuuksien suhteen. Olen erittäin motivoitunut ja halukas myös olemaan mukana kehittämässä toimintaa ja uskon pystyväni tuomaan kokemuksellani ja ideoillani hyviä asioita pöytään. Pääsen nyt tekemään tulevalle Rovaniemen keikalle hieman erikoisempaa hommaa, joka liittyy jäärata-ajamiseen. Olen hyvin innoissani tästäkin keikasta ja uskon, että se avaa taas uusia ovia tulevaisuutta varten. Yhtenä oppina onkin, että kaikille ihmisille tulisi olla mukava ja ystävällinen. Pitää näyttää ammattitaito parhaimmillaan, koska ikinä ei tiedä, jos satut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan oman tulevaisuutesi kannalta. Tähän tärkeään oppiin on hyvä lopettaa tämä essee. Kiitos kaikille lukijoille ja toivottavasti tämä auttoi edes jotain löytämään sen sisäisen palon omaan mielenkiinnon kohteeseensa!

Aion tuoda oppejani tiimilleni Polestarilta parhaalla mahdollisella tavalla loppu akatemia ajanjakson aikana. Pääsemme maaliskuun alussa vierailemaan heidän pääkonttorilleen Helsingin Herttoniemeen. Toivon vierailun olevan kaikille osallistujille mielenkiintoinen ja runsaasti kysymyksiä herättävä.

 

Hallix

Olen saanut kunnia työskennellä 22 vuoden ikääni mennessä monenlaisissa mielenkiintoisissa projekteissa, joista olen saanut oppia enemmän kuin olisin ikinä voinut toivoakaan. Olen jo teini-ikäisestä pojasta lähtien tehnyt niska limassa hommia valoisan tulevaisuuden eteen ja vihdoinkin, sanon siis vihdoinkin se on alkanut kantaa todella hedelmää. En sano, että en olisi nauttinut matkastani, tai jo saanut hyötyjä irti, mutta nyt sen todella huomaa. Tämän tajuaminen iski minuun todella syvälle viikonloppuna ajellessani takaisin kotiin töistä. Kaikessa tekemisessäni on sittenkin ollut jokin suurempi päämäärä ja tarkoitus. Olen saanut oppia minua kokeneemmilta ihmisiltä asioita ja keinoja, jotka ovat muokanneet minusta sellaisen kuin olen.

Hallix Finland on ollut autourheilu urallani mukana jo vuodesta 2020 lähtien. Tämän hurjaa vauhtia kasvavan rakennusliikkeen toimintaan saan ylpeänä kertoa kuuluvani tällä kyseisellä hetkellä. Työnkuvani tulee tuomaan itsestäni ulos kaiken potentiaalin, jota uskon olevan sisälläni valtavasti. Myyntityön lisäksi pääsen käyttämään kokemuksiani hyväksi niin markkinoinnissa, kuin koulutus asioissa. Tarkoituksena on kouluttautua vientijohtajaksi vuoden 2023 loppuun mennessä. Nyt vasta huomaan myös sen, kuinka paljon olen saanutkaan oppia myös akatemia ajaltani. Pajojemme laatu on parantunut huomattavasti, jonka avulla pystyn oppimaan enemmän. Myyntipäivät olivat erittäin opettavainen kokemus, etenkin sen vaivannäön vuoksi, niin ja tietysti voiton. Olen valmis ottamaan lopusta akatemia ajastani täyden hyödyn irti. Tiimissämme on ihan järjetön määrä huippu osaamista, jota pysyn imemään heistä vielä lähes vuoden ajan. Tämän mahdollistaa myös tiimimme avoimuus ja kehittymis halut. (Röyhkiö, A. 2022)

 

 

Lähteet

 

Polestar 2. 2023. Viitattu 6.12.2022

https://www.polestar.com/fi?gclid=CjwKCAiAs8acBhA1EiwAgRFdw6RYe0nAlerGq1DptP8YM3bK3SixPJ0ZICAe_taIYVJyTPqTfnSOFxoC7zcQAvD_BwE

 

Koivisto, M. 2021 Palvelumuotoilun bisneskirja. 3.painos. Alma

 

Röyhkiö, A. 2021-2023. Pajavihko

20-vuotias mies kotoisin Ylöjärveltä. Ylioppilas

Kommentoi