Tampere
16 Apr, Tuesday
4° C

Proakatemian esseepankki

Matka jatkuu – Yhden yrittäjän alkutaival



Kirjoittanut: Anni Minkkinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Suurin niistä on rakkaus – Kirsti Paakkasen tarina
Ulla-Maija Paavilainen
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Yrittäjyys on tullut elämääni luonnollisesti ja ilman sitä erityisemmin miettimättä. Ensimmäinen kosketukseni yrittäjyyteen tapahtui 11-vuotiaana, kun päätin, että nyt voisi alkaa vähän tienaamaan. Perustin kotitieni varrelle mehukioskin nimeltä Mehula ja pyöritin sitä yhdessä siskoni ja naapurintytön kanssa. Olin kioskin pomo ja laskin tarkasti, että mehusta saadaan tarpeeksi rahaa ja se jakautuu tasan kolmen tytön kesken. Minulle oli niin selkeää luoda itse oma työ ja tapa tienata.

 

Myös raudanlujan bisnesnaisen Kirsti Paakkasen yrittäjän taival alkoi nuorena. 5-vuotiaana hän pakkasi äitinsä tekemät letut kauniisiin kääreisiin ja kävi myymässä niitä naapuruston väelle. Myös Kirstille yrittäjyys tuli luonnollisesti, kun sellaista työtä ei ollut tarjolla, mitä hän halusi tehdä, perusti hän oman yrityksensä. Kirsti Paakkasen mainostoimisto Womena oli ensimmäisiä vain naisten mainostoimistoja ja sitä hän pyöritti menestyksekkäästi yli 20 vuotta. Womenan jälkeen Kirsti vetäytyi hetkeksi viettämään eläkepäiviään, mutta kyllästyi joutilaisuuteen nopeasti. Suomimuodin suurin toivo Marimekko oli silloin konkurssin partaalla, joten Paakkanen ei voinut muuta kuin tarttua haasteeseen pelastaa Marimekko. Ilman Kirsti Paakkasta Suomen ikonisin designbrändi olisi unohdettu ja kansallisylpeytemme olisi heitetty hukkaan. Juuri Kirstin kaltainen rohkea ja tinkimätön yrittäjä haluan itse olla.

 

Proakatemia ja siellä kohtaamani ihmiset ovat vahvistaneet haluani kulkea yrittäjyyden polkua, joka ei ole aina se suorin ja tasaisin, mutta voi mitkä maisemat se antaa matkallaan! Näin viimeiseen akatemiataipaleeni esseeseen haluan koota vielä tähän astisen matkani etapit. Jokainen näistä stepeistä on varmasti ollut sellainen, jota ilman en olisi tällainen yrittäjä kuin nyt olen.

 

Jo heti ensimmäisenä vuonna aloin puhumaan haaveistani yrityksestä, joka tarjoaisi parempia valintoja kuluttajille. Että ihmiset voisivat kuluttaa vastuullisemmin ja ympäristöystävällisemmin. Pidimme solua vaatevuokrauksesta ja uudesta paremmasta second hand -liikkeestä. Kaikki kulminoitui lopulta KIPINÄ Preloved -tapahtumaan kesällä 2018. Opin, että käytetty kiinnostaa ihmisiä paljon ja on monia, jotka ostaisivat vaatteensa mieluummin käytettynä, jos joku kuratoisi ne ensin ja tekisi ostamisesta helppoa sekä vaivatonta. Kesällä 2018 starttasi myös projekti, josta on tällä hetkellä tulossa pääelinkeinoni.

 

Liisa-valmentajamme ohjasi opinnäytetyötä, jossa kehitettiin Showroom-konseptia suomalaiselle muodille ja designille. Liisa kehotti Ingaa juttelemaan Arielan kanssa, joka opinnäytetyötä kirjoitti ja näin me kolme päädyimme keskustelemaan suomidesign pop upin perustamisesta. Pyörät alkoivat pyöriä nopeasti, sillä meidän kolmen välinen yhteistyö tuntui heti toimivalta ja mukavalta. Heti alkukesästä meillä olikin liiketila ja 10 kiinnostunutta suomibrändiä, jotka halusivat mukaan uuteen konseptiimme. Juhannuksen jälkeen vietimme avajaisia ja aloitimme Showroom Finnish Design Pop Upin. Showroom tavoitti nopeasti asiakkaita ja kesä meni todella mukavasti kauppaa pitäen. Tuntui, kuin työnteko olisi vain hauskaa ajanviettoa ystävien kanssa ja kesä meni aivan hetkessä ohi. Niin tuntui menevän myös brändien ja asiakkaiden mielestä, sillä kaikki pyysivät meitä vielä jatkamaan onnistunutta pop upia. Näin päätimme jatkaa Showroomia vielä vuoden loppuun asti.

 

Syksyllä yhdistimme liikkeen pyörittämisen ja koulunkäynnin ja se toki onnistuikin hyvin, sillä opiskelimme yrittäjyyttä, ja mikä nyt olisikaan parempaa oppia kuin oman bisneksen pyörittäminen! Oman tiimin kanssa toiminta jäi luonnollisesti vähemmälle ja Promisian syksy oli hyvin myrskyinen monista syistä johtuen. Kaiken hässäkän keskellä meidän bisneksemme kuitenkin pyöri hyvin ja meillä alkoi nälkä kasvaa syödessä. Amanda hyppäsi mukaan Showroomiin ja päätimme, että näin potentiaalista projektia ei kannata jättää vain yhden kesän pop upiksi.

Alkoi kova ideointi ja järjestely ja uusi liike alkoi muotoutua mielissämme. Ystävänpäivänä 2019 toteutui meidän yhteinen unelma ja Miela Designroom avasi ovensa. Mieletön paikka suomalaiselle muodille ja designille, jotta pirkanmaalaiset pääsisivät hypistelemään ja tutustumaan suomalaiseen osaamiseen muodin ja designin saralla. Paikka, josta pystyy tekemään vain hyviä valintoja ja tukemaan suomalaista työtä. Vastaanotto oli huikea ja toiminta alkoi kasvamaan pikkuhiljaa isommaksi ja isommaksi. Pääsimme mukaan Design On Tampere -yhdistykseen ja sen myötä meidät alettiin tuntea vielä paremmin Tampereen design- ja muotoilupiireissä kollegoina, joiden kanssa sparrailla ja kehittää Tampereesta ja sen kaupunkikulttuurista monipuolisempaa.

 

Vaikka suomidesign on todella vastuullisesti tuotettua ja paljon parempi vaihtoehto ketjuvaateliikkeisiin ja muihin monikansallisiin toimijoihin verrattuna, alkoi minua ensimmäisen Miela-vuoden aikana taas ahdistaa maapallon puolesta. Miten paljon resursseja kuluukaan kaikkien meidänkin myymien tuotteiden valmistukseen? Onko tämä oikein ympäristön kannalta mitä teen? Ahdistustani lievittämään päätimme alkaa myymään myös käytettyjä vaatteita ja asusteita Miela Preloved -osaston kautta. Prelovediin asiakkaamme voivat tuoda jo rakastetut aarteensa etsimään uutta rakastavaa kotia. Näin pystymme toteuttamaan kiertotalouden periaatteita entistä paremmin. Otimme valikoimaamme myös vaatehuoltotuotteet ja aloimme kertoa asiakkaille enemmän siitä, miten he voivat pitää vaatteensa hyvänä pidempään. Vastuullisin ja ekologisin vaate on se, jonka jo omistat. Kun vaatteen käyttöaikaa pidentää, tulee sen hiilijalanjälki pienemään päivä päivältä joka käyttökerran myötä.

 

Vuosi vaihtui ja korona tuli osaksi jokaisen elämää muuttaen arkeamme suuresti. Myös Miela joutui koronan vuoksi ahtaalle. Jouduimme käyttämään kaiken mielikuvituksemme, jotta pieni puotimme ja kaikki meidän katon alla toimivat brändit pysyivät pystyssä pandemian jyllätessä. Onneksi meillä on toisemme, sillä yhdessä olemme todellakin vahvempia. Jos olisin ollut tässä tilanteessa yksin, olisin saattanut heittää pyyhkeen kehään helpommin. Tiimiyrittäjyyden ehdottomia vahvuuksia on se, että niin ilot kuin surutkin kohdataan yhdessä. Pienenä ja ketteränä yrityksenä reagoimme vallitsevaan tilanteeseen nopeasti ja aloimme tarjota kotiinkuljetusta asiakkaillemme. Jos he eivät epidemian vuoksi voi tulla asioimaan liikkeeseemme, tulemme me heidän luokseen. Panostimme suuresti verkkokauppaamme ja hoidimme kevään myynnin lähes kokonaan verkon kautta. On suuri onni, että olemme saaneet kasvatettua itsellemme uskollisen ja mielettömän ihanan asiakasjoukon, jotka halusivat tukea meitä ja meidän yli 40 pientä suomalaista designbrändiä vaikeiden aikojen yli.

 

Tällä hetkellä me Mielassa tähtäämme kasvuun ja siihen, että vastuullisuudesta ja kotimaisuudesta tulee valtavirtaa. Teimme Ingan kanssa opinnäytetyömme Mielalle ja kehitimme brändistrategian, jonka avulla lähdemme ensi vuonna valloittamaan Tamperetta entisestään. Miela tulee muuttamaan isompiin upeampiin tiloihin keskeiselle sijainnille Tampereen ytimeen ja toivomme, että tämä tulee räjäyttämään potin todellisesti. Amanda jatkaa muihin tehtäviin ja nyt minä, Inga ja Ariela kolmestaan muodostamme Miela Oyn. Ehkä maailman mielettömimmän osakeyhtiön!

 

Välillä kaikki tämä yrittäjyys ja sen tarjoamat mahdollisuudet huimaavat päätä. Niin kuin kapean ja vaarallisen vuoristotien reunalla. Tie on epävarma ja pelottava, mutta maisemat sen ympärillä saavat haukkomaan henkeä upeudestaan. Onneksi en ole tällä polulla yksin, vaan voin tukeutua Ingaan ja Arielaan. Saan nauttia heidän kanssaan menestyksestämme ja kaikesta, mitä matka tuo eteemme. Jaettu ilo on paras ilo, myös yrittäjyys on parasta yhdessä.

 

Uudessa tilassamme meillä tulee olemaan myös omat työhuoneet ja en voi olla ajattelematta Kirsti Paakkasta, kun astelin tulevaan työhuoneeseemme ensimmäistä kertaa. Tästä tulee minun valtakuntani ja täällä me tulemme viemään suomidesignia eteenpäin. Toivon, että meistä Mielana tulee yhtä vahvoja suunnannäyttäjiä, kuin Armi Ratia ja Kirsti Paakkanen ovat olleet Marimekossa. Me haluamme muuttaa maailmaa ja Miela on meidän väylämme siihen.

 

Oma yrittäjyyspolkuni on vielä aluillaan. Ensimmäiset kilometrit on kävelty ja rakot kantapäissä jo kovettuneet. Jalat ovat tottuneet raskaaseen matkaan, ja ne tietävät, että vielä painetaan pitkään. Matkalle tulee sattumaan mukavampia pätkiä ja raskaampia ylämäkiä, mutta tiellä ei tulla pysähtymään eikä luovuttamaan kesken matkan. Innolla odotan, mitä kaikkea polku tuo tullessaan ja miten pitkälle se vielä vie.

 

Kiitos Proakatemialle, Promisialle ja Liisa-valkulle matkan alkutaipaleesta. Nyt on aika kulkea vapaasti ilman yhteisön joukkoja. Mutta moikataan vielä toisiamme kun polkumme risteävät uudestaan!

 

Loppuun haluan vielä kerran jakaa tämän lainauksen, sillä se kuvaa niin täydellisesti tiimiyrittäjyyttä ja sitä, mitä olen Proakatemialla oppinut:

 

If you want to go fast go alone. If you want to go far go together.

 

Mielan taivalta voi seurata jatkossa näistä kanavista:

www.mieladesignroom.fi

instagram.com/mieladesignroom

instagram.com/mielapreloved

facebook.com/mieladesignroom

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close