Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointia markkinoilla



Kirjoittanut: Meri Murtonen - tiimistä Kaaos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
The Marketing Toolkit
Markkinointia rakkaudella
Jeff Della Mura
Anja Kulovesi
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.
Johdanto

Markkinointi tai se, mitä meille kaikille siitä ensimmäisenä tulee mieleen, on mainokset. Kyseessä on meille jokaiselle yrittäjälle tutuksi tullut tai tuleva välttämätön asia, mutta mitä se oikeastaan pitää sisällään? Lyhykäisyydessäänhän se tarkoittaa toimenpiteitä, joilla yritys tai muu organisaatio pyrkii edistämään tuotteidensa tai palveluidensa myyntiä, mutta syvennytään siihen vielä hieman. Tämän jälkeen käsitellään markkinoiden tuntemisen tärkeyttä, jotta itse markkinointi olisi tehokasta ja menisi oikeaan osoitteeseen.

Mikä markkinointi?

Markkinoinnin tavoitteena on luoda asiakassuhteita ja lopulta ajaa myyntiä ja liikevaihtoa yritykselle. Markkinoinnilla tarkoitetaan huomion suuntaamista ja herättämistä. Sillä voidaan periaatteessa manipuloida asiakkaita, mutta lähtökohtaisesti pyritään vastaamaan jo tiedostettuihin ja vielä tiedostamattomiin tarpeisiin. Se tarkoittaa arvon luomista ja tarjoamista asiakkaille ymmärtämällä ja myös ennakoimalla heidän tarpeensa, mieltymyksensä ja käyttäytymisensä. Nykypäivänä tarvitaan näköalojen laajentamista, innovatiivisuutta ja syvempää oivaltamista, sillä vanhat markkinoinnin keinot toimivat yhä kehnommin. Kun vanhat keinot eivät enää toimi, täytyy kokeilla jotain uutta. (Kulovesi 2022.) Markkinoinnissa on samoja piirteitä palvelumuotoilun kanssa: pyritään ennakoimaan asiakkaan tarpeiden tyydyttämien ja tuomaan asiakaslähtöisyys pinnalle mainonnassa samoin kuin tuotetta suunniteltaessa.

Markkinointi voi olla monenlaista: perinteisen painetun ääni- ja tv-mainonnan joukkoon on liittynyt suoramarkkinointi, markkinointiviestintä, sponsorointi sekä laajempaakin laajemmat sosiaalisen median markkinointitavat. Vaihtoehtojen monipuolistuessa herääkin kysymys, mikä markkinointitapa nykypäivänä on kaikkein tehokkain niin asiakkaan näkökulmasta kuin yritysten näkökulmasta rahallisesti. (Kulovesi 2022.) Yhä enemmän siirrytään markkinoimaan sosiaalisen median alustoille niin katsojalukujen kuin kustannustenkin vuoksi. Sosiaalisen median alustojen käyttö on lähtökohtaisesti ilmaista tai hyvin kohtuuhintaista verrattuna vaikkapa 10 sekunnin tv mainokseen. Pienetkin yritykset saavat helpommin näkyvyyttä.

Markkinointi on olennainen osa kaiken kokoisia yrityksiä, sillä se auttaa niitä rakentamaan bränditietoisuutta, houkuttelemaan uusia asiakkaita ja säilyttämään olemassa olevia asiakkaita. Se sisältää markkinatutkimuksen tekemistä, markkinointisuunnitelmien ja strategioiden kehittämistä sekä taktiikkojen toteuttamista kohdeyleisön tavoittamiseksi ja sitouttamiseksi. (Della Mura 2009, 2-4.) Mitähän hyötyä markkinoinnista sitten voisi olla yrityksille/meidän yrityksellemme:

    1. Lisää brändin tunnettavuutta ja antaa kilpailuetua: mieleenpainuvan markkinoinnin avulla asiakkaalle jää muistikuva tuotteesta, jolloin asiakkaan on helpompi muistaa yrityksesi. Näin keväällä tästä esimerkkinä tuli heti mieleeni ärsytystä aiheuttava Heinixin allergialääkelaulu, vaikken kyseistä tuotetta en itse edes käytäkään.
    2. Tehostaa myyntiä: tehokas markkinointi voi lisätä myyntiä houkuttelemalla uusia asiakkaita, saada asiakkaan vaihtamaan brändiä ja kannustamalla nykyisiä asiakkaita tekemään uusintaostoksia. Myynnin kasvu johtaa tulojen kasvuun ja kustannusten vähenemiseen, mikä lopulta parantaa myös yrityksen kannattavuutta.
    3. Asiakasuskollisuus: Rakentamalla suhteita asiakkaisiin markkinointitoimien, kuten kanta-asiakasohjelmien ja henkilökohtaisen viestinnän avulla yritykset voivat parantaa asiakaspysyvyyttä ja luoda uskollisen asiakaskunnan.
    4. Parempi viestintä ja tuotekehitys: Markkinointi voi helpottaa parempaa viestintää yrityksen ja sen asiakkaiden välillä, mikä mahdollistaa palautteen antamisen ja parantaa asiakastyytyväisyyttä. Tämä puolestaan tarjoaa arvokasta tietoa asiakkaiden mieltymyksistä, mikä auttaa yrityksiä kehittämään asiakkaiden tarpeita vastaavia tuotteita ja palveluja. (Emeritus 2022.)

Tunne markkinasi

Markkinoiden tunteminen on tärkeää, koska sen avulla voit kehittää tehokkaamman ja kohdennetumman markkinointistrategian. Seuraava kaavio on mukaelma Della Muran (2009) kuvaamasta tavasta kuvata markkinoita neljän C:n avulla: company, customers, competitors ja circumstances.

 

 

Kaavion ensimmäisessä kolmiossa olet oman yrityksesi (company – you) kanssa, mutta pärjätäksesi markkinoilla tarvitset asiakkaita (customers) eli toisen kolmion c-kirjaimen. Tilanne näyttää hyvältä ja asiakas on tulossa luoksesi, mutta toinenkin yritys (competitors) haluaa asiakkaasi. Markkinat ovat näin ollen dynaaminen balanssi oman yrityksen, asiakkaiden ja kilpailijoiden välillä, joka toki on täydellinen kilpailuasetelma. Tähän lisätään vielä kuitenkin viimeisen kolmion olosuhteet (circumstances) ja kuten tiedetään, olosuhteet voivat muuttua hyvinkin nopeasti. Markkinointitaitojen hiomisella edesauttaa olosuhteiden ennakointia tai jopa muutoksen aiheuttamisen, mikä antaa kilpailuetua vastustajiin. (Della Mura 2009, 8.)

Markkinat, joita kutsutaan myös sektoreiksi, määritellään yleensä toimialatyypeittäin, kuten esimerkiksi autoteollisuus. Tähän sektoriin kuuluu pienemmät erikoisalat kuten henkilöautot, pakettiautot, kuorma-autot ja moottoripyörät ja näitä kutsutaan segmenteiksi. Useimmat yritykset ovat liian pieniä tai eivät halua palvella koko sektoria vaan keskittyvät vain tiettyyn segmenttiin. Pienempään segmenttiin keskittyminen helpottaa rajaamaan asiakaskuntaa ja hienosäätämään tarjontaa kysyntää vastaavammaksi. Sitten on tottakai vielä pienenpieni segmenttiin kuuluva osa eli markkinarako: kysyntä jollekin kapea-alaiselle tuotteelle ja saat kilpailuedun tuodessasi sen markkinoille. (Della Mura 2009, 9.)

Riippumatta mihin markkinoille pyrit tuotteilla tai palveluillasi, ilman asiakkaita ei ole liiketoimintaa. Mitä enemmän oppii asiakkaistaan: mitä he haluavat, mitä he ovat valmiita maksamaan, heidän ostotottumuksistaan ja niin edelleen, sitä paremmin pärjää markkinoilla. Omat asiakkaat tuntemalla oppii myös kilpailijoistaan. Asiakkaasi kuitenkin tietävät heidät ja niin sinunkin tulisi tietää. (Della Mura 2009, 9.) Jos kuulet asiakkaaltasi kilpailijan myyvän samaa tuotetta tai palvelua halvemmalla, kannattaa kommentti painaa mieleen ja selvittää kilpailijan valttikortit. On hyvä myös miettiä ja selvittää miksi asiakkaat valitsevat sinut tai kilpailijasi, jonka jälkeen pystyy muuttamaan markkinointistrategiaa saadakseen asiakkaat kilpailijalta itselleen.

Markkinointistrategiaa laatiessa tulisi tarkoin miettiä ja rajata kohderyhmää tuotteelle tai palvelulle. Sen avulla itse markkinointi hoitaa hommansa tehokkaammin. Tyypillisesti ihmisiä on pyritty jakamaan kohdetyyppeihin monin eri tavoin esimerkiksi kuluttajakäyttäytymisen mukaan. Tällä pyritään ymmärtämään paremmin asiakkaan tarpeita ja toiveita, tehdä täsmällisempää markkinointia, minkä avulla myydä enemmän. Nämä kuluttajatyypit eivät ole hatusta temmattu strategia, meissä kaikissa on potentiaalia näihin ikuisiin arkityyppeihin. Kuitenkaan tällaiset jaottelut eivät ole täydellisiä, jokainen meistä voi kuulua moneen eri kohdetyyppiin tottumuksiltaan. Kaikki samaa sukupuolta olevat tai tietyn ikäiset ihmiset eivät noudata samaa mallia, joskus kuluttajan erottaa omasta ”tyypistään” vaikkapa nautinnonhalu tai eettisyys. (Kulovesi 2022.)

Pohdinta

Markkinointi ei maailmasta katoa, se vain muuttaa muotoaan ja antaa lukuisia mahdollisuuksia ja tilaa luovuudelle. Voimme jättää jälkemme tuotteittemme ja viestiemme avulla ja inspiroida asiakkaitamme, mutta myös itse oppia uutta. Mielestäni se on taito, jota kaikkien tulisi opetella edes jollakin tasolla. Markkinointia voi lähteä lähestymään monesta suunnasta ja erilaisilla strategioilla, kuitenkin omien markkinoiden tuntemisen tärkeyttä ei pidä unohtaa. Jos ei tunne omia markkinoita ja lähtee mahtavalla markkinointisuunnitelmalla väärille markkinoille mainostamaan, saattaa työ mennä aivan hukkaan. Kannattaa siis ottaa huomioon oman alansa kilpailijat ja heidän strategiansa mutta myös asiakaskunta. Tieto omista asiakkaista ja markkinoista on avain selviytymiseen liike-elämässä tai kuten Aristoteles Onassiksen sanoin “the secret of business success is to know something that nobody else knows”.

Lähteet

Della Mura, J. 2009. The Marketing Toolkit. 1 painos. Oxford UK: How to Books Ltd

Emeritus. 2022. How to Choose the Best Kind of Marketing for a Business to Grow. Verkkosivu. Viitattu 15.4.2023. https://emeritus.org/in/learn/what-is-the-importance-of-marketing-for-business/

Kulovesi, A. 2022. Markkinointia rakkaudella. E-kirja. 1 painos. Saga Egmont. Viitattu 14.4.2023. Vaatii käyttöoikeuden. https://www.bookbeat.fi/kirja/markkinointia-rakkaudella-735087

Kommentoi