Tampere
30 Nov, Monday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointia Instagramissa



Kirjoittanut: Inga Keski-Heikkilä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Olemme yrityksessämme huomanneet, että Instagram on kanavana se, jossa tavoitamme kohderyhmämme parhaiten. Siksi on tärkeää, että panostamme ja kehitämme sitä oikeaan suuntaan tuottaen koko ajan enemmän arvoa asiakkaillemme. Pelkän Instagramin päivittäminen ei kuitenkaan riitä, vaan tärkeää on myös se mihin haluamme asiakkaiden päätyvän. On se sitten verkkokauppa tai liike. Verkkokauppaamme olemme nyt kehittäneet siihen suuntaan, että sieltä näkisi mahdollisimman hyvin mitä meidän liike tarjoaa, ja miksi kannattaa tulla liikkeeseen. Sivuston käyttäjäystävällisyys ja selkeys on erittäin isossa roolissa siinä, kuinka kauan asiakas sivustolla viihtyy.

Nyt olemme keskittyneet laadukkaisiin päivityksiin Instagramissa ja storyjen puolella vinkkeihin, mitä myymälässä tapahtuu sekä mitä uutuuksia myymälään saapuu. Voisimme kuitenkin keskittyä hieman enemmän kommunikointiin asiakkaiden kanssa. Se onnistuisi esimerkiksi Instagram tv tai liven kautta. Niitä ei kuitenkaan kannata lähteä tekemään vain tekemisen ilosta vaan ne kannattaa suunnitella sarjana niin, että niistä on aidosti hyötyä asiakkaille. Tässä maailman tilassa vaatteiden huollon tärkeys on ensisijaisen tärkeää ja jaamme paljon tietoa siitä myymälässämme, josta saamme myös kiitosta. Voisimme tehdä Instagram tv -jaksoja, jossa loisimme sarjan, kuinka meiltä ostettuja tuotteita huolletaan, pestään ja säilytetään oikein. Suunnitelmallisuus on tärkeää, jotta tuotoksesta tulee ytimekäs ja jota on helppo seurata. Tärkeää on myös se, että jaksot kulkisivat linjassa muun tekemisemme kanssa. Myös ajastus on tärkeää ja voisi olla hyvä, että uusi jakso ilmestyisi aina esimerkiksi joka viikon tiistai, jotta asiakkaat osaisivat myös odottaa uusia jaksoja. Instagramissa ehdoton etu on se, että sieltä saa helposti kerättyä dataa ja kuinka uudet kokeilut vaikuttavat. Se tekee kehittämisestä helppoa, kunhan muistamme keskustella asiakkaiden kanssa ja kuunnella mitä he todellisuudessa tarvitsevat ja haluavat kuulla.

Sisältöä tulisi myös kehittää niin, että eri kohderyhmät otettaisiin huomioon. Kaikille kaikkea toimii hetken, mutta koska olemme erilaisia, kyllästymme jos emme näe sisältöä, joka oikeasti on meille arvokasta. Ensisijaisesti meidän tulisi huomioida ne asiakkaat, jotka ovat jo asiakkaitamme, koska he ovat mahdollisesti tulevaisuudessa meidän suosittelijoitamme, jotka vahvistavat brändimme sanomaa. Olemme paljon keskittyneet uusien asiakkaiden hankkimiseen, joten nyt olisi hyvä aika panostaa asiakkaisiin, joita meillä jo on ja tuottaa lisäarvoa tuottavaa sisältöä kanavissamme heitä ajatellen.

Ostajapersoonien määrittely onkin hyvä pitää mielessä sisältöä mietittäessä. Asiakas, joka kaipaa laadukasta tuotetta haluaa kuulla materiaaleista, kun taas asiakas, joka haluaa ostaa tuotteita brändiltä jonka kokee läheiseksi, niin haluaa taas kuulla brändin tarinaa. Saman tuotteen esittelemisen voi siis tehdä kahdella eri tavalla ja parhaassa tapauksessa yhdistää niin, että se puhuttelee molempia ostajapersoonia. Asiakkaan tulee tunnistaa tarpeensa, halunsa ja toiveensa ja kokea tulleensa puhutelluksi. Sisällön täytyy olla kiinnostavampaa kuin mikään muu, mitä sillä hetkellä ostajapersoonan ympärillä tapahtuu, jotta asiakas lukee sen. Etenkin Instagramissa sisältöä on niin paljon, että huomio pitää kiinnittää muutamassa sekunnissa.

 

Lähteet

Liidien hankinta sisältömarkkinoinnilla, Eeva. www.digimarkkinointi.fiLuettu 6.12.2019. https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/liidien-hankinta-sisaltomarkkinoinnilla

Somekupla podcast, Emmi Lehtomaa. Millainen sisältö toimii Instagramissa. Kuunneltu 23.7.2019

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close