Tampere
19 Jan, Tuesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointi, kohderyhmät ja Promotion Brothers



Kirjoittanut: Joonatan Halonen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sano se someksi
Katleena Kortesuo
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto

Sosiaalinen media on noussut yhdeksi suurimmista markkinoinnin kanavista. Selatessa vaikkapa Facebookia eteen singahtaa mainontaa miltei joka toisen postauksen kohdalla. Hassua on myös se, että mainokset tuntuvat olevan hyvinkin osuvia. Jos olen puhunut uusien kenkien ostosta, niin mainoksia rupeaakin tulemaan uusista kengistä. Jos olen sattunut sanomaan merkin, josta olen kiinnostunut niin usein törmäänkin sen jälkeen juuri kyseisen merkin mainoksiin. Sosiaalinen media on oiva paikka tavoittaa juuri oikea kohderyhmä, kun esimerkiksi mainoksen pystyy suuntaamaan vain tietylle ja tarkkaan harkitulle ryhmälle. Kohdennettu mainonta onkin iso sosiaalisen median tuoma mahdollisuus yrityksille.

Äijämäistä markkinointia

Olemme yhden tiimiläiseni kanssa ruvenneet elvyttämään projektia, joka sai alkunsa jo noin vuosi sitten. Silloin ideana oli tuoda markkinoille varmuutta ja asennetta huokuvia promootiopalveluita. Vuosi sitten tämä projekti jäi muitten kiireiden alle ja projektin alkuperäisestä kokoonpanostakin karsiutui toinen puolisko pois. Nyt on uusi aika ja minä tulin ottamaan toisen puoliskon haltuun. Projektin markkinointi tuntuisi olevan minulle todella mielekästä, sillä brändäämme itsellemme hieman äijämäisen tyylin, eli asennetta täytyy löytyä markkinoinnissa.

Brändäyksessä täytyy olla varovainen, ettei anna vääränlaista kuvaa yrityksestä. Viestinnän täytyy olla hyvin mietittyä sillä sen pohjalta lopullinen brändi ja henkilöbrändimme muodostuvat. Katleena Kortesuo listaa muutamia hyviä vinkkejä viestintään kirjassaan Sano se someksi (1+2=3). Hän kehottaa yrittäjää olemaan riitelemättä somessa. Tämä onkin fiksua, sillä riitely aiheuttaa monissa vain negatiivisia tunteita.  Oman kannan kertominen on silti hyväksyttyä, mutta sitäkään ei kannata jankata. Turha kumartelu joka suuntaan on myös välttämisen arvoista, sillä oma mielipide täytyy pystyä sanomaan. (Kortesuo, 168-169)

Voin kuvitella, että projektissamme emme turhia kumartele. Viestintä ja markkinointi tulevat olemaan suoraa, ehkä hieman tunteita herättävää puhetta. Täytyy vain löytää hyvän maun raja kaikkeen.

Kohderyhmät

Kuten aiemmin jo mainitsin, kohdennettu mainonta on nykypäivänä hyvin tehokas keino tavoittaa oikeat kohderyhmät. Oikeiden kohderyhmien selvittäminen onkin tämän myötä erittäin tärkeää. En suosittele esimerkiksi tuhlaamaan aikaa punaisen lihan tarjoamiseen kasvissyöjälle. Promotion Brothersin tavoite on tarjota ammattitaitoista ja varmaa promootiotyötä. Jotta saisimme projekteja, tarvitsemme yrityksiä, jotka haluavat tuotteitaan tai palveluitaan promottavaksi. Nämä tuotteet tai palvelut voivat olla melkeinpä mitä vain, kunhan yritykselle sopii, että promootiossa on mukana pieni äijämäisyys. Hauskaa olisi, jos saisimme promottavaksi esimerkiksi jonkin naisten hajuveden äijämäisellä twistillä.

Jos kohderyhmä on tiedossa, mutta ei tiedetä esimerkiksi missä päin verkkoa he pyörivät, on ihan fine kysyä muutamalta kohderyhmään kuuluvalta henkilöltä. Mitä he tekevät netissä? Mistä he hakevat tietoa ja keiden kanssa he juttelevat? Jos et taas tunne ketään kohderyhmään kuuluvaa henkilöä, voit teettää markkinatutkimuksen ja selvittää asioita sitä kautta. (Kortesuo, 179)

Yhteenveto

Markkinointi ei ole kannattavaa, jos se ei tavoita oikeita henkilöitä. Oikean kohderyhmän selvittäminen on erittäin tärkeää. Mainostaminen netissä ja someissa on nyt suosittua ja halpaa. Kohdennetun mainonnan avulla tavoitat paremmin ja helpommin juuri oikeat ihmiset.

Promotion Brothersin haaste on löytää yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneet hieman erilaisesta promootiosta tuotteilleen tai palveluilleen. Pääpointti on kuitenkin sama, kuin ”normaalissa” promootiotyössä; lisätään tuotteiden tai palveluiden näkyvyyttä ja tunnettavuutta. Uskon että onnistumme löytämään oikeat asiakkaat ja saamme jo kesälle kesätyöt tätä kautta.

 

Lähteet:

Kortesuo, K. 2018. Sano se someksi (1+2=3). Helsinki: Kauppakamari

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close