Tampere
16 Apr, Friday
12° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointi ja Foliohattu



Kirjoittanut: Johannes Mansikka-aho - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Ostovallankumous
Aminoff, J. Rubanovitsch, M.D
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Televisiosta katsottavan elokuvan keskeyttävät mainokset vahvoine jingleineen. Mad Men -henkinen 60-luvulle sijoittuva kiiltokengissä tehtävä tupakkamarkkinointi, missä ihmisille myydään Smirnoff humalassa, kauniita pahvikuvia käyttämällä, ajatuksia terveystuotteesta ja nauretaan asiakkaiden tietämättömyydelle.

 

Molemmat edelleen vahvasti itselleni pinttyneitä ajatuksia markkinoinnista ja mainostamisesta ja molemmista on kuitenkin aika jo ajanut ohitse.

 

Ihmiset oppivat ajan myötä, että kaikkea mainostamista ei voi uskoa ja jotkin tuotteeseen liittyvät faktat on itse hyvä tarkistaa. Asiakaskunnat siirtyvät sisällön perässä paikasta toiseen, antennikanavien katsomisesta suoratoistopalveluiden pariin.Markkinoinnin tulee seurata hyvin vahvasti ajankuvaa ja alati muuttuvaa asiakaskäyttäytymistä ja tähän pohdintaan on paneutunut Jukka Aminoff ja Mika D. Rubanovitsch kirjassaan Ostovallankumous (2015).

 

Voiko alati muuttuvaa asiakas käyttäytymistä käsittelevää kirjaa lukea 6vuotta myöhässä, on mielestäni aiheellinen kysymys, mikä juolahti mieleeni vasta kirjan lukemisen jälkeen.  Kirjassa todetaan, että ensimmäistä kertaa historiassa valta on siirtynyt kokonaan asiakkaalle, sillä tuotteiden määrä on kasvanut niin huomattavasti, että asiakkailla on mahdollisuus valita. Asiakkaat määrittelevät markkinoinnin suunnan. Tämä on edelleen hyvin validi ajatus. Kirjassa käsitellään hakukone optimointia ja asiakkaiden käyttäytymisen seuraamista internetissä. Myös edelleen ajankohtaista.

 

Ajatus ei siis ole vanhentunut, vaan nykytekniikan kehittymisen myötä Aminoffin ja Rubanovitchin visiot ovat muuttuneet entistä vahvemmiksi. Asiakkaiden käyttäytymisen seurannan tuloksena muodostuvan tiedon, eli Big Datan, merkitys on kasvanut koko ajan vain suuremmaksi. Jopa niin suureksi, että datalla viitataan jo monessa yhteydessä valuuttaan.

 

Tehokkaan markkinoinnin on osattava reagoida muutokseen ja opittava saatavilla olevan tiedon avulla alati muuttuvasta markkinasta. Muutos ei ole uhka, vaan ihan hillittömän suuri mahdollisuus. Onhan se nyt tehokasta markkinointia, jos ihminen keskustelee puhelimensa ääressä keittiön remontoimisesta ja hetken kuluttua hänelle tarjotaan verkkosivuston bannerissa tai sosiaalisenmedian seassa mainos tarjouksessa olevasta keittiö ratkaisusta.

 

Puhelimen kuunteleminen markkinointitarkoituksiin on ehkä hieman foliohattumaista pohdiskelua, mutta tähän tunteeseen on myös syy. Lukijana ymmärrät varmasti mihin ajatuksellani viittaan. Saattaa tuntua tutulta kokemukselta?

 

Big Datan hyödyntäminen työkaluna mahdollistaa todella tehokkaan kohdennetun markkinoinnin.  On mahdollista seurata, kuinka pitkään katsoit jotain kuvaa, on mahdollista seurata painotko kyseistä kuvaa. Kuvasta seuranneen arvontaan osallistavan kyselyn täytettyäsi, on markkinoijan mahdollista seurata minkä ikäinen olet, mistä olet ja mikä on elämän tilanteesi. Nämä on siis tarjolla olevia tietoa myös ilman salakuuntelua ja todella tehokasta materiaalia kohdistetun markkinoinnin suunnitteluun.

 

Kun markkinointikoneisto saa kyseistä tietoa käyttöönsä, on valveutuneelle ja kaiken jo selvittäneelle asiakkaalle mahdollista tarjota hyvin uudenlaista mainontaa. Mainontaa, mitä asiakas ei ole tullut itse ajatelleeksi ja tarjota kohdennettuja ratkaisuita asiakkaan vasta pohtimiin hankintoihin tai ongelmiin. Markkinointi voidaan toteuttaa myös juuri siellä, missä asiakas milloinkin on. Kyseinen teknologia ei kaikkine osa-alueineen ole itselleni täysin selvä, mutta ymmärrän ja tiedostan sen olemassaolon. Vaikkakin tämän seurauksena asetan joskus yksin kotonani ollessani foliosta muovatun kypärän päähäni.

 

Tulevana yrittäjänä haluan ymmärtää, missä asiakkaani on ja miten tavoitan heidän kiinnostuksensa. Näihin tehtäviin, asiakkaan löytämiseen ja kiinnostuksen herättämiseen markkinointi juuri omasta mielestäni perustuu. Nyt kun oppisi vielä käyttämään tätä olemassa olevaa alustaa ja Big Datan hyödyntämistä myös Osuuskuntamme tulevissa hankkeissa ja projekteissa, on tulevaisuutemme aivan varmasti turvattu siihen asti, että alati muuttuva markkinointi muuttuu taas.

 

 

Lähteet: Aminoff, J. & Rubanovitsch, M.D. 2015. Ostovallankumous Helsinki, OY Imperial Sales AB

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close