Tampere
15 Jan, Friday
-15° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointi hype



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

YouTubessa julkaistiin noin 7 vuotta sitten Cyberpunk 2077 teaser traileri. Vaikea, ehkä kuvailla, mitä teaserissa tapahtui, mutta selkeästi tämä tuleva nimike tulee olemaan vahva scifi titteli. Kyseessä tietenkin on videopeli, sillä kyseessä oli CD Projekt REDin julkaisu. Mieleen kuitenkin jäi loppuun tullut teksti: ”Julkaistaan kun on valmis”.

 

CD Projekt RED on Puolalainen pelistudio, joka on kuuluisan Witcher-sarjan peliksi tekemisen takana. Witcher-sarjan saaman suosion takia Cyberpunk 2077 kohden oli isoja odotuksia. Pelkästään CD Projekt REDin luoma lupaus siitä, että peli julkaistaan valmiina, oli pelaajille iso asia. Pelialalla on ollut vuosia jo yleistä julkaista keskeneräisiä pelejä. Hyvänä esimerkkinä Bohemia Interactiven kehittämä DayZ. Peli julkaistiin Steamiin 2013 Early Access versiona. Viiden vuoden päästä, 2018, peli sai vasta virallisen julkaisun. Monet Ubisoftin tittelit ovat saaneet myös arvostelua heikosta toteutuksesta. Pelejä on tapana korjailla vuosia, ennen kun ne ovat oikeasti  hyvin toimivia.

 

Pelaajien kiinnostus ja ihailu CD Projekt REDiä kohden oli siis ihan ymmärrettävää. Meille luvataan vihdoinkin next gen titteli, joka julkaistaan sitten kun kehittäjät ovat oikeasti tyytyväisiä peliinsä. Tämä aiheutti paljon puhetta pelaajien keskuudessa kasvattaen hypeä vuosi vuodelta.

 

Markkinointia tehosti myös se, että CD Projekt RED sai pelinsä keulahahmoksi Keanu Reevesin. Hän on pelin sisällä isossa osassa yhtenä hahmona. Julkaisupäivän julkaisu tilaisuudessa lavalle asteli hän itse. Reddit rakastaa Keanu Reevesiä, joten tämä tempaus loi isoa näkyvyyttä Redditin puolella.

 

CD Projektin osakkeet lähtivätkin nyt koronan aikana kovaan nousuun julkaisutilaisuuden takia. Ihan ymmärrettävää, ihmiset ovat kotona ja ulos ei voi mennä. Julkaistaan peli, mitä pelaajat ovat odottaneet vuosia täynnä hypeä. Osakkeet olivatkin parhaillaan yli 100 eruoa kappaleelta. Tammikuuhun verrattuna siis 70% nousussa. Tämä tekikin CD Projekt REDin perustajista miljardöörejä.

 

Mutta hetkinen, jos käyt nyt tänään (14.12.2020) katsomassa CD Projektin osakettetta, eihän se ole lähelläkään? Se on tällä hetkellä 64 euroa. Tällä viikolla Cyberpunk vihdon julkaistiin. Ja kuten kurssista huomaa, ei peli vastannut pelaajien odotuksia. Tässä onkin hyvä miettiä, että epäonnistuiko CD Projekt RED?

 

Ei välttämättä. Huhujen mukaan he ovat tuottaneet jo voittoa tittelillään, joka on hyvä, mutta esimerkiksi minä itse en ole vielä ostanut kyseistä peliä, sillä se on täynnä erilaisia bugeja ja on selkeästi keskeneräinen. Ironista, sillä julkaisupäivää siirrettiin monella kuukaudella eteenpäin ja markkinointi on pyörinyt jatkuvasti sen ympärillä, että peli julkaistaan valmiina.

 

Hauskinta on se, ettei kyseessä ole oikeasti niin huonossa jamassa oleva peli. Striimejä katsoneena voin sanoa, että kyllä se tarpeeksi tehokkaalla tietokoneella näyttää hyvältä ja pieniä bugeja lukuunottamatta kaikki pelittää. On ollut julkaisuja jotka ovat olleet paljon heikommassakin hapessa. Ongelmana on tittelin ympärille kertynyt hype. Kaikki odottivat jotain aivan järkyttävän täydellistä peliä. Kaikki, eli pelaajat ja sijoittajat. Ja sijoittajat pelästyivät pelaajien reaktiota, joten osakkeen arvo laski erittäin nopeasti.

 

Taino, perun sanani. Vanhemmilla konsoleilla peli ei toimi ollenkaan. Tämä nyt tosin on ollut ihan odotettavissa, sillä kyseessä on seuravan sukupolven peli, jolla on haettu uusia rajoja ja vanhat konsolit ovat, yllättäen, vanhoja. En tiedä mitä ihmiset odottivat. Uskoisin, että monessa älypuhelimessa on enemmän prosessointi tehoa kuin vaikkapa Playstation 4 -konsolissa. Peli toimii ”high end” pelitietokoneilla, sekä uuden sukupolven konsoleilla. Cyberpunk 2077 ympärillä ollut hype saikin 8 miljoona Playstation 4 ennakkotilausta ennen julkaisua. Onkin mielenkiintoista nähdä, kuinka moni vaatii rahansa takaisin.

 

Cyberpunkin julkaisu onkin mielestäni erittäin hyvä esimerkki markkinointi hypen vaaroista. Jos tuotteesta tulleet mielikuvat ovat paremmat kuin itse tuote, tulee asiakas silloin pettymään. Eli periaatteessa pitäisi luoda hieman pienempiä odotuksia, kuin mitä tuotteesi on, jotta asiakas yllättyy postitiivisesti saadessaan sen. Vai olisko parempi luoda isoa hypeä, ja niitä vastaavat tuote?

 

Kyle Harper kertookin hypen erilaisista muodoista artikkelissaan, joka löytyy skyword.com sivustolta. Ensiksi hän listaa ”under-hypen”, ali-hypetysksen.  Ali-hypetys on sitä, että julkaiset tuotteen, mikä ei saa odottamaasi innostusta asiakkaissa. Hän sanoo, että markkinoijat yleensä pelkäävät tätä tilannetta, sillä silloin he ovat epäonnistuneet. Yleisinä syinä tähän on se, että markkinoija on liian varovainen, eikä luo mitään lupauksia tuotteelle. Toinen virhe on se, ettei markkinointi eroa kilpailijoista merkittävästi. Asiakas menee hieman hämilleen silloin, eikä tiedä mitä eroa vaihtoehdoilla on.

 

Harperin listalla seuraavana on ”Over-hype”, yli-hypetys. Eli siis tilanne, mikä on CD Projekt REDillä. Tuote ei kohtaa asiakkaan odotuksia. Brändi puhuu enemmän kuin toimittaa. Tähänkin hän sanoo olevan kaksi syytä. Ensimmäinen syy on markkinoijat. Markkinoijat ovat hyviä puhumaan ja joskus he osaavat nostattaa enemmän odotuksia kuin mitä pitäisi. Toinen on asiakkaiden itse luoma hype. He alkavat luomaan tuotettasi kohtaan tiettyjä odotuksia, mitä brändisi ei ole koskaan luvannut. Esimerkkinä hän antaa pelin nimeltä No Man’s Sky, jonka ympärillä yhteisöt alkoivat spekuloimaan mahdollisia toimintoja, joita heille ei ikinä oltu luvattu.

 

Brändin tulisi löytää heille sopiva keskitie. Pitää luvata niitä asioita, joita voi toimittaa. Vaikeuksia voikin tuottaa se, että tuotteen kehitysvaiheessa tuote voi vielä muuttua. Hyvä hype on sitä, että lupaa asioita, joita voi toteuttaa.

 

Me ollaan mietitty paljon sisällön tuottamista FInesportsilla. Koen, että sen kautta voisimme luoda hyvää hypeä ympärillemme. Meidän pitäisi myös rohkeammin luvata asioita esimerkiksi pelivalmennuksistamme. Olenkin aiemmin jo todennut, että emme ole vielä uskaltaneet ottaa rohkeaa tapaa markkinointiimme, mikä on näkynytkin ali-hypenä. Monet kävijät ovat nimittäin yllättyneet positiivisesti meidän palveluistamme. Pitää vain miettiä, mikä on meidän brändille oikea tapa puhua ja luvata asioita, niin, että pystymme tarjoamaan asiakkaalle odotuksia, joita voimme toteuttaa.

 

Lähteet:

https://www.skyword.com/contentstandard/marketing-well-understanding-marketing-hype/

https://www.forbes.com/sites/daviddawkins/2020/12/14/cyberpunk2077-made-its-polish-cofounders-billionaires–but-the-game-failed-to-live-up-to-its-hype/?sh=9b95847380f4

https://markets.businessinsider.com/stocks/cd_projekt_red-stock

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close