Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointi



Kirjoittanut: Otto Nilsson - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Markkinointia rakkaudella
Anja Kulovesi
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Markkinointi

Markkinointi on ollut itselleni jo pitkään aihe, jota haluaisin oppia paremmin. Markkinointi on yksi yritystoiminnan tärkeimmistä taidoista ja koen ettei sitä voi koskaan osata liian hyvin. Käsittelen esseessäni markkinointia hyvin aloittelijan näkökulmasta ja yritän saada irti asioita, joita voisin hyödyntää omassa projektissani. Olen aiemmin itse työskennellyt ja opiskellut liikunta-alan parissa paljon. Koen että liikunta-alan markkinointi on todella yksitoikkoista, eikä siihen panosteta mielestäni tarpeeksi.

Luin kirjan ”Markkinointia rakkaudella” ja koen, että kirja oli itselleni hyvä sen uusien näkökulmien takia. Olen markkinoinnin aloittelija, joten minulla on aika pieni ymmärrys siitä, millä kaikin eri tavoin voi toteuttaa markkinointia. Kirja toi hyvin esiin esimerkiksi sissimarkkinointia, josta en ollut itse kuullut ennen kirjan löytämistä.

Markkinointi

 

Yritykset syntyvät aina ihmisten ideoista, joku saa idean perustaa yrityksen ja tekee niin. Idean takana on ihmisiä omien arvojen, toiveiden ja tavoitteidensa kanssa. Ideaa voi aina muokata ja innovoida lisää, jotta se tarttuisi muihin. Idean markkinointi on huomion herättämistä ja sen suuntaamista ideaa kohti (Kulovesi 2022). On tärkeää tunnistaa oma asiakaskunta, mitä arvoja heillä on ja jakaako yritys samat arvot. Vanhat markkinointikeinot toimivat yhä huonommin ja huonommin, joten olisi aika yrittää kehittää uusia ja luovia tapoja markkinoida omaa tuotetta tai palvelua.

 

Erilaiset asiakkaat

Asiakkaita on pyritty aina kartoittamaan ja laittamaan tiettyihin ryhmiin, esimerkiksi kuluttajakäyttäytymisen perusteella (Kulovesi 2022). Syynä on se, että asiakkaiden kartoittamisen avulla pystyy paremmin markkinoimaan suoraan tietyille ostajille, jolloin myynti voi kasvaa. Asiakkaiden jakaminen ryhmiin ei kuitenkaan ole niin helppoa kuin miltä se kuulostaa, koska jokainen ihminen maan päällä voi kuulua moniin eri luokkiin. Ihmisten ostopäätöksiä ohjailee eri asiat, kuten nautinnonhalu, tuotteen väri, hinta, merkki tai esteettisyys. Huomaan itsessäni tätä jonkin verran, esimerkiksi vaatteet tai laaturuoka ovat minulle asioita, joihin voisin laittaa todella suuria määriä rahaa, vaikkei sitä juurikaan olisi. Uskon tämän johtuvan juuri siitä, että minua ohjaa esteettisyys ja tietynlainen nautinnonhalu.

Trendit

Trendit elävät jatkuvasti, jokin asia voi olla tänään maailman kuumin puheenaihe ja ensi viikolla se voi olla jo kokonaan unohdettu. Muotialalla trendit ajavat yritysten toimintaa ja markkinointia todella paljon. Itselläni ei ole muodista tai sen markkinoinnista muuta tietämystä, kun asiakkaan näkökulmasta. Huomaan itse haluavani seurata trendejä ja mielestäni muotialan suurimmat yritykset osaavat todella hyvin luoda tuotteistoaan ja markkinointiaan seuraten ja luoden uusia trendejä, jonka takia he pärjäävät niin hyvin. Yritykset, jotka osaavat ennakoida trendejä ja uusia tilanteita pärjäävät parhaiten ja ovat omalla tapaa ”edelläkävijöitä”. Omasta mielestäni huippu esimerkki trendien ja tilanteiden ennakoinnista on eri sähköpotkulauta merkit. Muutama vuosi sitten maailmassa alettiin entistä enemmän pyrkimään vihreisiin ratkaisuihin liikenteen suhteen, myös nopea ja vaivaton liikkuminen nousi ihmisillä tärkeäksi, joten potkulautoja alettiin tuomaan suurien kaupunkien kaduille. Nykyään Euroopan jokaisessa suurkaupungissa löytyy suuri valikoima eri merkkien potkulautoja, joita ihmiset käyttävät jokapäiväiseen liikkumiseen.

Sissimarkkinointi

 

Sissimarkkinointi on epätavallinen ja yleensä todella luova tapa markkinoida. Sissimarkkinoinnin idea on saavuttaa suuria tuloksia ja suurta näkyvyyttä ilman suuria sijoituksia. Sissimarkkinoinnin tarkoitus on herättää keskustelua ja yleensä saada ihmisistä ulos jonkinlainen tunnereaktio, oli se sitten negatiivinen tai positiivinen. Sissimarkkinointiin pätee hyvin englanninkielinen sanonta ”all publicity is good publicity”. Markkinointitemput saattavat olla välillä jopa todella röyhkeitä, jonka takia yritys pyörii otsikoissa pitkään, tätä kautta he saavat lisää näkyvyyttä.

Sissimarkkinoinnissa on erityisen tärkeää kartoittaa, että kenelle markkinointia tehdään. Julkisuustemput vetoavat aina vain tiettyihin ihmisryhmiin, joten pitää olla ensin hyvin selvillä ketä varten kyseinen tempaus tehdään. Voin peilata tätä omiin asiakaskokemuksiini hyvin. Minuun ei vetoaisi esimerkiksi ollenkaan flashmob, jonka takana olisi yritys mainostamassa tuotettaan, mutta jos yritys tekisi jonkun hauskan some julkaisun, joka herättäisi todella paljon keskustelua, voisin hyvinkin kiinnostua yrityksestä tai vähintään ottaa enemmän selvää siitä.

Pohdinta

 

En todellakaan voi kutsua itseäni markkinoinnin ekspertiksi tai edes osaavaksi markkinoijaksi, mutta koen siitä huolimatta, että opin paljon uutta tätä esseetä tehdessäni. Markkinointi on yritystoiminnassa elintärkeä taito, jota tulisi jatkuvasti harjoittaa ja yrittää luoda uusia ja toimivia tapoja sen suorittamiseen.

Sissimarkkinointi oli tuntematon aihe ennen kirjan lukemista ja opin siitä paljon uutta lukiessani kirjan ja etsimällä tietoa siitä. Sissimarkkinointia haluaisin ehdottomasti itse kokeilla, mutta koen että ensin pitäisi hallita markkinoinnin perusteita hieman paremmin.

Kirjassa puhuttiin markkinoinnista ja yleisesti asennoitumisesta yritystoimintaa kohtaan todella hienosti ja uusista näkökulmista. Omat näkemykseni ja mielipiteeni yritystoiminnasta ja markkinoinnista muuttui jonkin verran kirja lukiessa.

Lähteet

Meltwater. 2021. Sissimarkkinointi eli guerilla markkinointi – mitä se on ja miksi se on tehokasta? Verkkosivu. Viitattu 9.4.2023. https://www.meltwater.com/fi/blog/sissimarkkinointi-eli-guerilla-markkinointi

Kulovesi, A. 2022. Markkinointia rakkaudella. E-kirja. Saga Egmont. Viitattu 9.4.2023. Vaatii käyttöoikeuden. https://www.bookbeat.fi/kirja/markkinointia-rakkaudella-735087

Kommentoi