Tampere
16 Jan, Saturday
-10° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointi 2020



Kirjoittanut: Mika Nurmi - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mitä on monikanavainen ja omnichannel markkinointi?

Monikanavainen markkinointi tarkoittaa kahden tai useamman kanavan käyttämistä, omien asiakkaiden kanssa vuorovaikuttamiseen. Asiakkaiden ostotottumukset ovat erilaisia, joten jokaiselle on hyvä räätälöidä oma ostopolku. Monikanavaisuus ei sinänäsä ole uusi juttu ja sitä on hyödynnetty jo pitkään. Yritykset ovat tunnistaneet asiakkaidensa tarpeita ja ovat kyllä pyrkineet vastaamaan niihin aina siitä lähtien, kun sosiaalisetmediat ovat saapuneet. Nykypäivänä, kun puhutaan monikanavaisuudesta, inboundista ja outboundista ynnä muista, niin nämä johtuvat pitkälti siitä, että digitaaliset kanavat ovat todellisuudessa avanneet ostajien markkinat. Niin kuin Mika D. Rubanovitsch sanoo Tuplaa Myyntisi! -Seminaarissa, että Stockmannin satavuotinen mahti luhistui digitaalisaation alle. Aiemmin sanottiin, että asiakas on kuningas, mutta sanonta ei sen koommin pitänyt paikkaansa. Asiakkailla oli vain yksi mahdollisuus toteuttaa ostoksia, eli kävellä ostarille. Kunnes tulivat digitaaliset väylät ostoksien tekemiseen ja asiakkaasta tuli oikeasti kuningas.

Omnichannel puolestaan tarkoittaa pitkälti samaa kuin monikanavaisuus, mutta se huomioi myös asiakaskokemuksen. Tällä tarkoitetaan siis sitä, että asiakas voi suorittaa oston jokaisessa yrityksen kanavassa yhdenmukaisesti ja ostoprosessi on saumatonta ja se on selkeästi viestitty ja helposti ymmärrettävissä. Toisinsanoen yrityksen eri kanavat ovat integroidut ja ostaminen on samanlaista riippumatta siitä asioiko asiakas verkkokaupan, mobiilisovelluksen, tai vaikka facebookin kautta.

 

Mitä monikanavaisuudella tai omnichannelilla tavoitellaan?

Monikanavaisuus ja omnichannel keskittyvät molemmat potentiaalisten, mutta myös olemassa olevien asiakkaiden kontaktoimiseen monipuolisesti. Monikanavaisuudella pyritään massaviestimiseen ja siihen, että brändi on näkyvillä monilla kanavilla, missä omat asiakkaatkin ovat.

Omnichannelilla keskitytään siihen, kun asiakas siirtyy ostoprosessin niin, miten prosessista saadaan mahdollisimman helposti kuljettava. Eli hyvin pitkälti omnichannel asiakaskokemuksen voisi yhdistää Lean filosofiaan. Siinä keskitytään, missä kohtaa myyntiprosessia tai asiakkaan silmin ostoprosessia on pullonkauloja, jotka sakkaavat prosessissa virtaavan yksikön, eli asiakkaan, prosessin läpi virtaamista niin, että ostokokemus on mahdollisimman saumatonta ja mielekästä. Siinä pyritään siis arvoa luoviin toimintoihin, joka on Lean filosofiasta tunnetun virtaustehokkuuden tarkoitus.

Miksi tehdä monikanavaista markkinointia ja omnichannelia?

Niin kuin alussa totesimme, Stockmann koki satavuotiselle mahdilleen pikaisen luhistumisen, kun asiakkaat pääsivät vihdoin oikeasti päättämään, missä ja miten haluavat tehdä ostoksiaan. Tästä syystä monikanavaisuus ja omnichannel ovat tapoja toimia, mitä yrityksien tulisi hyödyntää. Asiakaskokemus tulee tunnistaa kilpailuetuna ja yrityksien on hyvä ottaa se huomioon strategiassaan.

Saumattoman asiakaskokemuksen luominen vaatii yritykseltä kykyä palvella asiakasta monikanavaisesti, mutta myös huomioiden asiakkaitaan ja seuraamalla, miten he toimivat eri myyntiprosesseissa. Omnichannel tuo Lean tyyppisen lähestymisen asiakaskokemuksen luomiseen eri kanavissa. Viesti selkeytetään ja yhtenäistetään asiakkaalle, jotta hänen ostoprosessinsa olisi mahdollisimman saumaton.

UPS:n tekemän tutkimuksen mukaan 36% ostoista alkaa toisesta kanavasta, mihin se päättyy. Kuluttajat saattavat käydä kokeilemassa tai katsomassa tuotteita kivijalkakaupassa ja tehdä ostoksen verkossa. Toisinaan kuluttaja ei jaksa odottaa postituksia ja hän päättää mennä verkkoselailun jälkeen kivijalkakaupasta hakemaan kyseisen tuotteen, jos se on mahdollista. Tässä yksi syy, minkä takia omnichannel on merkittävä tapa yrityksille ja miksi on tärkeää integroida kanavia keskenään ja selkeyttää asiakkaiden ostoprosessit ja saada ne tuntumaan helpoilta ja selkeiltä. Kuluttajat saattavat selata verkossa tai käydä kivijalkakaupassa katsomassa tennareita ja todeta, että ne ovat hyvännäköiset, mutta jättää tekemättä ostos. Tämän jälkeen he menevät kotiin ja kirjoittavat tennareiden merkin ja mallin Googleen ja etsiä sieltä parhaimman hintaiset tennarit ja tilata ne verkon kautta kilpailijalta.

 

Kuinka lähteä rakentamaan monikanavaista markkinointia?

Ensinnäkin yrityksen tulee tunnistaa omat asiakkaansa. Miten he käyttäytyvät eri kanavissa ja mitä he hakevat niistä. Sosiaalistenmedioiden tullessa, moni markkinoija totesi, että on hyvä puskea vaan sama viesti jokaiseen kanavaan, joissa asiakkaat olivat ja saada viesti näkyviin sillä keinoin. Loppupeleissä, kun eri kanavien käyttötarkoitus tuli esille kuluttajien muovaamana, joistain kanavista tuli puhtaasti viihdekanavia, joistain asiantuntijuutta korostavia ja joistain tiedon etsimiseen. Tästä syystä yrityksien tulee tunnistaa, missä omat asiakkaat liikkuvat ja miksi. Jos kyseessä kanava, jossa kulutetaan sisältöä viihdemielessä, voi 30 minuuttisen TED-talkin asettaminen hänelle nähtäväksi osoittautua vääräksi. Joten aloita sillä, että tunnistat, miten asiakkaasi käyttäytyvät.

Mikäli et omista omaa markkinointitiimiä, etkä ole suurkorporaatio satojen miljoonien liikevaihdolla niin ei hätää. Monikanavaisuus ei missään nimessä ole pelkästään heidän heiniään, vaan sitä voi yksinyrittäjäkin tehdä, kun sitä tekee systemaattisesti. Kyseessä ei ole kilpailu, kuka tuottaa eniten sisältöä sosiaalisiinmedioihin. Kanava voi olla jokin muukin kuin digitaalinen, mutta jos teet digitaaliseen kanavaan, kuten sosiaalisiinmedioihin, niin edelleen sielläkin keskity määrän sijasta laatuun. Niin kuin oikeassakin maailmassa vuorovaikutuksen laadulla on merkitystä myynnissä, niin yhtä lailla se pätee digitaalisessa ympäristössä. Älä huoli, jos et saa 100 postausta päivää kohden, huolehdi siitä, mitä viestit asiakkaallesi ja miten hän sen vastaanottaa.

 

 

Lähteet:

https://www.sitecore.com/products/sitecore-experience-platform/marketing-automation

https://www.atomi.com/monikanavaisuus-ilman-pelkoa/

https://www.dagmar.fi/trendit/markkinoinnin-trendit-2020/

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/omnichannel-parhaimman-asiakaskokemuksen-luomiseksi

https://www.youtube.com/watch?v=Ll8mCqO86zA

https://pressroom.ups.com/mobile0c9a66/assets/pdf/pressroom/white%20paper/UPS_2017_POTOS_media%20executive%20summary_FINAL.pdf

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close