Tampere
15 Jan, Friday
-26° C

Proakatemian esseepankki

Markkinoinnin uhri?



Kirjoittanut: Heidi Hydén - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Oli pakko tehdä kommenttiessee sinun esseestäsi, koska se oli yksinkertaisesti erittäin hyvin kirjoitettu. Sinun esseitäsi on ilo lukea niiden kirjoitustyylin helppouden, loogisuuden ja lennokkuuden takia. Sinulla on selkeästi silmää sisällöntuotannossa myös kirjallisella puolella eikä vain kuvien muodossa. Aihe kosketti myös, koska teemme yhdessä siitä englannin kielen kurssin yritys presentaation sekä Ideal of Sweden on lähellä omaa sydäntäni, joten oli mielenkiintoista päästä hieman pintaa syvemmälle.

Allekirjoitan täysin ensimmäisen kappaaleesi ydinsanoman. Yrityksen pohjan ollessa kunnossa ja mielikuva sen tuomasta arvosta kuluttajille selkeä, ei tuotteella itsellään ole välttämättä suurta arvoa. Pääasia on omistaa kyseistä merkkiä ja näyttää siten olevansa muodin aallon harjalla. Hauska todeta itsekin, kun kerroit, että Ideal of Sweden on verrattavissa iPhoneen, kaikki vain tuntevat ja tietävät sen. Itsekin omistan Ideal of Sweden puhelinkuoret enkä oikeastaan osaa edes nimetä muita merkkejä, jotka valmistaisivat puhelinkuoria. Olenko ollut siis hyvän markkinoinnin uhri? Alitajuisesti olen ilmeisesti todennut monien kuvista ja sosiaalisesta mediasta, kuinka nämä tietyt puhelinkuoret näyttävät erityisen hyviltä, vaikka en itse varsinaisesti seuraa vaikuttajia tai ihannoi heitä. Uskallan sanoa markkinoinnin olleen erityisen hyvin suunniteltu ja toteutettu.

Massakäyttö tuli minulle yllätyksenä enkä ollut edes ajatellut, kuinka tehokas markkinointi ja myyntikikka tämä on. Periaatteessa yrityksen ei tarvitse tehdä muuta kuin satsata tuotteisiin, mitkä lähetetään vaikuttajille ja he myyvät tuotteet yrityksen puolesta. Aika fiksua, sanoisinko. Samalla vaikuttajat pääsevät Ideal of Swedenin Instagram-sivuille omilla kuvillaan tuotteiden kera. Kokonaisuus palvelee siis puolin sekä toisin, mikä lisää yrityksen vetovoimaa. Samalla yritys säästää myös tuotekuvien kustannuksissa. Vaikuttajien kuvat ovat nykypäivänä niin laadukkaita, että ne voi yksinkertaisesti vain lisätä yrityksen sivuille sellaisenaan ja lopputulos on silti priimaa.

Ideal of Swedenin visio on varsin onnistunut ja toteutuu käytännössä. Ensimmäisenä luultavasti kuluttaja ostaa puhelinkuoret ulkonäön perusteella eikä välttämättä edes mieti puhelimen suojaamista niillä. Minä ostin puhelinkuoret suojaamaan puhelintani, mutta kuoret saatuani en edes miettinyt suoja-asiaa, vaan rakastuin niiden ulkonäköön ja tekisi mieli ostaa lisää erilaisia. Pelottavan koukuttavaa. Ehkä minunkin pitäisi ryhtyä vaikuttajaksi ja saisin kaikkia näitä ihania etuja, tosin helpommin sanottu kuin tehty.

Suurten vaikuttajien hyödyntäminen eri tavalla kuin pienien vaikuttajien, kertoo myös innovatiivisuudesta. Pelkän vaihtokaupan riittämättömyydestä on keksitty antaa suurille vaikuttajille luoda oma puhelinkuori nimikirjaimilla, avaa jälleen uusia isompia ovia suuremmille kuluttajamäärille. Miten minusta tuntuu, että ruotsalaiset ovat aina meitä suomalaisia edellä näissä asioissa?

En tiennyt, että Ideal of Sweden on jälleenmyynnissä ympäri maailmaa ja pelkästään Suomessa 1000:ssa eri jälleenmyyjällä. Ei ole kyse siis mistään pienestä yrityksestä ja tässäkin kohtaa tulee tunne, että kaikki muut hoitavat yrityksen varsinaisen myynnin kuin he itse. En usko, että heidän tarvitsee hirveästi myydä ideaa uusille jälleenmyyjille. Tästä olisikin ollut ilo lukea lisää ja tutustua heidän alkuvaiheeseensa. Miten he lähtivät yrityksen kanssa liikkeelle ja mitä se on vaatinut? Selvitin, että Ideal of Sweden on perustettu vuonna 2013 eli melko tuore yritys on kyseessä ja uskon tässä olevan syy myös menestykseen. Sosiaalinen media ei ole kovin kauaa ollut niin pinnalla ja he ovat luultavasti päässeet iskemään sosiaalisen median kasvuvaiheeseen ja sitä kautta ponnahduslaudalle.

Yhteistyö näkökulma ja uusien yrityksien pinnalle nostaminen toimii. Oma lehmä on aina ojassa jollain tapaa, mutta asioilla on myös toinen puoli ja tässä kohtaa uusi tuote vasta kasvavalla yrityksellä voi olla avain molempien menestykseen. Ideal of Sweden saa kuuman tuotteen omilla kuoseillaan varustettuna ja uusi yritys pääsee jo olemassa olevan tunnetun brändin alla kasvuun. Äkkiseltään en löydä mitään kritiikkiä Ideal of Swedenia kohtaan, mikä tuntuu oudolta. Olenko yrityksen pauloissa?

Minua kiinnostaa sinun kokemuksesi vaikuttajana. Kuinka monet puhelinkuoret olet saanut vaikuttajana? Saatko itsellesi myös muita oheistuotteita? Löytääkö yritys sinut vai pitääkö sinun vaikuttajana tuoda itsesi esille heidän suuntaansa? Minua kiinnostaisi lukea mainitsemastasi omasta tuotteiden kehitys strategiastasi. Siinä voisi olla hyvä ja mielenkiintoinen esseeaihe sinulle tulevaisuuteen.

Kiitos Irina virkistävästä esseestäsi, mikä sai pohtimaan vahvasti sitä, kuinka kuluttajia oikeasti ohjaillaan heidän tietämättään ja kaikki on mietitty tarkkaan sekä harkitusti pidemmällä tähtäimellä. Vien tämän ajatuksen ehdottomasti käytäntöön.

 

The purpose of a business is to create a customer who creates customers

 

LÄHTEET

 

Klimova, I. 2020. Ideal of Sweden. Brändäyksen strategia. Luettu 2.12.2020. https://esseepankki.proakatemia.fi/ideal-of-sweden-brandayksen-strategia/

https://idealofsweden.fi/tietoa-meista

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close