Tampere
01 Dec, Wednesday
-11° C

Proakatemian esseepankki

Markkinoinnin ratkaisut ekologiseen kestävyyteen



Kirjoittanut: Julius Hirvonen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kestävä markkinointi
Riku Mattila
Petteri Lillberg
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kestävän markkinoinnin suuria megatrendejä ovat viimeiset pari vuosikymmentä olleet globalisaatio ja digitalisaatio. Tämänhetkisen megatrendin markkinoinnin maailmassa pystyykin jo arvaamaan. Euroopan unioni julisti ilmastohätätilan vuonna 2019. Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali maa vuoteen 2035 mennessä ja maailman talouden yksi suurimmista maista Kiina pyrkii samaan vuoteen 2060 mennessä. 

Ilmastonmuutos huolestuttaa koko planeettaa, tämä on jo vaikuttanut monien yritysten tulevaisuuden suunnitelmiin. Ilmastonmuutoksesta on tullut markkinoinnin vaikuttavin megatrendi.

 

Kestävän markkinoinnin kehitys

 

Petteri Lillbergin ja Riku Mattilan teoksessa ”Kestävä markkinointi” pohditaan bisneksen sekä maailmanparantamisen yhdistämistä markkinointiin. Kirjassa pohditaan myös sitä, miltä maailma näyttää koronapandemian jälkeen. Nyt eletään markkinoinnin ja brändien neljättä aikakautta. 1800-luvun teollisuuden aikakautena tehtaat ja koneistot olivat markkinoinnin kulmakivi, eli kaikki fyysiset tuotteet. Maailmansotien jälkeen markkinoinnissa tapahtui suuria muutoksia. 1900-luvulla syntyi paljon isoja brändejä, kuten esimerkiksi Ikea, Nokia tai McDonalds. Teollisuuden valta siirtyi kuluttajille ja kulutuskulttuuri muuttui kansalaisoikeudeksi. 1990-luvulla markkinointia mullisti internetin ihmeellinen maailma ja 2000-luvulla internetistä tuli pikkuhiljaa markkinoinnin suurin tekijä. 2010-luvulla tapahtui todellinen digimurros, varsinkin kun Apple ohitti Coca Colan maailman arvoikkampana brändinä vuonna 2013. Applen lisäksi nykyään isoimpia brändejä ovat Amazon, Facebook ja Google. 

 

Elämme vieläkin digitaalisuuden aikakautta, mutta ilmastonmuutos on vaikuttanut suuresti eri brändien strategioihin. Nykyään kaikki liika kuluttaminen on ilmaston kannalta traagista. Datan liiallinen käyttö vaikuttaa myös ilmastoon. Onko rajaton netti sittenkään hyvä vaihtoehto, kun puhutaan ilmastonmuutoksesta? 

Yrityksiä patistetaan tekemään ekologisia ratkaisuja markkinoinnin suhteen. Tämä vaikuttaa myös kuluttajapuolen markkinointiin. Kuluttajat valitsevat aina ekologisemman vaihtoehdon. Isot brändit kilpailevat myös ympäristöystävällisestä liiketoiminnasta.

 

Markkinoinnin tulevaisuutta

 

Jokaisella isolla brändillä on ilmastonmuutokseen liittyen jonkinlainen strategia ja visio. Esimerkiksi vuoden 2019 Shellin ”Make the future” kampanjassa pyritään olemaan maailman suurin sähköyhtiö 2030-luvulla. 

Muotitalon jättiläinen Gucci julistautui myös hiilineutraaliksi vuonna 2019 koko arvoketjunsa osalta. Kestävä markkinointi -kirjassa todetaankin, että menestyneimmät brändit vuonna 2035 ovat juurikin ne yritykset, jotka keksivät ilmastonmuutokseen parhaimmat ratkaisut. Yksi kestävän markkinoinnin pohdintoja onkin se, mitä myydä ”nollapäästöiselle” ihmiselle vuonna 2050? 

Brändien suurimmat arvot ovat toteuttaa ekologista liiketoimintaa. Kaikki pyrkivät hiilineutraaliseen tulevaisuuteen. Lillbergin ja Mattilan teoksessa pohditaan syvällisesti markkinoinnin tärkeimpiä kysymyksiä: Mikä on yrityksemme ilmastonmuutos strategia? Entä miten ilmastonmuutos vaikuttaa brändiimme? Mikä on brändimme markkinoinnin hiilijalanjälki? 

 

Keinot kestävään markkinointiin

 

Mitkä ovat parhaimmat keinot kestävään markkinointiin? Ilmastonmuutos on väistämättä tapahtumassa, joten paras keino markkinoinnin näkökulmasta on keksiä jo alusta alkaen ekologista liiketoimintaa. Esimerkiksi sveitsiläisen: My Climaten avulla yritys tai kuluttaja voi koko ajan kompensoida omia päästöjä ja sijoittaa varojaan uusiutuvaan energiaan. Kirjan toinen esimerkki jatkuvaan ekologiseen liiketoimintaan on ”The green credit card”, jonka avulla luodaan asiakkaille jatkuvasti ekologisempia tuotteita ja ratkaisuja. 

Yksi kestävän markkinoinnin menestyjä on Unilever, joka julkaisi vuonna 2010 ohjelman ”Unilever Sustainable Living Plan”. Tarkoituksena on vähentää ympäristökuormitusta. Kyseinen ohjelma on saanut paljon tunnustusta maailmalla. 

 

Olen itse huomannut myyntialalla, että mitä ikinä myytkin, niin ekologisempi vaihtoehto vie voiton. Miten itse haluat vaikuttaa kuluttajana ilmaston lämpenemiseen? Yksi helpoimmista tavoista vaikuttaa on ainakin valita ekologisin vaihtoehto. 

Ilmastonmuutos tulee aiheuttamaan kriisejä, mutta se on markkinoinnin kestävää tulevaisuutta.

 

Lähteet: 

Lillberg, P. & R, Mattila. 2020. Kestävä markkinointi: Ilmastonmuutosopas brändeille. Helsinki: Alma Talent Oy.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close