Tampere
24 Jan, Sunday
1° C

Proakatemian esseepankki

Markkinoinnin läpinäkyvyys



Kirjoittanut: Fanni Sillanpää - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Fyre Festival piti olla Bahaman saarella vuonna 2017. Siellä oli tarkoitus olla todella nimekkäitä artisteja, huikeat puitteet ruuan ja asumisen suhteen. Festivaali myytiin loppuun ihan muutamassa päivässä mukaan lukien tuhansia maksavat liput. Lippupaketteina oli muun muassa ”maalaisteltta”, jonka ideana oli matkia toisen suuren festivaalin luksustyyliä, yksityishuviloita ja kallein lippupaketti maksoi 250000 €, joka olisi sisältänyt yksityisjahdin oman kokin kera. 

  

Ongelmat alkoivat heti alusta alkaen näkymään. Billy sai sillä ehdolla ostaa monella miljoonalla Pablo Escobarin aikoinaan omistaman saaren, jota hän käytti huumeidensalakuljetukseen. Saaren nykyinen omistaja halusi puhdistaa saaren mainetta, eikä Escobarista saanut puhua sanallakaan. Toisin kävi. Heti ensimmäisessä mainosvideossa oli ”Once owned by Pablo Escobar”. Saaren nykyisen omistajan huomattua teksti mainoksessa, hän perui kaupat ja Billy jäi tyhjän päälle hänen mainostaman ”Yksityissaaren festivaalit” kanssa. Festivaalit jouduttiin järjestämään saaressa, jossa oli asustusta. Saaressa oli samaan aikaan menossa heidän oma reggae, jonka takia kyseiseltä saarelta ei löytynyt enää vapaana olevia yksityishuviloita. Todellisuus iski vasten kasvoja vieraiden saapuessa paikalle, kaikki joutuivat majoittumaan FEMO-teltoissa, joita ei edes ollut tarpeeksi. 

Billy toteutti mainonnan pitkältä hyväksikäyttäen somejulkkisten näkyvyyttä. Tiettynä päivänä noin vuosi ennen Fyreä 400 somejulkkista julkaisi Instagramissa yhtä aikaan Fyren tunnusvärin oranssin kuvan. Esimerkkinä Kendall Jenner ja Bella Hadid saivat heti julkaisun jälkeen tileilleen rahaa 250 000€. Saarella oli monta kuvausryhmää, he kuvasivat mallien tilannekohtauksia mereltä uidessa ja rannalla juhliessa, toiset kuvasivat Fyren järjestäjien Billy McFarland, Ja Rule ja Grant Margolin ”aitoja” tilannekohtauksia. Jossain vaiheessa tilanne alkoi menemään siihen, että tehdyt biletyskohtaukset olivatkin joka hetkistä biletystä ja hauskanpitoa. 

 

Kaikki mainonta mitä Fyrestä myytiin, oli täyttä huijausta. Fyre ei saanut toteutettua rajallisten puitteiden takia mitään mitä he olivat myynyt. Jos itse näkisin tällaisen festivaalin mainoksen jossain, joutuisin miettimään hetken, että voiko nämä kaikki lupaukset pitää paikkaansa. Festivaalin todellisuus tuntuisi/ tuntuu epärealistiselta.  

Tämä näyttää todellisuuden. Voiko mainontaan luottaa? Kyseisessä tapauksessa asiakkaat sokeasti luottivat tapahtuman mainontaan, se oli siis luotettavasti markkinoitu, vaikka todellisuus oli aivan ääripäästä. Fyre festivaalissa ei edes kaikki tapahtuman järjestäjät tiennyt mikä on totuus. Kaiken tämän takana oli syy Billyn ahneus, mikä olisikaan ollut tilanne, jos kaikkien sponsoreiden ja lipunmyyntien rahat olisivat menneet tapahtuman järjestämiseen.  

 

Fyre onnistui tavoitteessaan, kun he saivat myytyä festivaalin loppuun. Mitenkä he siinä oikein onnistuivat? Oliko syynä se, kun niin monet julkisuuden henkilöt mainostivat tapahtumaa? Tapahtuma hetkellä mistään ei käynyt ilmi, oliko mainostaminen omatahtoista vai saiko he siitä rahaa. Jälkeen päin asioita selvitellessä, kävi myös ilmi mainostamisesta maksaminen. Markkinointi saatiin näyttämään läpinäkyvältä juuri kyseisten julkisuuden henkilöiden avulla. Mitä läpinäkyvämpää yrityksen markkinointi on, sitä myyvämpää se on. Jotta yritys saa asiakkaiden luottamuksen, heidän kannattaa tehdä jotain niin sanottuja hyviä tekoja. Yksi esimerkki on yrityksen arvopohjan laatiminen nettisivuille. Arvopohja on hyvä pitää mielessä kaikessa markkinoinnissa. Tällöin asiakas tutkiessaan yrityksen markkinointia, huomaa saman teeman seuraavan jokaisessa asiassa, mikä on juuri aikaisemmin puhumaani läpinäkyvyyttä.  

 

Markkinoinnissa yleensä käytetään kolmen C:n mallia: Continuity (jatkuvuus), Consistency (samankaltaisuus) ja Credibility (uskottavuus). 

Jatkuvuudella toivotaan sitä, että tavoitemielikuvaan perustuvat viestit toistuvat samanlaisina riittävän pitkään rakentaakseen brändiä. Tarpeeksi kauan samana pysyvä viesti voi läpäistä asiakkaan ja kuluttajan markkinointiviestintään kohdistaman suojamuurin. Markkinointitiimi voi kyllästyä vuodesta toiseen samanlaisen mainonnan julkaisemisesta huomattavasti nopeammin kuin asiakkaat. Tämä on tärkeä pitää mielessä.  

Samankaltaisuudella tarkoitetaan mainonnan sisältöä. Asiakkaiden on vaikea sisäistää nopeasti yrityksen tärkeimpiä viestejä, joten on tärkeää pitää myös tämänkin takia mainonta samalaisena vuodesta toiseen. Monet onnistuneimmista markkinointikonsepteista ovat olleet käytössä kymmeniä vuosia.  

Uskottavuus on brändin rakentamista. Yrityksen uskottavuus on perustuttava tekijöihin, jotka asiakkaat kokevat itselleen tärkeiksi ja joissa yritys kykenee luomaan uskottavan aseman. Mikäli yritys ei pysty täysin seisomaan vahvuuksien takanaan, ei voi myöskään toivoa erottuvansa kilpailijoistaan. 

 

Kuinka saamme Apajan markkinoinnista uskottavaa ja näkyvää? Meidän täytyy suunnitella yksi yhteinen lanka, jota pitkin meidän kaikki projektit kulkevat. Uskon myös sen lisäävän uskottavuutta, kun kaikki paneutuvat jollain muotoa markkinointiin, vaikkei se olisi vastuualuetta. Läpinäkyvyyden luomiseksi on erityisen tärkeää, että jokainen meidän tiimistä on perillä Apajan asioista. On hyvä tietää mitä kaikissa projekteissa tapahtuu ja mikä on heidän tavoite. Täytyy aina muistaa, että kaikki Apajasta puhuminen on markkinointia. Itse kokisin todella erikoiseksi, jos ulkopuolisena kysyisin tietystä projektista eikä siihen osaisi vastata mitään. Apaja on aloittava yritys, joten pitää tarkkaan miettiä, millä keinolla saamme yrityksemme näkyviin. Ensimmäinen tärkein askel on saada kontakteja, joiden avulla pääsemme etenemään markkinoinnissa. Jossain kyselyssä oli vastattu, että sanomalehti mainonta on edelleen luotettavinta. Itse en koe, että siitä olisi kauheasti hyötyä, koska kaikki digitalisoituu koko ajan enemmän. Sanomalehti mainonta maksaa aika paljo, joten se voisi olla riski meidän yritykselle. Voisiko siinä olla ideaa, jos varsinkin näin alkuvaiheessa alkaisimme tekemään yhteistyötä markkinointitoimiston kanssa? Tekisimme heille jotain projekteja ja he auttaisivat meidän näkyvyyden kanssa.  

 

Markkinoinnin on tarkoitus vaikuttaa ihmisiin. Se voi olla myös jopa ärsyttävää mainontaa, mutta sillä tavoin tuote/ palvelu varmasti jää mieleen. Apajan arvoissa ei ole mitään siihen viittaavaa, etteikö mainonta voisi olla hiukan vitsailevaa. Itse näen, että pienesti vitsaileva mainostaminen tuo juuri sitä läpinäkyvyyttä. Apaja ei halua olla liian totinen yritys. Meidän huikealla pöhinällä saamme vaikka mitä aikaan, näin uskon!  

 

Lähteet 

 

Fyre. 2019. Chris Smith. Netflix. 1h 37min. 

Ahto, O., Kahri, A., Kahri, T. & Mäkinen, M. 2016. Bulkista brändiksi. Jyväskylä: Docendo Oy. 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close