Tampere
25 Nov, Wednesday
7° C

Proakatemian esseepankki

Markkinarakoa Facebookilla?



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Markkinarakoa Facebookilla?

 

 

Millä keinoilla oman yrityksen saa erottumaan Facebookista? Millainen sisältö kiinnostaa lukijoita? Entä millaista sisältöä Facebook näyttää paremmin orgaanisesti.?

En ole aikaisemmin perehtynyt Facebookin saloihin sen kummemmin. Lähinnä olen käyttänyt niitä olemattomia taitojani, jotka minulta löytyi ennestään. Artikkeleita oli tullut luettua muutamaa erilaista liittyen Facebook markkinointiin, mutta ei mitään sen kummallisempaa. Olisi jo korkea aika alkaa ymmärtämään asiaa vähän syvällisemmin, sillä muutamat projektit sitä vaatisivat tällä hetkellä paljonkin. Olin lukenut Facebookin algoritmin muutoksesta ja päätinkin syventyä aiheeseen vähän paremmin. Mikä siinä on nyt muuttunut ja mitä se on edes ennen suosinut.

 

Aikaisemmin algoritmin tarkoitus oli saada ihmiset pysymään mahdollisimman kauan Facebookissa ja mitä kauemmin feediä selaisi alaspäin, sitä enemmän vaan tulvisi sisältöä. Mitä useampi yritys oli huomannut kuinka markkinoida Facebookissa, sitä enemmän sisältöä vain tulvi. Tavoitteena oli ennemminkin määrä kuin laatu. Tästä syystä pikkuhiljaa Facebook alkoi menettämään suosiotaan, muille sosiaalisen median toimijoille. Facebookilla tämä totta kai huomattiin ja näinpä algoritmia muutettiin, että laatu korvaa määrän.

 

Algoritmi alkoi tammikuun alusta suosimaan enemmän henkilön omien kontaktien postauksia ja julkaisuja. Myös julkaisut, joissa käydään keskustelua kommenteissa. On algoritmille suotuisaa sisältöä ja näin sellaiset julkaisut saavat enemmän orgaanista näkyvyyttä. On kumminkin väliä, millaista keskustelua kommenteissa käydään. Kommentoinnin on hyvä olla keskustelumaista ei pelkkiä hymiöitä ja tai yksittäisiä sanoja. Esimerkiksi tykkää ja kommentoi kilpailut rankataan alaspäin algoritmissä, sillä ne sisältävät yleensä paljon tykkäyksiä ja lyhyitä kommentteja kuten esim mukana, tykkään jne. Tällaiset postaukset eivät ole algoritmin suosiossa ja näin ollen niiden orgaaninen näkyminen laskee.

 

Tällä hetkellä algoritmi suosii seuraavanlaisia julkaisuja

 

  • Käyttäjän omien kontaktien, sukulaisten ja ystävien julkaisuja
  • Julkaisuja, joihin käyttäjän kontaktit reagoivat aktiivisesti
  • Paljon (ja erityisesti reaaliaikaisesti) spontaania engagementia (varsinkin kommentteja ja jakoja) kerääviä julkaisuja
  • Sellaisten sivujen julkaisuja, joilla on paljon yhteisiä tykkääjiä laadukkaiden Facebook-sivujen kanssa

 

 

 

 

Tämänkaltaisia julkaisuja algoritmi ei suosi

 

  • Spämmiä, valeuutisia ja liian mainosmaisia julkaisuja
  • Click-, like- ja engagement-bait -julkaisuja (eli julkaisuita, joilla pyritään huijaamaan algoritmia luulemaan, että julkaisu on suosittu)
  • Linkkejä, jotka johtavat käyttäjäkokemukselta huonoille (mm. hitaasti latautuville, mobiilioptimoimattomille ja mainoksilla kyllästetyille) verkkosivuille
  • Saman sisällön toistuvaa uudelleenjulkaisua (esim. sama orgaaninen linkki näkyy yhdelle käyttäjälle vain kerran, vaikka sen julkaisisi 10 kertaa viikossa)

 

Tärkeimpänä muutoksena pidän tuota kommentoinnin suosimista, mistä aiemmin jo mainitsinkin. Se tulee karsimaan hyvin paljon noita tykkäyksen keräys kilpailuja, joita ainakin omalle feedilleni tuli ihan ärsyyntymiseen asti. Mielestäni se lisää myös yrityksille painetta luoda mielenkiintoista sisältöä sivuilleen, joka herättää ihmisissä kiinnostusta ja saa heidät keskustelemaan kommenteissa. Samalla kun saat enemmän ystäviesi päivityksiä, saat myös enemmän ehkä pidemmälle mietittyä sisältöä. Tai ainakin näin toivon, sillä mikäli haluaa orgaanisesti omien julkaisujen leviävän, on se nyt melkein välttämätöntä tehdä jotain muuta kuin tykkää ja jaa päivityksiä.

Myös saman sisällön toistuvaa uudelleenjulkaisua algoritmi ei suosi ja se toivottavasti vähentää sitä, jos yrität jakaa samaa julkaisua usein. Tällöin sen näkee ihmiset vain kerran, jos sitäkään sillä jatkuva spämmäily vaan laskee vain orgaanista näkyvyyttä.

 

Millä tavoilla sitten saat hyödynnettyä Facebookin orgaanista näkyvyyttä parhaiten?

 

  • Lisää jokaiseen julkaisuusi jokin kuva tai video. Se lisää näkyvyyttä, mutta samalla tekee jutusta mielenkiintoisemman. Laita linkkejä blogi kirjoituksiin sekä muihin julkaisuihin, jotka sopivat yrityksesi/tuotteesi sivulle.

 

 

  • Live videot ovat tällä hetkellä hyvin suotuisaa sisältöä Facebookille, eli jos vaan sellaista rohkeutta löytyy kannattaa siihen tällä hetkellä panostaa.

 

  • Tee lyhyempiä ja pidempiä päivityksiä vuorotellen. Lisää teksteihisi jokin kehotus, esim ”Käy kurkkaamassa blogistamme mitä aloittavan yrittäjän ei kannata tehdä”. Vältä kumminkin käyttämästä liikaa ostokehotuksia, sillä jos jokaisessa julkaisussa lukee osta osta osta, se laskee sivusi mielenkiintoisuus.

 

  • Vastaa ihmisille, jotka kommentoivat julkaisuusi. Varsinkin palautteisiin kannattaa vastata aina. Vaikka ne olisivatkin negatiivisia voit vastata niihin neutraalilla tavalla ja samalla saat vähän rauhoitettua tilannetta.

 

  • Välillä on hyvä käyttää myös maksettua mainontaa, nykyään kun ei orgaanisesti saa enää niin hyviä tuloksia aikaan kuin ennen. Kumminkin oikealla ja laadukkaalla sisällöllä saadaan jo orgaanisesti hyviä tuloksia aikaan. Täytyy kumminkin muistaa tuottaa sisältöä tasaisin väliajoin.

 

 

 

 

 

 

 

Lähteitä:

https://blog.advanceb2b.com/fi/facebookin-orgaaninen-nakyvyys-markkinoinnissahttp://www.kuulu.fi/blogi/6-vinkkia-facebook-postaustesi-parantamiseksi/http://www.kuulu.fi/blogi/10-nyrkkisaantoa-yrityksen-facebookiin/http://www.kuulu.fi/blogi/5-vinkkia-facebook-sivusi-parantamiseksi/https://numeroidentakaa.wordpress.com/2018/01/05/haluatko-nahda-fbn-uutisfiidissa-aina-ensimmaisena-ne-tuoreimmat-sisallot-jotka-oikeasti-kiinnostavat-sinua-nain-teet-algoritmille-ohituskaistan/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close