Tampere
21 Sep, Tuesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Maksettu mainonta – Mistä lähteä liikkeelle?



Kirjoittanut: Caroliina Sievers - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Maksettua mainontaa Proakatemialla tulee yleisesti hyvin vähän. Budjetit, joilla tapahtumia tai yrityksiä lähdetään toteuttamaan, ovat hyvin minimaalisia ja kaikki yritetään oikeastaan tehdä itse sisäisesti. Tämä tietenkin tärkeää myös ihan opin kannalta, mutta ennen maksulliseen mainontaan siirryttäessä, tulisi palvelua tai tuotetta olla validoitu jo jotenkin. Ihan pienten tavoitteiden kanssa ei yleensä lähdetä maksullista markkinointia toteuttamaan – sillä eihän siinä ole silloin järkeä. Mainonta maksaa ja pienempiä tuloksia on mahdollista saavuttaa muutoinkin.

Maksullista mainontaa tehtäessä taitotaso tulee olla kuitenkin jo sen verran hyvä, että ymmärretään mitkä tavoitteet kampanjoilla on ja mitä toimia oikeasti tulee tehdä, jotta sinne päästään. Maksullinen mainonta on täydellinen työkalu, kun perusta on kunnossa, jolloin rahaa ei heitetä roskiin. Maksullinen mainonta tulee usein kuvioihin silloin, kun muut markkinoinnin keinot on käytetty ja kunnossa. Usein maksullinen mainonta ulkoistetaankin, jollei tiimin sisällä ole tämän alan ammattilaista.

Täten onkin ymmärrettävää, että akatemialla harvoin tästä suurempaa kokemusta saa irti, ellei juuri pääse johonkin ulkopuoliseen projektiin kiinni. Akatemialla onkin hyvä keskittyä perusasioiden ymmärtämiseen ja näiden käytäntöön vientiin.

 

Funneli – asiakaspolku

Asiakashankintaa mietitään funneleiden kautta – eli ikään kuin siilon kautta, jossa alkupäässä on iso massa, joka pyritään ohjaamaan tietyillä toimilla kohti toista kapeampaa päätä, missä ostotapahtuma tapahtuu. Matkan varrella asiakkaat ovat eri vaiheissa ostopäätöstä ja aina tiettyihin vaiheisiin tulee kohdistaa erilaisia toimia. Tämä tarkoittaa markkinoinnissa sitä, että tavoite riippuu missä kohdassa tätä funnelia mennään. Tavoitteen mukaan määräytyy mainoksen sisältö, joka koitetaan kohdentaa mahdollisimman tarkasti yksilön käyttäytymisen mukaan. Automatisointisoinnin keinot tulevat tässä kohtaa tarpeellisiksi, jotta voidaan tiedostaa missä kohdassa potentiaalinen asiakas menee.

 

Markkinointikanavat asiakashankintaan

Käytän esseessäni esimerkkinä verkkoalustaa, jossa myydään erilaisia online harrastuksia kurssipakettien muodossa lajin huipun vetämänä. Tällaiselle alustalle voisi miettiä kolmea erilaista asiakashankinnan tapaa oman verkkokaupan ja kanavien lisäksi. 

  1. Googlesta jo ratkaisuja etsivät.

Tämä on suhteellisen halpaa, mutta volyymi on myös aika pientä. Kohderyhmänä tässä toimii ihmiset, jotka olisivat käyttäneet hakusanoja, joissa tulee ”laji/kurssi valmennus”.

Työkaluna toimisi Google Adwords. Tätä kanavaa miettiessä tulee pohtia kysymyksiä:

  • Mitkä ovat volyymit, joilla kyseistä taitoa/kurssia haetaan? (Tähän löytyy googlen oma palvelu, josta määrät voi nähdä).
  • Millainen kilpailu näillä hakusanoilla on?
  • Millainen volyymiin pohjautuva budjetti halutaan asettaa?

Tällöin asiakaspolku voisi olla google > landingpage > ostos

  1. Valmentajan omat seuraajat.

Tämä on halpaa, sillä seuraajia jo löytyy kurssien pitäjien omilta somekanavilta. Kuitenkin tässäkin on yleensä aika pieni volyymi ja kohderyhmänä jo valmiit seuraajat ja kenties sähköpostilistat, jos sellaisia on. Tässä voisi käyttää kurssin aikana kuvattua valmista materiaalia. Kysymyksiä tästä kuitenkin herää, että riittääkö nämä jo valmiit seuraajat ja mikäli ei, niin miten näkyvyyttä voisi parantaa?

  1. Puhdas asiakashankinta

Tässä kohderyhmänä on ihmiset, jotka eivät suoraan ole etsineet kyseistä palvelua, mutta voisivat olla kohderyhmää. Tällainen asiakashankinta on kallista, mutta tavoittaa isot volyymit. Hankintaa voidaan tehdä suoraan Facebookissa, Instagramissa ja esimerkiksi Tiktokissa. Tällaisessa tulee kuitenkin huomioida tarkoin budjetin määrittely. Kuinka paljon yhden asiakkaan hankkiminen saa maksaa? Kuinka kauan kampanja tulisi kestää?

 

 

https://www.digivallankumous.fi/internet-markkinoinnin-abc-mita-on-internet-markkinointi/

https://www.kuulu.fi/blogi/facebook-mainonta-mainostyypin-valinta/

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close