Tampere
02 Dec, Wednesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Mainoskuvaus



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Mainosvalokuvauksessa on tärkeää, että katsoja näkee yhdellä silmäyksellä mikä on kuvan aihe. Mistä kuva kertoo ja mitä se yrittää viestittää. Kuvaajan tehtävän on saada tallennettua kuvaansa se mikä aiheessa on mielenkiintoista, ja mikä saa katsojan edes katsomaan kuvaa sekuntia pidempään. Kuvan reunan rikkomista tulisi välttää. Taustan olisi hyvä olla selkeä, mikäli kuvataan jotain tuotetta/ihmistä, jolle halutaan näkyvyyttä. Jos kuvataan ihmisen kasvoja ei pään takaa saisi näkyä, vaikka palaa liikennemerkistä tai joitain muita ihmisiä ja tarkemmin niiden osia. Esim: jokin epämääräinen käsi jonkun muun pää yms. On kumminkin muistettava, että hyvä mainos ei muodostu yleensä vain pelkästä hyvästä kuvasta. Asiakkaita on puhuteltava kokonaisuudella.

 

Mainoksen ja sen kuvan ensimmäinen tehtävä on pysäyttää katsoja. Sen jälkeen on pyrittävä sitomaan hänet mainokseen mahdollisimman tehokkaasti, jotta hän ryhtyisi lukemaan kuvaa ja siihen mahdollisesti liittyvää tekstiä. Kun kiinnostus on saatu herätettyä, pyritään mainoksen sisällöllä vaikuttamaan tuotteen tai palvelun kulutustottumuksiin.

Jokainen kokee mainosvalokuvan eri tavalla. Parhaimmillaan se voi olla kuin valokuvateos, jonka toteutus ja sisältö ovat melkein kuin taidetta. Silti mainoskuvan tuottama taiteellinen kokemus voi olla vain toissijainen tehtävä. Jokainen katsoja kokee kumminkin kuvan yksilöllisesti. Jokainen katsoja muodostaa oman mielipiteensä näkemästään omien kokemustensa ja taustojensa perusteella.

Kuva syntyy usein tarkoin harkittuna tai sattumalta. Yleensä mainoskuvat edustavat harkittuja ja mietittyjä kuvia, joita on otettu useampia kappaleita oikean löytämiseksi. Joskus myös sattuman varainen kuvaa saattaa toimia, sillä vahingossa otetut kuvat ilman sen kummallisempaa harkintaa ja mietintää saattavat olla juuri niitä, jotka räjäyttävät pankin. Harvemmin sitä tietää millainen kuva tai mainos herättää keskustelua. Saattaa myös käydä niin, jos otat kuvan jonka tarkoitus, on ohjata ihmiset ajattelemaan ja näkemään tietyllä lailla. Saakin ihmisissä aikaan juuri vastareaktion. Silloin asiaa on enää vaikea lähteä korjaamaan tai selittelemään.

Toteutimme lastenkirja projektissamme aika vapaamuotoista mainoskuvausta. Emme sen kummemmin perehtyneet aiheeseen tai lukeneet mitään siihen liittyvää. Hain van kameran pyydettiin lapsia paikalle ja katsottiin mitähän tästä nyt tulee. Meillä oli jonkinlainen visio päässämme, mutta emme tienneet sen toimivan satavarmasti. Saimme aikaiseksi ihan hyviä kuvia ainakin omasta mielestäni. Emme kukaan osaa sen enempää löytää kamerasta mitään valoasetuksia, tai muutakaan pikkutärkeää napin pyörittämistä. Saatiin kumminkin aikaiseksi hauskoja kuvia. jokainen niistä oli ennemminkin aito tilanne kuva, kuin väkisin väkerretty sommitelma. Tällä hetkellä kuvat ovat testauksessa meidän somessa ja katsotaan mitä käy.

 

Lähteet: Mainoskuvauksen abc kirja, Juha-Pekka Asikainen ja Tarja Raninen

 

https://riinamh.blogspot.fi/2017/11/mainoskuvaus.html

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close