Tampere
20 Apr, Saturday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Maine voimavarana



Kirjoittanut: Teemu Petäjistö - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Maineen uusi aalto
Pekka Aula
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kirjassa verrataan politiikkaa ja bisnestä keskenään ja kuinka ne ovat lähentyneet toisiaan. Molemmat hakevat toisiltaan toimintamalleja.  Erityisesen huomioni sai aikaan puhuminen tunteesta. Politiikassa menestyvät taitavat puhujat, jotka osaavat luoda kuulijalle halutun laisen tunteen ja kokemuksen. Yritys toiminalle ja politiikalle on keskeistä lojaalisuus, ja tässä ovat keskiössä toiminta, joka lunastaa puhuttuja puheita, lupauksia ja jättää voimakkaan tunteen kuulijaan/asiakkaaseen. Tämä saa asiakkaan palaamaan ja puolustamaan yritystä esimerkiksi mainekriisissä. Tämän asian osaan ottaa jatkossa huomioon, kun myyn itseäni/tuotettani yritykselle. Yritän synnyttää hyvän tunteen ja kokemuksen minun kanssa asioidessa. Pyrin kiinnittämään huomiota, minkälaista tunnetta jätän jälkeeni. 

Mainevetoinen markkinointi perustuu siihen perusajatukseen, että asiakas saa sen mitä hänelle on luvattu. Kun asiakas on tyytyväinen, tekee hän uusintaostoksia ja yleensä suosittelee sinua ystävälleen ja tutuilleen. Tämä toimii toki toisinkin päin jos asiakas ei saa mitä on luvattu on reaktio päinvastainen. Tämä on tärkeää muistaa kaikkea toimintaa tehdessä, ja erityisesti mainetta rakentaessa. 

Raha tulee tarkoituksen luokse. Maailma menee kriisistä toiseen ja kilpailu kiristyy, yrittäminen ja bisnes tuntuu olevat haastavinta koskaan. Tämä on ajanut yritykset miettimään tosissaan kysymyksiä kuten, Teetkö työtä, jolla on tarkoitus? 

Suomalaisten yritysjohtajien menestykseen liittämät yrityskulttuuritekijät ovat arvot ja niiden vaikutus ihmisten toimintaan ja tuntoihin, avoin viestintä, esimerkillä johtaminen ja jatkuva parantamisen henki. Olennaista on se, kuinka hyvin henkilöstö sisäistää ja on samaa mieltä asetettujen tavoitteiden ja toimintatapojen kanssa. Vision ja arvojen tulee olla järkevä alusta kaikelle päätöksen teolle ja käyttäytymiselle. Hyvä yrityskulttuuri on myös mielestäni tärkeä osa yrityksen mainetta ja menestystä.

Kirjassa Aula hahmotteli kaaosteorian pohjalta ajatuksen täysiverisestä yrityksestä, alla mielestäni päräyttävimmät huomiot

  • ihmiset ovat motivoituneita, koska työ on arvokas haaste. He eivät pelkää epäonnistumista, koska organisaatiossa on mahdollisuus menestyä. Toisen näkemyksen haastaminen ja oman mielipiteiden esittäminen on ilmapiirin lähtökohta, ei velvoite.
  • saman mielisyyttä on olla rakentavasti ristiriidassa. Konfliktit ja ristiriidat ovat ominaisia etenemisen prosesseja.
  • Vapaus, tee omaa juttuasi. Toiminta ei riistäydy käsistä koska tätä pidetään etuoikeutena, jota kunnioitetaan, ei velvollisuutena.

Kiteytettynä yrityksen maine on tänä päivänä aina vain isompi tekijä asiakkaan tehdessä kauppaa. Mainetta ei pysty hallitsemaan, mutta johtaminen onnistuu seuraavilla kolmella lääkkeellä: tahto, Tieto, Taito. Maine tulee joka tapauksessa, mutta tietoisilla ratkaisuilla mainetta johdetaan.

Kommentoi