Tampere
23 Jan, Saturday
2° C

Proakatemian esseepankki

Määritätkö sinä tunteesi vai määrittääkö tunteesi sinut?



Kirjoittanut: Joona Räty - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Unfu*k yourself
Gary John Bishop
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

 

 

Sano ääneen: Minä suostun näkemään vaivaa. Onnistuminen käy minulta luonnostaan. Minä pystyn. Minä hyväksyn epävarmuuden. Minä en ole yhtä kuin ajatukseni, minä ole yhtä kuin tekoni. Minä olen sinnikäs. En odota mitään, vaan kohtaat asiat sellaisina kuin ne ovat.

 

Mitä näiden asioiden ääneen sanominen saa kehossasi aikaan? Itselleni tulee lämmin tuntemus rinnassa ja energiatasot hieman nousevat. Ei paljon, mutta positiivisen energian kipinä syttyy. Nämä seitsemän yllä olevaa lausetta ovat eräänlaisia voimalauseita. Sano ne itsellesi ääneen peilin edessä aamulla ja viimeisenä asiana ennen nukkumaan menoa illalla. Tämä on ensimmäinen askel menestykseen. Sinä olet itse ensimmäinen ihminen, kenet sinun pitää vakuuttaa. Ajatuksesi voi rakentaa sinua eteenpäin tai viedä sinua taaksepäin. Voit sano itsellesi minä pystyn tähän tai minä en pysty tähän ja olet todennäköisesti molemmilla kerroilla oikeassa. Sanomalla itsellesi, että pystyt siihen, sinä myös todennäköisesti yrität tehdä sen väitteen todeksi. Ehkä olet tarttumassa uuteen haasteeseen ja tekemässä sitä ensimmäisen kerran ja epäonnistut, mutta teit sen. Toistat asian uudestaan ja uudestaan, kunnes onnistut siinä ja lopulta pystyit siihen. Olit sinnikäs. Olit oikeassa, sinä pystyit siihen. Sanomalla itsellesi, että en pysty siihen, et yritä ja todistit itsellesi olevasi oikeassa. Et pystynyt siihen. Kumpaa näistä poluista sinä haluat kävellä? Ensimmäinen on vaikeaa ja voi olla, että palkinto tulee vasta pitkänkin ajan päästä. Toinen polku on helppo, mutta joudut elämään sen tunteen kanssa, että et ole mitään. Et pysty, et osaa, et uskalla ja tämän ajatuksen kanssa eläminen on omasta mielestäni monin kertaisesti pahempi kuin se, että epäonnistut useasti ennen onnistumista ja hetkellisesti ehkä nolaat itsesi.

 

Sanomalla voimalauseita itsellesi ääneen ei tee sinusta yhtäkkiä menestynyttä, se ei poista pelkoasi nostaa puhelinta eikä se myöskään muuta elämääsi millään tavalla. Sanat eivät yksinkertaisesti vain toimi niin. Pystyt puhumaan itsellesi vaikka kuinka motivoivasti, mutta jos vain puhut – puhut. Itsensä kehittämiseen jää helposti jumiin teorian käsille. On todella mielenkiintoista lukea kirjallisuutta ja löytää uusia ahaa elämyksiä, mutta mikäli et vie niitä käytäntöön, ei niillä ole mitään merkitystä. Kuitenkin, ne ovat olennaisessa roolissa omassa menestystarinassasi. Sinulta puuttuu vielä menestymisen kolikon toinen puoli, teot. Muista tämä: Minä en ole yhtä kuin ajatukseni, minä olen yhtä kuin tekoni.

Motion creates emotion eli siis liike luo tunnetta. Pelko ja epävarmuus on jokaiselle ihmiselle normaalia ja ominaista. Olemme kuitenkin pohjimmiltamme eläimiä ja meillä kaikilla on selviytymisvaistot. Kehomme ei halua joutua ’vaarallisiin’ tilanteisiin ja yrittää pyrkiä varmuuteen. Pystyt kuitenkin taistelemaan tätä tunnetta vastaan. Miten? Tekemällä. Liike luo tunnetta. Pelottaako sinua puhuminen ihmisten edessä? Hyvä, koska se on normaalia. Muista kuitenkin – sinä pystyt. Aloita pienestä. Puhu ystävillesi, pienille ryhmille, puoli tuttaville. Rakenna pala palalta varmuuttasi ja etene päivä kerrallaan eteenpäin, mutta tärkeintä on tehdä. Elä anna tunteittesi määrittää sinua. Anna tekemisesi määrittää tunteesi. Muista: Minä suostun näkemään vaivaa, minä pystyn, minä hyväksyn epävarmuuden, minä en ole yhtä kuin ajatukseni, minä olen yhtä kuin tekoni ja minä olen sinnikäs.

 

Harkitse huolellisesti, mutta kun on aika toimia, lakkaa harkitsemasta ja toimi. Olemme varmasti kaikki kuulleet sanonnan; hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja tämä pitää paikkaansa. Kirjaa itsellesi ylös ne asiat, joita haluat elämässä saavuttaa. Luo näille tavoitteille suunnitelmat ja pilko ne pienempiin toteutuskelpoisiin osiin ja lähde toteuttamaan. Tärkeää on uskoa omaan suunnitelmaan ja toimia sen mukaan. Harkitse huolellisesti, mutta kun on aika toimia, lakkaa harkitsemasta ja toimi.

 

Tein itselleni hetken aikaa sitten itsensä johtamisen suunnitelman ja siihen kirjoitin, mitä haluan saavuttaa elämän eri osa-alueilla. Siihen sisältyi paljon uuden oppimista, hyvien tapojen kehittämistä ja huonojen tapojen lopettamista. On kuitenkin tärkeää muistaa, että lopettaessasi huonon tavan jää sinulla ’aukko’ elämääsi ja se pitää täyttää jollakin. Oletko joskus esimerkiksi yrittänyt lopettaa tai vähentää telkkarin katselua, pelaamista tai herkuttelua ja huomannut palaavasi nopeasti takaisin vanhoihin tapoihisi? Itse ainakin olen monesti tähän sortunut ja kirjan luettuani ymmärsin, että olin aina vain lopettanut, mutta en koskaan täyttänyt tätä vapautunutta ajallista aukkoa. Kuvitellaan, että katsot joka ilta telkkaria kahdeksasta yhteentoista ja päätät lopettaa television katsomisen. Sinulle on nyt vapautunut kolme tuntia aikaa. Ajattelitko vain tuijottaa tyhjää ruutua tai kattoon kolme tuntia? Tuskin. On todella tärkeää miettiä korvaavaa tekemistä tälle huonolle tavalle, jotta saat muutettua huonon tavan hyväksi tavaksi. Ehkäpä käytät uudet kolme tuntia siihen, että laitat äänikirjan taustalle pyörimään ja opettelet uutta taitoa, jonka olet aina halunnut oppia. Näin ollen olet vaihtanut telkkarin katselun itsellesi mielekkääseen tekemiseen, joka myös vie itseäsi kohti tavoitteitasi.

Yksi omista tavoitteistani on herätä aikaisin aamulla. Herään 5.30-6.30 välissä, riippuen minkälainen päivä on tulossa. Olisi todella hankala pysyä kiinni aikaisissa aamuissa, jos vain odottaisin työpäivän alkamista kolme tuntia. Sen sijaan käyn aamulenkillä ja sen jälkeen pidän aamutreenin. Menen suihkuun ja suihkun jälkeen keitän aamukahvin ja teen aamupalaa. Syödessäni aamupalaa ja juodessani kahviani, laitan taustalle soimaan hyvää musiikkia ja varustaudun positiivisesti alkavaan päivään. Työpäivän alkaessa olen todella hyvässä vireessä, pystyn keskittymään paremmin ja saan paljon enemmän aikaa päivän aikana. Ei aamulla herääminen silti ole helppoa. Ajatukset sanoo, että vielä voitaisiin hetki nukkua tai olet ansainnut lepopäivän, mutta tiedän että liike luo tunnetta ja nousen ylös. Muista: Minä suostun näkemään vaivaa, minä pystyn, minä en ole yhtä kuin ajatukseni, minä olen yhtä kuin tekoni, minä olen sinnikäs.

 

Kiteytyksenä lopuksi, muutos on tehtävä omin käsin. Muutos on pantava tapahtumaan. Vain sinä voit sen tehdä itsellesi, ei puolisosi tai perheesi. Vain sinä itse voit lähteä tavoittelemaan täyttä potentiaaliasi. Älä tyydy vain lukemaan uutta teoriaa, sovella tietojasi käytäntöön. Liike luo tunnetta, älä anna tunteittesi määrittää sinua vaan määritä sinä tunteesi tekojesi kautta.

Sano ääneen: Minä suostun näkemään vaivaa. Onnistuminen käy minulta luonnostaan. Minä pystyn. Minä hyväksyn epävarmuuden. Minä en ole yhtä kuin ajatukseni, minä ole yhtä kuin tekoni. Minä olen sinnikäs. En odota mitään, vaan kohtaat asiat sellaisina kuin ne ovat.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close