Tampere
15 Jan, Friday
-16° C

Proakatemian esseepankki

Maahantuonti



Kirjoittanut: Kerttu Kanerva - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Lähteet: BBA Chulalongkorn University Spring – International Trade (2020) A. Sadhwani
Ashok Sadhwani
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Yksilöessee: Kerttu Kanerva

Maahantuonti ja Lucy`s

 

Kerroin viimeisessä esseessäni international trade kurssistani vaihto koulussani Chulalongkorn Universityssa ja tämän esseen tarkoitus on luoda jatkoa aiheelle. Olemme käynnistäneet ryhmätehtävän aloittamisen kurssilla ja olen siitä todella innoissani. Vaihto ja koulunkäynti on edelleenkin sujunut täällä todella hyvin ja koti-ikävää ei vieläkään näy. Tosin viime viikolla tapahtui tavallista enemmän ikäviä asioita, kun Corona- virus jyllää yhä pahemmin ja ilmastosaasteet ovat lisääntyneet ja maskin ostaminen on välttämätöntä, sekä ruokailun tarkkaileminen.. en oikeastaan tiedä mitä uskallan tällä hetkellä täällä syödä, kun lihaa ei kannattaisi juuri nyt syödä ja täällä käsite vegaani ja kasvis on naurettavan vieras. Yksi Ranskalainen vaihto-opiskelija löytyi kuolleena sängystään viime viikolla ja se oli myös todella pysäyttävää. Kuolinsyystä en tiedä mitään, mutta todennäköisesti sai sydänkohtauksen nukkuessaan. Ymmärsin, että elämä voi olla niin pienestä kiinni, että en halua olla elämättä sitä täysillä ja siksi sainkin sovittua thainyrkkeilyvalmentajan kanssa minulle ottelun jossain vaiheessa täällä Thaimaassa ja päätin kertoa kouluprojekti ryhmälleni Lucysìsta ja teimme siitä myöskin virallista Lindan kanssa ja laitoimme osakeyhtiön viralliset perustamissopimukset sisään. Sain viime syksynä ystäväni Lindan kanssa idean “spesiaali” kokojen kenkäbisneksestä. Kyseessä on siis verkkokauppa, mikä myy trendi kenkiä, kokoluokissa 34 – 47 sukupuolesta riippumatta.

 

Kansainvälisen kaupankäynnin hankkeita lyhyesti

 

Kerroin viime esseessäni WTO:sta ja GATTISTA ja kerron vielä lyhyesti näiden organisaatioiden hankkeista.

 

Uruguayn round:

 

  • Tarkoitus käydä kauppaa palveluilla
  • värvätä kehitysmaitakin mukaan kansainväliseen kaupankäyntiin
  • vahvistaa koko maailman välistä kaupankäyntiä
  • tukea kotimaisia tehtaita

 

Doha round:

 

  • Hanke maatalous ja palvelu kaupankäyntiä varten
  • köyhempien maiden osallistaminen
  • huijauksien (ostaa todella edullisesti ja myy huomattavasti kalliimmalla) menetelmien ehkäisy
  • asiakaslähtöisyyden edistäminen

 

E.U.

  • markkinointi koko: 512 milj.
  • GDP: 19 trilj. dollaria
  • Vapaa kaupankäynnin alue koko Euroopassa
  • 28 valtiota mukana
  • valtioilla yhteinen politiikka

 

Kansainvälisen kaupankäynnin alkuperäissäännöt ovat laadittu kansainvälisen kaupankäynnin harjoittamiseen siten, että vapaakauppa alueilla, joita ovat esim. EU ja ASEAN on vapaasti helpotettu edellyttäen, että ne sisältävät alkuperäiset säännökset tavaroiden ja palveluiden tuonnin ja viennin suhteen. Eli esimerkiksi Euroopassa voimme liikkua ja harjoittaa bisnestä ilman sen suurempaa byrokratiaa.

 

  1. Wholly procured: tavaran täytyy olla kokonaan tuotettu kyseisellä alueella, johon valtiot kuuluvat. Esim. aina voi markkinoida tavaran olevan ”Californian self-tan” mutta paketissa on luettava made in China, jos tuote on valmistettu siellä.

 

  1. Tariff Shift: Jos esim. läppärilaukun yksi osa on valmistettu Filippiineillä ja toinen osa Brasiliassa, voi valmistusmaaksi laittaa Filippiinit, joka on kannattavampaa, jos valtio johon maahantuodaan on ASEAN alainen.

 

Ryhmäprojekti ja Lucy`s

 

Meidät jaettiin kolmen hengen ryhmiin ja onnekseni pääsin samaan ryhmään kahden paikallisen Thai opiskelijan K.Kn ja Tongyan kanssa. Tehtävänämme on valita yksi tuote, jota valmistetaan Thaimaassa ja valtio, johon haluamme tuotteen maahantuoda. Kerroin heille Lucy`s yrityksestä ja he olivat innoissaan ideasta. K.K oli etsinyt meille 2 eri kenkävalmistajatehdasta Bangkokista. Toinen tehtaista PAN – GROUP C FACTORY OEM, joka valmistaa kenkiä mm. Nikelle, Eccolle ja Timberlandille. Pan group myöskin tekee suunnittelun itse tai vastaanottaa suunnitelmia kenkämalleista, sekä omistaa 4 eri hyväntekeväisyysprojektia ympäri Thaimaata.

 

Päädyimme ratkaisuun, että testiversiona tuomme aluksi 60 paria kenkiä yhteensä Suomeen, joka tarkoittaa 4 erilaista kenkäparia ja 15 eri kokoa kengistä. Päädyimme kahteen erilaiseen malliin talvikengissä, jotka ovat timberland malliset nilkkurit, sekä korkeammat nilkkurit. Toinen pari olisi ns. kesäkengät slider mallilla ja avokkaat. Kokohaarukka meillä on 34 – 47.

Nopealla laskutoimituksella kokonaisbudjetiksi koostuisi noin. 2000€ aijomme kontaktoida tehdasta ensiviikon perjantaina.

 

Logo ja hyväntekeväisyys

 

Olemme Lindan kanssa siinä pisteessä, että osakeyhtiön perustamispaperit laitetaan viimeistään perjantai iltana sisään ja Lindan seuraava vaihe Suomessa on tehdä sopimukset tilitoimiston kanssa ja kilpailuttaa meille sopiva pankki. Luovuimme myöskin ideasta vuokrata varasto itä – Euroopasta, koska koemme sen olevan liian riskialtista ja päädyimme kotimaiseen vaihtoehtoon varaston suhteen. Meidän onneksemme minun kummit/serkut omistavat sukumme maahantuontiyrityksen Ylöjärvellä, joka maahantuo leluja korkeasaareen ja joka puolelle ympäri Eurooppaa ja heillä on myöskin sopimukset postin kanssa olemassa. Kummisetäni ehdotti, että he olisivat innokkaita yhteistyöhön kanssamme.

 

Toinen asia, jonka saimme hoidettua on Lucy`sin logo. Löysimme sattumalta googlesta pienen kuvan merikilpikonnasta ja ajattelimme sen olevan hieno. Päädyimme sattumalta sitä kautta lukemaan merikilpikonnista ja ymmärsimme, että niiden tilanne on muiden merenelävien kanssa aika huolestuttava tällä hetkellä. Maailmassa on onneksi monia safe turtles järjestöjä ja keksimmekin, että lahjoitamme jonkin osan myynneistämme joka kuukausi safe turtles järjestöille ja näin kilpikonna sai kasvonsa Lucy`siin ja voimme yrityksemme avulla myöskin tehdä jotain yhteiskunnan hyväksi. Safe turtles organisaatioiden työhön kuuluu myöskin muovin ja jätteiden kerääminen merestä, jolloin se helpottaa myöskin muiden merien asukkien elämää.

 

Alkuperäinen suunnitelmamme oli lähettää kilpikonna logo-suunnittelijalle, mutta Lindan kaksoisveli on taitava piirtäjä ja Linda ja Kalle työstivät meidän kilpikonna logoa aamusta – iltaan. Tiesimme, että logon on järkevää olla simppeli symboli, sillä sen on näytettävä hyvältä myöskin tuotteessa, eikä pelkästään printillä. Ajattelimme myöskin, että säästämme resursseja kun emme käytä suunnittelijaa ja logosta tulee myöskin henkilökohtaisempi kun sen on tehnyt perheenjäsen.

 

Odotan innolla, miten projekti etenee ja kirjoitan lisää kun olemme saaneet yhteyden tehtaisiin ja pyörät pyörimään ihan toden teolla.

 

” we want everyone to feel awesome in Lucy`s shoes on, regardless of foot size and gender, while bringing a sense of equality, community and goodness to the world ”

 

Lähteet: BBA Chulalongkorn University Spring – International Trade (2020) A. Sadhwani

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close