Tampere
28 Nov, Saturday
0° C

Proakatemian esseepankki

Lyhyt teksti ei kiinnosta



Kirjoittanut: Tuomas Aro-Heinilä - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Huomattuani kirjoitusprosessiani, huomasin sen ohella jotain muutakin. En juuri pidä lyhyistä kirjoituksista. En välitä kuinka ajatuksia herättävä kyseinen teksti on, en silti juuri pidä siitä. Haluan aina enemmän. Haluan syventyä. Olen kiinnostunut asioiden syy-seuraus-suhteista. Tämä ei luonnistu kirjoituksen ollessa turhan suppea. Kirjoituksesta ei ole siinä tilanteessa suurta hyötyä minulle. Se voi toimia viihteeni, mutta ei mieleni herättäjänä. On joskus hienoa lukea “Uusi polttoaine on kehitetty”-tyyppinen uutinen. Vau! Tämä ei kuitenkaan tyydytä minun tietoisuutta janoavaa puolta. Se puoli minussa alkaa kysyä, missä, miten, mitä, milloin.

 

Mieleni alkaa etsiä yhtymäkohtia jo entuudesta tietämieni asioiden välillä. Pelkkä lyhyt herättelevä teksti herättää minut hetkeksi, vain kuollettaakseen kiinnostukseni aihetta kohtaan. Käytännössä tämän näkee niin, että olen sen aikaa innostunut, kun luen uutista. Sen jälkeen voin ehkä kertoa asiasta jollekin. Tämän jälkeen unohdan asian lähes täysin. Miksi siis tekstin tulee mennä syvemmälle?

 

Huomaan paljon yhteneväisyyksiä näissä pohdinnoissa arkipäivän keskusteluihin. Jos asiassa ei syvennytä, alkaa kiinnostus lakata omalta osaltani. En tykkää rupatella rupattelun ilosta. Janoan uutta tietoa koko ajan. Haluan löytää uutta pohdittavaa joka päivä. Jumppaan aivojani päivittäin ongelmien ja pulmien ratkaisussa. En kuitenkaan löydä pulmapeleistä tai haasteista tarpeeksi ruokaa mielelleni. Jos mietitään vaikka Sudokua, on peli toisensa jälkeen yhä enemmän edellisiä pelejä muistuttava. Kaipaan aina uutta. Uudenlaista tekemistä. Aivoni eivät jää paikoilleen, ajattelemaan samalla tavalla. Mukaudun joka päivän hieman uudenlaiseen ajatteluun.

 

Mitä muut ovat sitten mieltä tekstin pituudesta ja sen vaikutuksesta kiinnostavuuteen tai sitoutumiseen. Tutkimuksien mukaan laaja sisältö on arvokkaampaa suppeampaan sisältöön verrattuna. Laajemmat sisällöt ovat Googlen hakukoneoptimoinnin kannalta parempia. Ihmiset viettävät sivullasi kauemmin, mitä laajempaa sisältö on. (the Blog Tyrant, BLOG TYRANT)

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close