Tampere
18 Apr, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Luo arvoa!



Kirjoittanut: Tuomas Aro-Heinilä - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Akatemia on tekemisen koulu. Täällä tehdään asioita! Tämä yleensä tarkoittaa konkreettisen myynnin harjoittamista, jäätelön maistattamista, pahvilaatikkojen kokoamista, valmennuksien pitämistä, Cocktail-cateringin järjestämistä, virtuaalielämyksiä, suklaakortteja sekä montaa muuta. Onko kyseessä tekemistä vain tekemisen vuoksi, vai tuotetaanko sillä myös arvoa sidosryhmille, yhteiskunnalle, ympäristölle? Otin käteeni Mikael Niskalan ja Tomi Pajusen kirjan Kohti Integroitua Raportointia.  Heti kirjan esipuheessa Niskala ja Pajunen kertovat integroidun raportoinnin tavoitteeksi kuvata, millä tavalla yritys luo arvoa (s. 5). Miksi se sitten kannattaa?

 

Integroidun raportointi pohjautuu integroituun ajatteluun (s. 14). Siis asioiden toisiinsa linkittämiseen. Integroitu raportointi vastaa kysymykseen: miten yrityksen menestymiseen vaikuttavia tekijöitä hallitaan yrityksen eri yksiköiden välisen yhteistyön kautta? Näen itse integroidun  raportin näin yrittäjyyttä opiskellessa olevan erittäin hyödyllinen työkalu. Se toimii runkona, jonka pohjalta voi tarkastella omaa toimintaansa. Tarkastelemalla jonkun yrityksen integroitua raporttia (Kesko, Kemira, Ahlström, Sponda, YIT) mieleen herää kysymyksiä omasta toiminnasta. Onko miettinyt laajemmin arvon tuottamista? Onko toiminta kestävän kehityksen mukaista? Miten toiminta ottaa huomioon projektissa toimivat henkilöt? Mistä, miten ja mihin hintaan raaka-aineet hankitaan? Miten toiminta vaikuttaa ympäröivään yhteisöön? Miten projekti kantaa vastuun yhteiskuntaa kohtaan?

 

Mistä kaikesta voimme tuottaa arvoa? Kirjassa arvonluonti esitetään taulukossa, jossa arvonluontiin kuuluu panokset, liiketoiminta, tuotokset ja vaikutukset (s. 26).  Liiketoiminta ja tuotokset ovat se selkein tapa tuottaa arvoa. Ne sisältävät asioita kuten miten palvelemme asiakkaitamme, erotumme kilpailijoista, kehitämme tarjoamaamme sekä mikä on konkreettinen tarjoamamme. Mielenkiintoni kohdistui enemmän panoksiin ja vaikutuksiin. Panoksia ovat ne voimavarat, jotka mahdollistavat toiminnan: talous, infra, ihmiset, aineettomat oikeudet, raaka-aineet, verkostot. Vaikutukset ovat nimensä mukaisesti yritystoiminnan vaikutuksia paikalliseen talouteen, työpaikkojen määrään, alueellisen osaamisen kehittämiseen, ympäristöön. Oma projektini on Luksi, jonka tarkoituksena on tuottaa entistä helppokäyttöisempiä, kevyempiä ja vastuullisesti tuotettuja valaisuratkaisuja TV- ja elokuvatyöhön. Siinä en ollut ajatellut panoksia, enkä vaikutuksia sen koommin. Niitä pohdittua sain entistä enemmän intoa projektia kohtaan.

 

  • Projektin ympärillä on aivan mieletön ammattitaito, joka kehittyy jatkuvasti.
  • Aiomme hankkia raaka-aineet Suomesta alihankkijoilta, joilla on vastuulliset toimittajat.
  • Pelkästään jo Akatemian ansiosta projektilla on uskomattoman suuret verkostot.
  • Kaikki projektin tuottama myynti on kotiinpäin.
  • Projektin avulla tarkoituksena on työllistää jo Akatemia-aikana ainakin kaksi henkilöä.
  • Projektissa tuotteiden ohella opetetaan TV- ja elokuva-valaistusta, joka lisää Suomen alueella TV- ja elokuva-alan valaisuosaamista.
  • Luomme ratkaisuja, jotka kuluttavat sähköä vähemmän kuin nykyisin käytössä olevat valot, näin säästäen ympäristöä.

 

Näillä projekti luo arvoa kaikille sidosryhmille rahoittajista asiakkaisiin.

 

Integroidun raportin avulla arvonluonnista saa muodostettua tarinan ( s. 11). Kirjassa esiteltiin case-esimerkkejä Suomesta integroidun raportoinnin käytöstä. Esimerkkeinä toimivat Ahlström, Kemira, Kesko, Sponda ja YIT. Oli mielenkiintoista huomata kuinka visuaalisen kokonaisuuden esimerkkiyritykset olivat luoneet raportoinnistaan. Raportointi sisälsi tähän mennessä tehtyjä toimia sekä tulevaisuutta. Raportit antoivat hyvin selkeän kuvan yrityksen toiminnasta, lyhyesti ja ytimekkäästi.

 

Näen, että integroituun raportointiin tutustuminen jo Proakatemialla tehtävissä projekteissa auttaisi suuresti näkemään, mitä arvoa luomme asiakkaille. Jos tekisimme vielä yksinkertaistetun integroidun raportin suurimmista projekteista, olisi niistä puhuminen paljon helpompaa. Näkisimme myös paremmin kuinka arvokasta työtä teemme ja osaisimme mahdollisesti hinnoitella itsemme paremmin. Suosittelen kirjaa ehdottomasti. Siellä oli hyvin selkeitä kaavioita raportin kokoamisen tueksi.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close