Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Lokaali – Idea lähiruokasovelluksesta



Kirjoittanut: Aleksi Laakkonen - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 8 minuuttia.

Soluessee  The Lean Startup, Eric Ries / Lähiruokasovellus-idean kuvaus / Emilia, Nuppu, Aleksi

Lokaali on sovellus, joka tuo lähiruuan jokaiseen pöytään. Maa- ja metsätalousministeriössä valmisteltu Lähiruokaohjelma hyväksyttiin periaatepäätöksenä (vuonna 2013), joka linjasi lähiruokasektorin kehittämisen tavoitteita vuoteen 2020 mennessä. Edistämme monia näitä tavoitteita tiivistämällä sektorilla toimivien yhteistyötä, sekä lisäämällä ruuan ja ruokaketjun toimijoiden arvostusta. Monipuolistamme lähiruuan tuotantoa ja muokkaamme sitä kysyntää vastaavaksi antamalla tilojen tietoon asiakkaiden mieltymyksiä tiettyihin raaka-aineisiin. Lokaali on digitaalinen yhdistelmä REKO-ryhmiä ja torimyyntiä.

Suomalaiset ovat maanviljelijäkansaa ja lähiruokaa ostamalla on mahdollista tukea ja edistää paikallisen maataloustuotannon säilymistä ja elinkeinoelämää (Motiva Oy). Sovellus luo arvoa erityisesti niille, jotka haluavat tarkalleen tietää missä ja miten heidän ruokansa on tuotettu. Asiakas tilaa ruokansa valitsemaltaan tuottajalta tai tilalta, maksaa sovelluksen kautta, ja noutaa tilauksensa ellei valitse kotiinkuljetusta.

Lokaali toimii ainoana välikätenä tuottajan ja kuluttajan välillä hoitaen markkinoinnin, myynnin, rahansiirron ja asiakkaan niin halutessa; kuljetuksen. Näin toiminta pysyy täysin jäljitettävissä ja läpinäkyvänä. Lokaali aloitetaan paikallisesti, mutta sen on tarkoitus levitä samoin toimintaperiaattein maanlaajuisesti. Lisäarvona muihin Suomessa toimiviin lähiruoka-alustoihin verrattuna, Lokaalissa jokainen saattaa toimia tuottajana, esimerkiksi puolukoita tai sieniä poimiessaan.

Asiakkaan ja myyjän näkökulma

Lähiruokasovellus poistaa helppoudessaan ongelman, joka on esimerkiksi REKO-ryhmissä, joissa ostokset tehdään tiettynä ajankohtana tietyssä paikassa. Lokaalin kautta kuka tahansa voi ostaa tuoretta paikallista ruokaa vuorokauden ajasta riippumatta, ja sopia noudosta tai kotiinkuljetuksesta omat tarpeet huomioiden. Lokaali pienentää hiilijalanjälkeä hyödyntäen tehokkaasti paikallisia toimijoita, sekä toimittaen ruokaa kuluttajille nimenomaan lähialueelta.

Sovellus tekee myyjän puolesta tuotteiden markkinoinnin ja myynnin. Ilmoituksen jättämisen jälkeen tuote on jokaisen sovelluksen käyttäjän nähtävillä. Sovelluksen kautta toimiva maksuliikenne helpottaa myyjän vaivaa ja tuo turvaa asiakkaalle reklamaatiotilanteessa. Asiakas maksaa sovelluksen kautta tuotteen ja Lokaali siirtää summan eteenpäin tuottajalle, napaten siitä pienen osuuden liikevaihdosta vastineeksi palvelusta. Muita kustannuksia sovelluksen käytöstä ei tule, joten se on myös edullista.

Tarve markkinoilla

Suomalainen ruokakulttuuri on murrosvaiheessa. Ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia tuotteiden alkuperästä, tuoreudesta, puhtaudesta, sekä kasvatussijainnista. Ruokaostoksia tehdessä on vaikea tietää, minkälaisen tuotanto- ja kuljetusprosessin tuote on joutunut käymään läpi. Vastuullinen kuluttaminen ja tuotteiden alkuperän selvittäminen voi olla erittäin työlästä. Lokaali tarjoaa tähän ratkaisun tarjoamalla tuottajalle reaaliaikaisen alustan, jonka kautta voi ilmoittaa myytäväksi tulevan määrän. Tämän kautta kuluttaja tulee näkemään ostamiensa tuotteiden sijainnit, alkuperät, sekä myös tietoja tilasta.

Perinteinen torikulttuuri kamppailee olemassaolonsa kanssa. Kuitenkin moni suomalainen haluaa ostaa satokauden marjoja ja sieniä ja harmittelee kun niitä jää edelleen metsään poimimatta. Usein metsän antimien myyminen tapahtuu puskaradion kautta, mutta jos tuottajalla on mahdollisuus myydä isommallakin volyymillä, Lokaali vie asiakkaat tuottajan luokse. Tämä sovellus tekee eettisten, puhtaiden ja terveellisten ruokaostosten tekemisestä helppoa. Se tulee tukemaan jo vireillä olevaa ruokavallankumousta, jolle digitaalisuus luo vankan pohjan.

Konsepti

Haluamme luoda arkea helpottavan lähiruokakonseptin, johon keräämme kaikki tämän hetken lähiruokatoimijat ja tilat yhdelle digitaaliselle alustalle, Pirkanmaalta aloittaen. Sovelluksen kehittämisen edetessä määritämme tarkemmin sen, mitkä tuotteet ovat jokaisen myytävänä (esimerkiksi riistan ja kalan myynnissä on Suomen lain muodostamia rajoituksia) ja keskitymme erityisesti yhteistyöhön paikallisten tilojen kanssa. Koska kenen tahansa on mahdollista toimia tuottajana, luomme kullekin tuotteelle hintahaarukan, etteivät esimerkiksi kuluttajan harrasteena kasvatetut tuotteet vääristä liikaa markkinahintoja. Hintahaarukat tulevat kuitenkin olemaan tarpeeksi laajoja terveen kilpailun edistämiseksi.

Lähiruoka tarkoittaa Lokaalissa tietyn kilometrisäteen sisällä tuotettua ruokaa, myös mahdollisesti useammasta maakunnasta. Kilometrisäde saattaa vaihdella Suomen eri osissa. Sovelluksen landing page tulee näyttämään asiakkaan ympärille rakentuneelta kartalta, jossa näkyvät tuottajan ilmoittamat tuotekuvakkeet noutokohteessa. Tämä on kiva lisä heille, keitä kiinnostaa tuotteen tarkka sijainti, vaikka tilaus toimitettaisiinkin kotiin.

Sovelluksen kautta tuottaja voi ilmoittaa elintarvikkeen myyntiin helposti ja nopeasti. Muut Lokaalin käyttäjät saavat esimerkiksi porkkanan kuvakkeen näkyviin reaaliaikaisesti siinä paikassa missä tuote-erä sijaitsee. Toimitusvaihtoehtoja ovat ensin nouto tilalta/tuottajalta, tai kuljetus kotiin lisämaksusta. Myöhemmin vaihtoehtoina voivat olla myös nouto yhteistyökumppanin esim. lähiruokamyymälän toimipisteestä tai omasta kylmästä keräilypisteestämme. Kotiinkuljetus Suomessa vie paljon resursseja. Tähän ratkaisuna ovat myös reaaliaikaiset ilmoitukset. Kotiinkuljetuksen tilanneen lähialueen muille käyttäjille tulisi esimerkiksi tällainen ilmoitus: “Lähistöltäsi on tilattu X tilalta Y tuotetta. Jos tilaat myös X tilalta nyt, puolitat toimituskustannuksesi.” Näin voimme merkittävästi pienentää kuljetuksista aiheutuvaa työtä ja päästöjä. Kun asiakas on valinnut toimitustavan, tuote maksetaan sovelluksen kautta. Lokaali välittää viikoittain toimittajille myynnin, josta on vähennetty provisio. Lokaali toimii maksujen hallinnoijana, jolloin se tuo turvallisuuden tunnetta sekä toimittajalle, että asiakkaalle.

“Digitaaliset alustaekosysteemit ovat keskinäisten riippuvuuksien verkostoja, joissa osapuolten autonominen toiminta muodostaa kokonaisuuden, jonka tuottama arvo on merkittävästi suurempi kuin osiensa summa”- alustatalous.fi.

Lisäpalvelumahdollisuudet

Nettisivut ja sovellus tulevat tarjoamaan laajan reseptiarkiston asiakkaan käyttöön. Sovellusta käyttäessään asiakas voi käyttää hyödyksi satokauden mukaan muovautuvaa tarjontaa, sekä löytää hyviä ideoita terveellisiin ja eettisiin ruokavalintoihin. Ostoksia tehdessä sovellus voi ehdottaa asiakkaalle muita tuotteita perustuen jo ostoskorissa oleviin tuotteisiin. Esimerkiksi mustikoita ostaessa, sovellus voi resepteihin perustuen ehdottaa siihen sopivia tarjolla olevia tuotteita, kuten kauraa ja tarjota reseptiä mustikka-kaurapaistokseen. Kun kartalle ilmestyy tarjolla olevan elintarvikkeen kuvake, mobiilissa sitä napsauttamalla, tai selainversiossa kuvakkeen kohdalle hiirtä liikuttaessa ilmestyy kyseisen elintarvikkeen ravintosisältö, sekä vitamiini-, kivennäis-, ja hivenainepitoisuudet. Näin asiakas saa myös tarttumapintaa tuotteen ravitsemuksellisuuteen, sekä voi tehdä ostopäätöksiä myös tämä huomioon ottaen.

Sovelluksessa on myös mahdollista ottaa käyttöön ilmoitusasetus, jossa voi tilata ilmoituksen, kun kaivattu tuote tulee sovelluksen kautta markkinoille. Jos toiveissa ovat suppilovahverot ja porkkanat, sovelluksen voi asettaa antavan ilmoituksen, kun näitä tuotteita ilmestyy myyntiin. Silloin ostoksen pääsee tekemään mahdollisimman nopeasti, tuoreena sekä ennen muita, ilman turhaa vahtimista. Koska vuorovaikutus on todistetusti nykyään suuri menestystekijä, luomme sivustolle blogin. Blogi toteutetaan esimerkiksi suomalaisten ruokabloggaajien, sekä -kuvaajien kanssa, jolloin tuotamme myös heille lisää näkyvyyttä. Lisäksi asiakkailla on mahdollisuus arvioida tiloja ja itse alustaa arvosanoin ja kommentein.

Asiakaskohderyhmät

Ensimmäinen askel on vedota LOHAS- asiakaskohderyhmään. LOHAS tulee sanoista Lifestyles of health and sustainability ja kyse on siis joukosta ihmisiä, joiden ostopäätöksiä ohjaa terveyden ja kestävyyden periaatteet. Tämä asiakaskohderyhmä on jo Suomessakin suuri ja edelleen kasvava, tällä hetkellä noin 40% suomalaisista. Nämä ihmiset ovat todennäköisimmin niitä, jotka maksoivat viime vuoden joulukinkuista ylimääräisen euron tilalliselle. (Ekonomit) Tämän kohderyhmä on helpoin herätellä tukemaan kestävämpää liiketoimintaa. He ovat jopa valmiita näkemään hieman vaivaa ja rahaa hyvien päätöstensä tueksi. Kohderyhmän löytää helpoiten Suomessa suurimmista kaupungeista, joten sieltä mekin toimintamme aloitamme. Ensimmäinen valloituksen kohde on Tampere, sillä se on tiimin tämänhetkinen kotipaikkakunta.

Toinen asiakaskohderyhmä on “paikallisylpeät” ihmiset. Tämä asiakaskohderyhmä ei ole valmis näkemään yhtä paljon vaivaa ostopäätösten eteen. Tällainen henkilö kokee ylpeyttä ostaessaan paikallisen toimijan tuotteita ja varsinkin ruoassa arvostaa perinteitä ja laatua. Tämän kohderyhmän saavuttamiseksi markkinointi täytyy olla hyvin konkreettista ja kohdennettua. Tämän asiakaskohderyhmän edustajia on enemmän maaseudulla.

Osaaminen idean toteuttamiseksi

Tällä hetkellä kolmen hengen tiimistämme löytyy osaamista ja tietoa markkinoinnista, taloudesta, johtamisesta, maatilojen toiminnasta sekä ruoanlaitosta ja reseptiikasta. Opiskelemme TAMKin Proakatemialla osuuskunnassa, josta myös meidän lisäksemme 15. hengen ja valmentajamme tietous ja näkökulmat ovat tarvittaessa käytettävissämme. Digitaalisen alustan tekemiseen olemme tavanneet TAMKin tietojenkäsittelyopiskelijan, joka on aloittanut tekemään sovelluksestamme prototyyppiä. Kotiinkuljetus luo haasteita, joten aluksi pienellä volyymilla toimitamme tuotteen itse. Myöhemmin tarvitsemme siihen yhteistyökumppanin.

Tällainen idea vaatii paljon näkyvyyttä, ja vaikka meillä tiimissä onkin sisällöntuotanto-osaamista, kaipaamme silti lisäboostia. Toivomme saavamme yhteistyökumppaniksi esimerkiksi Tomi Kokon, joka on jo saanut paljon julkisuutta puhumalla puhtaan ruoan puolesta. Tahdomme rakentaa alustan vahvasti satokausi-ideologian pohjalle ja Satokausikalenteri olisikin oivallinen yhteistyökumppani. Satokausikalenterilta saisimme apua varsinkin reseptiikkoihin, sekä ravintoarvojen esille tuomiseen. Näille yhteistyökumppaneille pystymme myös itse luomaan vahvaa arvoa.

Kilpailu ja markkinat

Alalla on jonkin verran kilpailua, muttei kuitenkaan täysin samanlaista. Näistä mainittavimpina www.fiksuruoka.fi, www.ruokaboksi.fi Sannan ruokakassi, S-ryhmä ja Kesko. Nämä toimijat keskittyvät omissa toimituksissaan joko valmiiksi koottuihin tai vapaasti valittaviin toimituksiin keskittymättä suoraan mihinkään tiettyyn tuotekategoriaan (kuten lähi- tai luomuruoka). Lähiruokaan keskittynyt ruokaasuomesta.fi esittelee lähialueiden tuottajia ja antaa mahdollisuuden ostaa tuotteita ilman kotiinkuljetuspalvelua. Eräänlaisena kilpailijana voidaan nähdä myös alueelliset REKO-ringit. Suomi seuraa muun pohjolan perässä ruoan kotiinkuljetuspalveluiden suhteen. Kansainvälisesti esim. Iso-Britanniassa toimii vastaava lähiruoan kotiinkuljetuspalvelu. Paikallisen luonteensa johdosta lähiruoan kotiinkuljetus on ainakin toistaiseksi rajoittunut maantieteellisesti pienille alueille.

Kannattavuus

Tampereelle on mahdollista toimittaa lähiruokaa reilusti jo 50 kilometrin säteellä keskustasta. Keskimääräinen välimatka tuottajan ja asiakkaan välillä on arviolta 25km. Vuonna 2018 säädetyt kilometrikorvaukset (0,41€/km) edestakaiselta matkalta (eli 50km:lta) tällöin ovat 20,50€. Toimituskulut saadaan katettua neljällä asiakkaalla (toimitus kotiin 5,90€). Lisäksi ostoksista saadaan provisio tuottajien myynnistä. Tämänkaltaisen toimintamallin ovatkin jo todistaneet kannattavaksi mm. Wolt ja Foodora. Meidän haasteenamme on tilojen etäisyydet. Tämä tarkoittaa, että volyymimme täytyy mahdollisesti olla suurempi kuin edellä mainituilla. Toisaalta taas Lokaalin keskiostos tulee todennäköisesti olemaan korkeampi, jolloin myös provisiotulot ovat korkeampia. Mikäli myöhemmin nouto keräilyasemilta on mahdollista, se vähentää kuljetuskustannuksia ja nostaa kannattavuutta. Lokaalilla täytyy olla suhteellisen laaja käyttäjäverkosto aidon kannattavuuden luomiseksi. Siihen pääseminen vaatii työtä, johon kehittäjätiimi on intohimoisesti sitoutunut. Sovelluksen tuotot koostuvat sekä ostajien matkakorvauksista, että tuottajien myyntiprovisioista. Myöhemmin myös mainostulojen osuus kasvaa.

Riskit

Toimitusvaikeudet – Huonosta sadosta tai logistiikkaketjun pettämisestä johtuvat ongelmat toimitusten kanssa. Ratkaisu: tuottajat laittavat myyntiin ilmoituksen vain siitä määrästä tuotetta jota heillä on myydä, jolloin ei myydä olematonta tuotetta. Huono sato voi aiheuttaa seurauksia varsinkin tilojen isommille asiakkaille, jolloin Lokaalista tulee heille entistä tärkeämpi myyntikanava. Jos huono sato aiheuttaa sen, ettei tuotteita riitä Lokaaliin asti myytäväksi, asiakkaat voivat nopeasti kyllästyä odottamaan. Tällöin meidän täytyy luoda sivustolle hetkellisesti paljon muuta arvoa, kuten sisältöä ja olla avoin ongelmasta kuluttajalle. Toimittajavaikeuksien ilmaantuessa asiakkaan tiedottaminen tapahtuu ensi tilassa. Kun volyymi kasvaa, mutta toimimme vielä paikallisesti, täytyy meidän henkilökohtaisesti varautua paikkaamaan yhteistyökumppanin ongelmatilanteissa.

Liian pieni kysyntä – Asiakaskunta ei välttämättä omaksu alustaa riittävässä määrin. Ratkaisu: toteutamme suunnitelmamme Lean Startup-periaatteella. Lean perustuu jatkuvaan asiakaspalautteen keräämiseen jo heti alusta alkaen. Luomme ensin MPV:n (minimum viable product), josta alkaa kehitys yhdessä asiakkaiden kanssa. Näin varmistamme, että lopullinen tuote on varmasti sitä, mitä kuluttajat haluavat.

Tiimin ristiriidat – Sisäinen kitka kehittäjätiimin kanssa. Ratkaisu: harjoittelemme opiskelujemme ajan suoraa palautteenantoa sekä vastaanottoa. Näin ristiriitojen ei pitäisi päästä täyteen voimaansa saakka. Luomme sopimukset tiimin jäsenten kanssa Lokaalin osuuksista ja toiminnasta jo heti alkuvaiheessa, jotteivat ristiriidat pääse vaikuttamaan toimintaan. Ristiriitatilanteessa meidän on myös helppo pyytää ulkopuolista, esimerkiksi valmentajan apua.

Ideavarkaus/suora kilpailija – Kilpailu ”liian” aikaisessa vaiheessa voi olla sekä uhka että mahdollisuus. Parhaassa tilanteessa saamme pitkäaikaisen liikekumppanin. Suorassa kilpailutilanteessa meidän täytyy pyrkiä olemaan nopeampia, kehittyvämpiä ja joustavampia.

Lean Startup

Eric Riesin Lean Startup -metodit sopivat erityisen hyvin Lokaalin kaltaisen paljolti sovellukseen nojaavan yritysidean alullepanoon. Ries kuvaa kirjassaan melko samankaltaista startup-ideaa ja sen aloitukseen liittynyttä MVP-looppia. Lokaalista on jo rakenteilla raakaversio sovelluksesta, jolla voidaan testata pienen asiakas-tuottaja -ryhmän kanssa konseptin toimivuutta.

Minimum viable product

Minimum viable product eli MVP on yksi Lean- mallin tärkeimmistä elementeistä. Lyhyesti se tarkoittaa tuotetta, joka tuottaa asiakkaalle mahdollisimman paljon konkreettista arvoa mahdollisimman pienellä vaivalla. Siis mikä on minimaalisin versio Lokaalista, josta pioneeriasiakas olisi valmis maksamaan oikeaa rahaa?

Lokaalin ensisijainen tarkoitus on tarjota kuluttajalle helppo väylä ostaa lähitilojen tuotteita. Ensimmäisessä MVP- versiossa tarvitsemme muutaman asiakkaan, joilta kysymme henkilökohtaisesti, mitkä tuotteet hän kokee tärkeimmiksi hankkia lähituottajilta. Näiden toiveiden mukaan kartoitamme hänelle mahdolliset tuottajat. Sen jälkeen toimitamme tuotteet asiakkaille itse autolla ajaen sovittuihin aikoihin.

Meillä on tällä hetkellä tekeillä koodaajan kanssa versio Lokaalin ensimmäisestä minimoidusta sovellusversiosta. Sovellusaihiossa on kolme välilehteä: landing page (kartta), myynti-ilmoituksen tekeminen ja ostoskorin kerääminen. Ensimmäiseen MVP kokeiluun tätä sovellusta ei kuitenkaan välttämättä tarvita, ja voimmekin jo aloittaa oppimisprosessin ennen sovelluksen valmistumista.

MVP:tä testatessa ei ole tarkoitus kokeilla ja katsoa mitä tapahtuu. Tarkoituksena on testata hypoteesia; jotain mitä oletat asiakkaiden haluavan. Me oletamme, että tietty asiakaskohderyhmä on valmis maksamaan siitä, että joku etsii tuottajan ja tuo tuotteet hänen luokseen. Tätä ensimmäistä kohderyhmää ovat esimerkiksi ihmiset, jotka käyvät rekoringeissä. Toinen oletus on, että tilat haluavat myydä tuotteitaan suoraan asiakkaalle, kunhan joku edullisesti hoitaa myynnin heidän puolestaan.

Mittaaminen

Lokaalin prototyypin valmistuessa, on asiakkaan läsnäolo tuotantoprosessissa yhä tärkeämpi. A/B-testaaminen tarkoittaa vertailua, jossa etsitään jatkuvasti parhaiten toimivaa vaihtoehtoa. Erityisesti digitaalisessa markkinoinnissa tämä testaustapa on yleinen, sillä siellä ihmisten toimista jää digitaalisia jälkiä, joista saadaan selkeitä lukuja. Näiden lukujen perusteella voidaan todeta jonkin toisen markkinointiviestin tai esitystavan olevan toista tehokkaampi. A/B-testaus antaa myös tiimille tärkeää tietoa siitä, mitä asiakkaat oikeasti haluavat. Esimerkiksi sovellusta kehittäessä saattaisi käydä niin, että ominaisuudet, jotka parantavat tuotetta sen kehittäjien silmissä, eivät ole sellaisia ominaisuuksia mikä vaikuttaisi asiakkaan käyttäytymiseen. Jatkuva testaaminen on hyödyllinen tapa pysyä oikealla reitillä tuotekehityksessä, ja säästää hurjasti aikaa eliminoimalla työtä, joka ei oikeasti hyödytä asiakasta. Tekniikkaa kutsutaan A/B-testauksesi, sillä usein testattavat variaatiot nimetään eri kirjaimin.

Ideasta eteenpäin

Lähetimme Lokaalin 12.3. päivä AB Seinäjoen järjestämään Food Business Challenge-kilpailuun, jonka toinen vaihe umpeutuu 28.3. Tällöin selviää jatkoon pääsevät kolme kiertotaloutta hyödyntävät ruokainnovaatiot. Etsimme tästä kilpailusta ponnahduslautaa Lokaalin alkuun panemiseksi, sillä pääomaa tarvitaan sovelluksen kehittämisessä. Olemme kartoittaneet myös muita Startup-kilpailuja, jotka voisivat toimia alkusysäyksenä idealle.

Olemme luoneet alkukartoituskyselyä löytääksemme potentiaalisen asiakkaan, varhaisen omaksujan Lokaalille. Asiakkaan löydyttyä, toteutamme hänelle MVP:n, jonka avulla saamme oikean suunnan tuotteen kehittämiseen.

Lähteet:

Ekonomit. LOHAS- kuluttajaryhmän merkitys markkinoinnissa kasvaa myös Suomessa. Luettu 21.2.2018.

https://www.ekonomilehti.fi/lohas-on-muhiva-mahdollisuus-markkinoinnissa/

Alustatalous. Aloustatalous. Luettu 23.2.2018.

http://www.alustatalous.fi/alustatalous.html

Motiva Oy. Saa Syödä, Luomu ja Lähiruoka. Luettu 9.3.2018.

http://www.saasyoda.fi/luomu-ja-l%C3%A4hiruoka

 

Suomen digimarkkinointi. Luettu 16.3.2018

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-ab-testaus

 

Suomen digimarkkinointi. Luettu 16.3.2018

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-ab-testaus

Luettu 16.3.2018

https://janipiippo.fi/startup-yrittajyys/scrum-kanban-ja-scrumban/

Maa- ja metsätalousministeriö

http://mmm.fi

Elintarvikevalvonta Tampere. Käyty 30.1.2018

Yhteyshenkilö: Päivi Päivärinne, terveystarkastaja.

 

The Lean Startup. Ries Eric. 2011. Crown Publishing Group.

 

Kommentoi