Tampere
29 Mar, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

LinkedIn hyötykäyttöön



Kirjoittanut: Miikka Launiainen - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto

Arttu piti meille Linkedin pajan 25.3.2020, kiitokset siitä. LinkedInnissä ei kannata myydä sillä tavalla, että tyrkyttää omia omia tuotteita tai palveluita. Linkedinnissä kannattaa pyrkiä saamaan ammattilaisen status ja keskustella ihmisten sillä tavalla, että ei myy vaan luo luottamusta aluksi. Luottamuksen ja ammattilaisen statuksen luominen on pitkä prosessi. Linkediniä ei kannata ajatella mainosalustana, vaan kommunikointivälineenä. Linkedin on loistava työkalu, koska sieltä löytyy n. 17% suomalaisista yritysedustajista. LinkedIn:ssä on helppo saada kauppaa, sillä ihmiset kertovat avoimesti omista ongelmistaan, johon on helppo tarjota ratkaisua.

 

CRM

CRM, eli “customer relationship management” asiakashallintajärjestelmä on kannattava, jotta muistaa että mitä on jutellut ihmisten kanssa.

Asiakkuuksien johtamisen (CRM) keskeiset tehtävät ovat:

1) tunnistaa ja valita strategisesti tärkeät asiakkuudet

2) asettaa tavoitteita ja laatia toimintastrategioita asiakkuuksien kehittämiseksi

3) toteuttaa suunnitellut toimenpiteet ja

4) kehittää toimintaa edelleen siitä saatujen tulosten ja palautteen perusteella

 

Inbound & Outbound

Inbound markkinoijaksi pääseminen tulee viemään paljon aikaa. Inbound myynnillä tarkoitetaan sitä, että on onnistunut luomaan ammattilaisstatuksen LinkedInnin kautta niin hyvin, että ihmiset laittavat sinulle tarjouspyyntöjä. Käytännössä tämä tilanne menee niin, että asiakas etsii verkosta tietoa tai ratkaisua tiettyyn ongelmaan ja hyvän asiasisällön avulla kuluttaja päätyy taitavan inbound markkinoijan leipiin.

Outboudilla tarkoitetaan sitä, että myyjä lähestyy itse potentiaalisia asikkaita Outbound-markkinoinnilta ei voi täysin välttyä, mutta tehokkaita ja usein käytettyjä keinoja sen vähentämiseksi ovat mm. TV-mainosten skippaaminen, ”unsubscribe”-napin painaminen sähköpostilistoilta ja telemarkkinointikieltojen asettaminen

 

Profiili

Profiilikuvan ja kansikuvan merkitys on iso, koska tästä ihmiset saavat ensivaikutelman sinusta. Esittelytekstin on oltava kunnossa, varsinkin alkuosa siitä. Mobiilisovelluksella LinkedInniä tarkasteltuna näkyy vain ensimmäiset sanat esittelytekstistä. Mahdollisimman paljon tekstejä kannattaa kirjoittaa Suomeksi, vaikka moni kirjoitteleekin englanniksi oman analyysini mukaan sen vuoksi, koska LinkedIn ei tarjoa suomen kieltä asetuksissaan. Mikäli haluat vaihtaa nimesi fonttia, voit kopioida ja liittää haluamasi fontin esimerkiksi täältä:
https://lingojam.com/FontChanger

Tärkeitä asioita profiilissa:

  • Esittelyteksti, julkaisut kirjoitettu selkeästi
  • Profiilikuva, taustakuva (banneri)
  • Yhdistettyjen profiilien määrä
  • Taidot osio, työkokemus
  • Koulutus
  • Tämän hetkinen tilanne
  • Mielenkiinnon kohteet
  • Miten voi olla avuksi
  • Omat yhteystiedot ja “ota yhteyttä”

 

Tavoite

Kannattaa laatia aluksi tavoite, niin kuin kaikessa muussakin toiminnassa. Minun tavoite on saada LinkedInnin kautta yhteistöitä, joten olen avannut sosiaalisen median onnistumisiani siellä.

 

Aktiivisuus

Aktiivisuus jokaisen sosiaalisen median alustassa on erityisen tärkeää. Kirjoittelemalla kommentteja ihmisten tilapäivityksiin saa lisättyä tehokkaasti omaa näkyvyyttä. Omien tilapäivitysten suhteen on myös tärkeää olla aktiivinen, sillä mikäli sinun profiilista ei löydy kommentoitavaa, niin ei oman profiilin leviäminen ei toimi niin hyvin, kuin se voisi toimia.

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close