Tampere
28 Mar, Thursday
8° C

Proakatemian esseepankki

Linkedin megaoppaaseen tutustuminen



Kirjoittanut: Ville Leino - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto

Lähdin kirjoittamaan Linkedin esseetä, koska halusin perehtyä alustaan paremmin ja oppia miten sitä voisi käyttää tehokkaammin. Tavoitteenani oli oppia käyttämään alustaa paremmin henkilöbrändin rakentamiseen ja yrityksen näkyvyyden luomiseen. Olen kohtalaisen aktiivinen Linkedin käyttäjä, mutta sisällön tuottaminen tuntuu jokseenkin haastavalta. Olen kuitenkin huomannut, että edes kohtalaisella julkaisulla voi saada hyvin näkyvyyttä ja luoda tietoisuutta LinkedInissa. Esseen pääasiallisena lähteenä toimi Tom Laineen kirjoittama Linkedin Megaopas 2020. Tom Laine on kansainvälisesti arvostettu LinkedIn-asiantuntija, jonka asiakkaiden listalta löytyy esimerkiksi Nokia, Microsoft, Luis Vuitton, Mercedes Benz, Ikea ja satoja muita. Mikäli olet kiinnostunut Linkkarin hyödyntämisestä, Tom Laineen kirjoittaman Linkedin Megaoppaan voi käydä lataamassa ilmaiseksi osoitteesta tomlaine.com. Opas sisältää paljon perustietoa sekä vinkkejä alustan hyödyntämiseen, joista suurin osa jää varmasti tässä esseessä mainitsematta.

Oppaan teemoja

Linkedin megaoppaassa käydään laajasti läpi alustan asetuksia sekä niiden luomia uhkia ja mahdollisuuksia. Alustan asetuksiin tutustuminen vie aikaa, mutta niiden muuttaminen voi olla kannattavaa, mikäli alat käyttämään alustaa laajemmin tai myöhemmin erilaisiin tarkoituksiin. Opas käy myös läpi kaikki LinkedInin perusominaisuudet etusivulta, chatistä ja profiilista. Linkedin sisältää todella paljon erityyppisiä profiilin näkyvyyteen liittyviä tekijöitä sekä hakukoneoptimoinnin, että Linkedinin oman hakutoiminnon kannalta. Yksi mihin kannattaa omassa profiilissa tutustua on taidot ja niiden suosittelu Skills & Endorsments osio.

Yksi oppaan teemoista on myös työntekijälähettilyys joka tarkoittaa sitä, että organisaation työtekijät viestivät avoimesti työntekijän kokemuksista. Nykyään useat organisaatiot rakentavat työntekijälähettilyysohjelmia, joissa koulutetaan henkilökuntaa Linkedinin tai bloggaamisen parin. Työntekijälähettilyyteen keskitytään koko ajan enemmän, koska työtekijän someviestintä on uskottavampaa kuin johdon sekä se tavoittaa uusia ihmisiä paremmin, kuin organisaatioiden omat somekanavat.

”Aktivoi tiimisi Linkedinin käyttöön, koska se sekä edistää heidän osaamisensa arvostusta, että samalla kasvattaa organisaation kilpailukykyä niin osaajista kuin asiakkaista.” – Tom Laine, Linkedin Megaopas 2020

Yritysprofiili

Linkedin yritysprofiili olla myös huomattavaa lisäarvoa rakentava palikka organisaatiosi kehityksessä. Oppaassa käsitellään miten Linkedin yritysprofiileja voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Linkedin yritysprofiilin tekeminen ja siihen panostaminen on kannattavaa varsinkin, jos tuotteesi/palvelusi on B2B asiakkaille tai olet rekrytoimassa nyt tai tulevaisuudessa henkilöitä asiantuntija, esimies ja johtotehtäviin.

Päivitykset ja julkaisut

Opas sisältää myös kiinnostavaa tietoa päivitysten sekä julkaisujen tekemisestä ja miten niistä voisi saada parhaan irti. Opas esittelee Guy Kawasaki:n päivitykset, jossa hän jakaa kaksi eri päivitystä täysin samasta aiheesta vain muutama minuutti toisistaan. Ainoana erona päivityksessä on sen tekstin rakenne ja tarkoituksena oli osoittaa, kuinka erilaisella toteutuksella voi saada huomattavasti paremman tuloksen Linkedin näkyvyyden kannalta. Paremmin toteutettu julkaisu sai siis kolmin kertaisen näkyvyyden toiseen julkaisuun verrattuna. Päivityksiin tai julkaisuihin liittyvät oppaan vinkit kannattaa ehdottomasti käydä lukemassa, jos sinulla on intoa kasvattaa Linkedin näkyvyyttäsi.

Linkedinin käyttö Proakatemialla

Linkedin on huomattavan käytetty somealusta myös akatemialla, mutta useimmilla alustan käyttö jää hyvin pintapuoliseksi, eikä sitä osata hyödyntää esimerkiksi osuuskunnan markkinoinnissa koko potentiaalillaan. Aktivoimalla ja kouluttamalla kokonaisen noin. 20 hengen tiimiyrityksen käyttämään Linkediniä, voisi sillä luoda merkittävää näkyvyyttä myös akatemiaverkoston ulkopuolella. Olet sitten opiskelija, yrittäjä, työntekijä tai haaveilet tulevaisuudessa yrittäjyydestä tai vaikka esimies- ja johtotehtävistä. Suosittelen sinulle ainakin Linkedin tilin tekemistä, koska tänä päivänä usein asiantuntija ja johtotehtäviin työnhaku tapahtuu Linkedinin kautta.

Esseen kirjoittamisprosessi ja Linkedin megaoppaaseen tutustuminen olivat todella hyödyllistä, koska olin jo alkuvuodesta asettanut tavoitteekseni lisätä näkyvyyttä somekanavissa. Opasta lukiessa leikin samalla Linkedin sovelluksen toiminnoilla ja täytin suositeltuja kohtia. Vastaan tuli myös selviä epäkohtia esimerkiksi edellisissä julkaisuissa, jotka voin tulevaisuudessa välttää ja ehkä luoda näkyvyyttä paremmin. Viemällä Linkedin Megaoppaan opit käytäntöön ja lisäämällä omaa aktiivisuutta alustalla pääsee varmasti hyviin tuloksiin tulevaisuudessa.

Lähteet:

https://www.tomlaine.com/linkedin-megaopas/

Linkedin Megaopas 2020

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close