Tampere
17 Jan, Sunday
-8° C

Proakatemian esseepankki

Liikunta-alan sisällöntuotto: murroksessa vai pilalla?



Kirjoittanut: Konsta Kossi - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto

 

Mitä ajatuksia Sinulla herää, kun katsot kotitreenivideota sosiaalisen median alustassa Instagramissa? Herättääkö video ulkoista motivaatiota, inhoa, dopamiini- tai adrenaliiniryöpyn aivojen hypotalamuksen tyviosista vai reagoitko siihen ollenkaan? Tämän esseen tarkoituksena on tarkastella, millainen sisältö erityisesti liikunta-alan eri kanavoissa vaikuttaa siihen, millaisen kuvan kyseessä oleva sisältö antaa. Onko liikunta-alan sisällöntuotto murroksessa vai jopa pilalla?

 

 

Your average Joe

 

Kuvittele seuraava skenaario: avaat Instagramin ja siirryt discover -osioon. Nykyisen maailmantilanteen vuoksi olet seurannut paljon etänä kotoa käsin suoritettavia töitä, treenejä tai mitä tahansa sinua tällä hetkellä kiinnostaa. Tämän esseen tapauksessa kotitreenejä. Vastaan tulee video, jossa on pirteän väriset legginsit hyväkuntoisen näköisellä naishenkilöltä näyttävällä ihmisellä. Videon Thumbnailissa henkilö on kyykyn ala-asennossa ja kuvakulma on takaviistosta. Jokin syy Thumbnailissa saa sinut näpäyttämään videota, jotta näkisit sen kokonaan. Videon nainen hyppii ja kyykkäilee videolla ja pyörittelee takamustaan, joka vie suurimman tilan freimistä. Videon alla on myös jotain kirjoitusta tekstikentässä. Mitä tekstikentässä lukee? Mitä nainen teki videolla? Mitä sinulle jäi mieleen? Videon ulkoasu, treeni vai jotain ihan muuta? Korreloivatko tekstikenttä ja videomateriaali keskenään? Heräsikö motivaatio treenaamiseen?

 

Yllä olevilla kysymyksillä on tarkoitus herättää ajatuksia ja pohdintaa siitä, kuinka ammattimaisen ja laadukkaan kuvan liikunta-alasta sosiaalinen media nykyään antaa. Kuka erottuu joukosta, miten erottua joukosta ja kuinka relevanttia sisältö jolla erotutaan on. Nykyään on hyvin helppo lisätä materiaalia mihin tahansa alustalle, joista helpoimpia ovat Instagram ja Facebook. Näillä alustoilla sisällöntuottaja pääsee suoraan kontaktiin asiakkaidensa kanssa. Sisältöä voi tuottaa massoittain ja vaivatta sekä toimijoita on paljon. Siispä erottuminen joukosta hankaloituu.

 

 

Hyvä ulkoasu & kehitettävä sisältö vastaan kehitettävä ulkoasu & hyvä sisältö

 

Nykyään tuntuukin siltä, että oikea ja hyödyllinen asiasisältö ja sisällön kauneus sekoittuvat keskenään. Polkuja on monia: sisältö voi olla erittäin hyvää ja laadukasta asiansa puolesta, mutta se kuinka se tuodaan esille, ei ole uskottavaa. Sisällön ulkoasun laatu voi olla epäselvää, jonka takia se ei näytä ammattimaiselta. Silloin luultavasti vain asiasta keskivertoa enemmän tietävät ymmärtävät sisällön oikean arvon ja potentiaalin. Vastakohta tälle olisi se, että sisällön ulkoasu näyttää hyvältä ja mielenkiintoiselta, mutta sisältö itsessään on huono tai puutteellinen. Ulkoasu saattaa olla hyvinkin tyylitelty ja mediaseksikäs. Jälleen kerran asiasta keskivertoa enemmän tietävä ja tarpeeksi kriittinen arvioija osaa kertoa asian oikean laidan. Suurin osa kohdeyleisöstä, asiantuntijat pois lukien, antautuvat mediaseksikkäälle kontentille.

 

Kun yhdistät laadukkaan ulkoasun sekä todistetusti toimivan sisällön, on käsissäsi takuuvarmasti laadukas sisältö. Ongelmaksi muodostuu joukosta erottuminen. Kuinka todistat kuluttajakunnalle ja asiakkaille, että tämä laadukkaalta näyttävä harjoitusohjelmapatterisi on myös kuoren alta laadukas? Miksi juuri tämä olisi sitä oikeaa sisältöä eikä se, mitä toinen tarjoaa? Normaalikuluttaja ei tiedä eroa näiden välillä, vaan näkee kaiken samana ja ostaa paremman ulkoasun omaavan tuotteen. Saavumme mahdottomalta tuntuvan debaatin myrskynsilmään: eettisyys vastaan seksikkyys. Onko liikunta-alan ammattilainen, tai itseään sellaiseksi kutsuva kuinka valmis punnitsemaan laatusisällön ja laadukkaan ulosannin suhteen vaa’alla? Sosiaalisen median alustojen lataushelppous on laskenut sisällön laadun tasoa. Mikä on sinulle tärkeämpää liikunta-alan sisällöntuottajana, kuuluisuus -millainen tahansa kuuluisuus, vai kenties arvostus? Onko raha sinulle ensisijaista vai asiakkaat, jotka oikeasti saavat terveyttä ja hyvinvointia edistävää sisältöä käyttöönsä? Onko sisältösi objektiivista vai subjektista? Murroksessa vai pilalla? Tähän tuskin yksimielistä mielipidettä löytyy. Jokainen vetää omat johtopäätöksensä, ja vain ottamalla tietyn näkökulman, voit kertoa mielipiteesi.

 

 

No siis Mun mielestä

 

Joulukuussa 2020 näillä näkymin fysioterapeutiksi valmistuvana opiskelijana sekä sisällöntuoton amatöörinä haluan, että sisältö on laadukasta läpikotaisin niin ulkoa kuin sisältäkin. Mitä laadukkaampaa sisältösi kokonaisvaltaisesti on, sitä enemmän saat positiivista näkyvyyttä samalla pitäen ammattitaitosi keulassa. Tällöin saavutat kuluttajan SEKÄ asiantuntijan kunnioituksen. Suomessa on helppo erottua niin edukseen kuin myös haitakseen, sillä tekijöitä ei ole montaa. Jalustalle nostetaankin laadusta huolimatta nopeasti kuka tahansa, joka vain jaksaa sisältöä usein ja säännöllisesti tuottaa.

 

 

Päätös(?)

 

Yksi ynnä yhteen. Konsensus. Tärkeintä on että fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen terveys pysyvät mallillaan. Tärkeintä on olla sopivasti kriittinen liikunta-alan sisältöä kohtaan ja suodattaa kaikki sellainen sisältö, mikä ei sinua miellytä. Esseen tarkoitus on ollut myös herättää jokaisessa lukijassa tutkiskelua kontentin relevanttiuden suhteen. Myös kuluttaja oppii arvioimaan sisällön laatua. Näin saadaan myös jokainen sisällöntuottaja miettimään sitä, kuinka laadukasta heidän sisältönsä on. Sosiaalisen median helppouden vuoksi liikunta-ala elää ulkoasunsa vuoksi kuplassa, ja aika näyttää, menettääkö ala uskottavuutensa tällä saralla vai tuleeko nykyisestä trendikkyydestä ja mediaseksikkyydestä normi.

 

Esseen lähteenä ja innoittajana toimii Instagramin Discover -sivu ja sitä kautta kaikki liikunta-alalle ja fitnesskuplaan sisältöä tuottavat käyttäjät ja henkilöt.

 

Jos heräsi kysymyksiä, mielipiteitä tai kommentteja, kerrothan ne tähän alle jotta saadaan hyvää keskustelua vireille!

 

Kiitos.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close