Tampere
25 Sep, Saturday
11° C

Proakatemian esseepankki

Liiketoimintasuunnitelman Visio ja Arvot



Kirjoittanut: Vili Anttonen - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Hyvä liiketoimintasuunnitelma
Johannes Hesso
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Liiketoimintasuunnitelman Arvot ja Visio

 

Liiketoimintasuunnitelma on yrityksen alkuvaiheessa luotu toimintasuunnitelma. Sitä voidaan hyödyntää koko yrityksen elämänkaaren aikana ja iso osa sitä on myös yrityksen visio sekä arvot. Jokaisen yritykseen kuuluvan olisi hyvä lukea ja sisäistää sekä visio että arvot. Ennen kaikkea liiketoimintasuunnitelma vastaa kysymyksiin mitä, miten ja kenelle.

Mitä?

Tuotteet tai palvelut, joita yritys tuottaa. Kirjoitetaan auki niin selkeästi, että sekä mahdollinen asiakas että rahoittaja ymmärtävät niiden lisäarvopotentiaalin asiakkaalle ja yritykselle.

Miten?

Kerrotaan se logiikka, jolla yritys saa tuotteet tai palvelut asiakkaan tietoon ja ostettavaksi. Määritellään alustavasti yrityksen strategia eli pelisuunnitelma.

Kenelle?

Yrityksen asiakkaat määriteltynä siten, että yritys erottuu ­massasta.

Hesso, Johannes. Hyvä liiketoimintasuunnitelma . 2. uud. p. Helsinki: Kauppakamari, 2015. Print.

Visio

Visio koostuu yrityksen perustajien näkemyksestä siitä mihin yrityksellä pyritään. Visio on eräänlainen tavoite, jota kaiken yrityksen toiminnan tulisi tavoitella. Se on se taustalla oleva tuki sekä isoissa, että pienissä arjen päätöksissä. Visio tulisi olla jokaisella yrityksessä toimivalla henkilöllä tiedossa, jotta jokainen päätös olisi yhdessä linjassa. Muuten yrityksen toiminta näyttää ulospäin epäorganisoidulta ja se saattaa maksaa todella paljon pitkässä juoksussa. Visio on hyvä myös olla esillä yrityksen ilmeessä. Tässä pari esimerkkiä.

Fazer – Kohti täydellisiä päiviä

Metsä Group – Innovatiivisten, vastuullisten ja kuitupohjaisten pakkausratkaisujen halutuin toimittaja, joka luo arvoa asiakkailleen maailmanlaajuisesti.

Näistä esimerkeistä mielestäni Fazerin visio on huono ja Metsä Groupin hyvä. Miksi? Fazerin visio on mitäänsanomaton. Se voisi olla vaikka aurinkolaseja tuottavan firman visio. Siinä ei käy ilmi mitään Fazeriin liittyvää, eikä sitä oikein pystytä hyödyntämään päätöksen teossakaan. Tuntuu kuin Fazer olisi heittänyt keksittyjä fraaseja hattuun ja sieltä vetämällä valinnut ensimmäisen vastaan tulleen fraasin. Taas kun Metsä Groupin visiosta ilmenee selkeä tavoite ja ohjeennuora heidän tekemiselleen. Siinä on kolme kohdistavaa tekijää, innovatiivisuus, vastuullisuus ja kuitupojaisuus, jotka tarkentavat heidän tuotteitaan. Tämän lisäksi sieltä löytyy vahva tavoite ”luo arvoa asiakkailleen maailmanlaajuisesti”, joka selvästi ohjaa heidän tuotekehitystä ja tuotteiden valmistusta.

Arvot

Yrityksen arvot ovat tietynlaiset pelisäännöt yrityksen sisällä. Ne kertovat yrityksen moraaleista ja tavoista toimia. Arvoilla ohjataan yrityksessä sitä, miten toimitaan. Liiketoimintasuunnitelmassa arvoilla vastataan pitkälti kysymykseen ”miten”. On tärkeää, että arvot myös avataan esimerkiksi yrityksen nettisivuilla. Tämän lisäksi vielä tärkeämpää on se, että arvot avataan yrityksen sisällä. Mikäli olet työntekijä etkä voi omaksua yrityksen arvoja, niin olet väärässä työpaikassa. Sama pätee johtoon, jos olet palkannut työntekijän, joka ei omaksu arvojanne, niin olet palkannut väärän henkilön. Arvoja kuitenkin seurataan nykypäivänä varsinkin kuluttajien keskuudessa. Arvojen noudattaminen siis sekä johdon, että kentän tasolla on elinehdollisen tärkeää yritykselle kuin yritykselle. Loppujen lopuksi hyvin avatut arvot saattavat olla se määrittelevä tekijä miljoonadiilin kilpailutilanteessa.

Tässä esimerkki hyvin avatuista arvoista.

Valio

  • Asiakaskeskeisyys: Olemme mukana asiakkaidemme elämässä ja tarjoamme parhaan asiakaskokemuksen.
  • Vastuullisuus: Huolehdimme omistajista, valiolaisista, eläimistä, ympäristöstä ja yhteiskunnasta. Kannamme henkilökohtaisen vastuun ja olemme tuloslähtöisiä.
  • Uudistuminen: Toimimme ketterästi ja olemme avoimia muutokselle.
  • Yhteistyö: Autamme toisiamme tekemään parasta – ratkaisukeskeisesti.

 

Omia arvoja noudattaen ja visiota kohti puksuttaen yrityksen imago on selkeä ja siihen on helppo luottaa. – Vili Anttonen

 

Lähteet:

Hesso, Johannes. Hyvä liiketoimintasuunnitelma . 2. uud. p. Helsinki: Kauppakamari, 2015. Print.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close