Tampere
21 Jan, Thursday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Liiketoimintasuunnitelma paperille



Kirjoittanut: Arttu Asunta - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Creating a Business Plan
Harvard Business Review
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Pikkuruinen ohjenuora:
LIIKETOIMINTASUUNNITELMA PAPERILLE

Suurelle osalle sana liiketoimintasuunnitelma herättää joskin ristiriitaisia tunteita. Mikä on liiketoimintasuunnitelma? Miksi se on? Mitä sillä tehdään? Milloin se tehdään? Keväällä Hong Kongissa reissussa ollessani lentokentällä törmäsin kirjakaupassa varsin mielenkiintoiseen teokseen. Paitsi että kannessa lukee Harvard Business School myös kirjan otsikko Creating Business Plans herätti kiinnostukseni. Olinhan aloittamassa yrittäjyyden ja tiimijohtamisen koulutuksen tulevana syksynä. Kirjan luettuani ymmärrän nyt paremmin, mikä se liiketoimintasuunnitelma on ja miksi se ylipäätään on. Niin monia vaiheita kuin se sisältääkin, päätin koota mielestäni tärkeimmät pointit ylös ja rakentaa niistä ikään kuin pienen pohjan sille, miltä sen kaiken tulisi näyttää.

Ideastahan se kaikki lähtee. Kun ideaa lähdetään jalostamaan, tulee matkalla tilanne, jossa täytyy alkaa rakentaa liiketoimintasuunnitelmaa. Miten ideasta saadaan irti kaikki tehot ja tiedot? Tavoitteena on tarjota tarkka kuvaus uudesta tuotteesta tai palvelusta. Konkreettinen strategia, kuinka tehdä siitä menestyvä, samalla tuoden ilmi intohimon esittämääsi asiaa kohtaan, jolla saada sijoittajat kiinnostuneiksi juuri siitä, mitä sinun yrityksesi tarjoaa.
Eli miksi? Sinulla on superhyvä idea ja tuntuu siltä, että mikään ei voi mennä pieleen. Elämä on laiffii, lähdetään vaan tekemään! Vaikka tällaisia ideoita ei juurikaan itselleni ole vielä tullut, voin jo nyt todeta, että kehittämisen varaa on rutkasti. Vauhtisokeus on tosiasia.
William Sahlman, Harvard Business Schoolin professori, suosittelee rakentamaan liiketoimintasuunnitelmalle yksinkertaisen kehyksen:

1. Ihmiset
Ketkä ovat mukana, mitä tehdään, miten tehdään?
2. Mahdollisuus
Bisnesprofiili, mitä myydään, kelle myydään, miten myydään? Voiko yritys kasvaa? Mitkä asiat voivat olla menestyksen tiellä? Ylipäätään mitkä ovat yrityksen taloudelliset näkymät nyt ja tulevaisuudessa.
3. Konteksti
Se kuuluisa isompi kuva. Ympäristö, korkotasot, maantieteelliset trendit, inflaatiot jne. Lyhyesti ja ytimekkäästi: tahot, jotka muuttuvat, mutta joihin et voi itse vaikuttaa.
4. Riski ja palkinto
Asioiden tarkastelu kantilta, jossa käydään läpi kaikki ne asiat, mitkä voi mennä päin mäntyä tai sitten kohti sitä tavoiteltua laveaa valtatietä, unohtamatta keskustelua siitä, miten tiimi näihin reagoi.

Liiketoimintasuunnitelma paperille?

Aloitussivu, kansilehti:
Yrityksen nimi ja niiden henkilöiden yhteystiedot, joilla on jotain annettavaa kyseessä olevaan kontekstiin. Tähän ei ole mitään poppaskonsteja, joilla saada etulyöntiasema. Faktat tiskiin ja seuraavaa sivua pöytään.

Sisällysluettelo:
Selkeä jaottelu. Tee luettelosta sellainen, että siitä on helposti haettavissa aihe kuin aihe. Anna lukijalle mahdollisuus löytää ja lukea juuri ne kohdat, jotka häntä kiinnostavat.

Tiivistelmä:
Lyhyt mutta ytimekäs selonteko siitä, mikä yrityksesi on, minne haluat sen menevän ja miksi juuri teistä tulee menestys, vaikka tiedostatkin aiheeseen liittyvät riskit ja kustannukset. Monessa tapauksessa tämä on se tärkein sivu, kyllä, yksi ainoa sivu, jonka kiireistä aikataulua nauttivat asiakkaasi tulevat lukemaan. Tee sivusta sellainen, ettei se jätä mitään tulkinnanvaraan, vaan antaa selkeän selostuksen aiheesta, luo aidon kiinnostuksen yrityksesi tuotteeseen tai palveluun ja saa asiakkaan palaamaan asiaan uudelleen ja tutustumaan yrityksesi avaintietoihin syvällisemmin.

Liiketoiminnan kuvaus:
Ylemmän tason katsaus ehdotettuun hankkeeseen. Tämä on kohta, jossa paneudut syvällisemmin hankkeeseenne sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Mitkä ovat kasvumahdollisuudet? Voiko palvelu- tai tuote kirjoa laajentaa? Voiko asiakaskuntaa levittää, mitkä ovat maantieteelliset rajoitukset ja mahdollisuudet? Tilanteissa, joissa palvelu tai tuote on niin uniikki tai teknologiaan painottunut, varaa huoletta tilaa luomuksesi spesifille läpikäynnille.

Liiketoimintaympäristö:
Mitkä ovat markkinat? Ovatko markkinat jo olemassa olevia vai luodaanko tässä jotain aivan omaa? Sijoittajat etsivät jatkuvasti uusia markkinoita, kasvavia ja potentiaalisia mahdollisuuksia lähteä mukaan johonkin, joka erottuu joukosta. Ideaalitilanteessa saat luotua täysin uuden markkinaraon, jolla ei ole kilpailijoita, joka on nopeasti kasvava ja joilla on suuri kysyntä. Datan kerääminen historiasta, tuotteista, niiden koista, laaduista, muodoista, trendeistä ja yleisesti alan keskeisistä piirteistä saavat paitsi yrityksesi, myös asiakkaasi hahmottamaan, mihin sitä ollaan oikein ryhtymässä. Paneudu aiheeseen, sillä tässä maailmassa ei vaihtoehtoisia faktoja tunneta.

Kilpailijat:
Kuinka paljon heitä on? Kuinka suuria he ovat? Onko heitä lainkaan? Onko kilpailijoita odotettavissa tulevaisuudessa? Mikä erottaa teidän tuotteenne kilpailijoista? Vahvuudet ja heikkoudet? Tähän kohtaan ei riitä jaarittelu tai sinne päin vasemmalla kädellä tehdyt tutkimukset. Kärsivällisyys astuu jälleen kuvaan. Tee huolellista kartoitusta mahdollisuuksista ja tulevista tapahtumista. Arvioi riskit ja niihin vaikuttavat tekijät. Arvioi omat ja kilpailijoidesi vahvuudet.

Viimeinen vaihe, markkinat:
Ketkä ovat asiakkaitasi? Millainen on kohderyhmä? Mikä saa sijoittajat ja asiakkaat valitsemaan juuri sinun tuotteesi? Esitä markkinoiden tilanne ja arvioi, kuinka se tulee mahdollisesti muuttumaan. Vakuuta kumppanisi, että hankkeellesi on todellinen tila ja ennen kaikkea tarve.

Avoimuus on kaiken A ja O. Kun olet tilanteessa, jossa pitsaus ja tuote kulkevat käsikädessä, älä unohda katsoa asioita kilpailijan, asiakkaan tai sijoittajan näkökulmasta. Vaikka omat ideasi ja ajatuksesi tuotteen valmistuksesta, myynnistä ja markkinoinnista olisivat selvää pässinlihaa, eivät ne välttämättä sovi yhteen asiakkaasi ideologian tai toimintatapojen kanssa. Heikosti menee, jos tuo viimeinen kohta toteutuu, mutta sekin on mahdollista. Sijoittajilla ja asiakkailla voi olla aivan erilainen näkemys tuotteelle tai palvelulle, jota olet tarjoamassa ja tähän asiaan täytyy suhtautua avoimemmin kuin koskaan. Usein kokeneemmat ja suuremmat yritykset ovat maailmaa sen verran nähneitä, että ajatukset, jotka sieltä puolelta tulevat, voivat mullistaa tuotteesi tai palvelusi käytännön aivan päälaelleen. Muista kuitenkin, että kukaan ei ole aina oikeassa. Mikäli ideasi esimerkiksi toimintatavasta on täysin erilainen, mitä sinulle kerrotaan vastaan, todista näkökantasi. Hanki dataa, kysy ja selvitä tavat, joilla vakuuttaa erimieliset. Miksi asia todella on niin, kuin olet sen alun perin ajatellut? Älä tyydy, vaadi.

Mieti mitä haluat. Oletko valmis antamaan osuuden yrityksestäsi vai haluatko maksaa lainan takaisin? Haluatko vain kontakteja tulevaisuuteen?
Liiketoimintasuunnitelmaa tehtäessä, ole kärsivällinen. Suunnitelman tekeminen on iso steppi yritykselle kuin yritykselle, eikä sitä sovi kiirehtiä. Aika, omistautuminen ja kurinalaisuus.
Jaa suunnitelma pienempiin osiin ja lähde rakentamaan palasia yksi kerrallaan. Kysy, kuuntele, korjaa. Keskustele suunnitelmastasi mahdollisimman monen kanssa, kartoita heikkouksia ja mahdollisia aukkoja ja korjaa niitä matkan aikana.
Hyvä liiketoimintasuunnitelma on aina suunnattu muille kuin yritykselle itselleen. Niille, joita tuote tai palvelu todella koskettaa.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close