Tampere
19 Jan, Tuesday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Liiketoiminnan kehittäminen kriisitilanteessa



Kirjoittanut: Juho Vähätalo - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Liiketoiminnan kehittäminen kriisitilanteessa

 

 

Kun lähdetään rakentamaan kestävää ja kannattavaa liiketoimintaa, niin yhdeksi ydinasiaksi nousee tarjoama. Sen pitää olla kunnossa. Tarjoama kattaa yrityksen tuotteet, palvelun ja liiketoimintamallin, jolla tuotetaan arvoa asiakkaille. Toinen tärkeä tekijä on tarkasti kuvatut ja kehitetyt prosessit, joista pystytään tarpeen vaatiessa tunnistamaan ne kohdat, joita pitää muuttaa tilanteeseen sopivalla tavalla. Kolmas tärkeä tekijä kestävän liiketoiminnan takana ovat ihmiset. Ihmiset ovat koneisto tarjoaman ja prosessien takana, joiden osaamiseen ja työpanokseen yrityksen toiminta lopulta nojaa.

 

Kestävän liiketoiminnan rakentamiseen liittyy olennaisesti erilaisten skenaarioiden luominen. Niiden avulla ollaan valmiimpia reagoimaan esimerkiksi liiketoimintaympäristön tai markkinatilanteen muutoksiin. Muutokset voivat johtua esimerkiksi kilpailijoista, poliittisista muutoksista tai kulutustottumusten muuttumisesta. Tavallisesti suuremmat muutokset tulevat hitaasti ja ne on tulkittavissa jo ennakkoon. Nyt olemme koronan myötä kohdanneet nopean muutoksen, jonka massiivisuutta ja vaikutuksia oli vaikea ennustaa etukäteen. Tälläisen muutoksen aikana yritykset todellakin joutuvat mukautumaan aivan uuteen tilanteeseen. Koronakriisin myötä kuluttaminen on vähentynyt joillain aloilla jopa 96%, kun taas samaan aikaan toisilla aloilla on tapahtunut kasvua. Moni yritys on kohdannut lamauttavan iskun ja jokainen yritys on vähintäänkin joutunut muuttamaan tapojaan työskennellä ja palvella asiakkaitaan. Vanha tarjoama ja liiketoimintamalli ei välttämättä kohtaa kriisin aikaisia tarpeita. Kriisin aikana ulosmitataan yritysten kykyä muovautua ja synnyttää tarjoamaansa jotakin uutta. Ratkaisevaksi tekijäksi nousee henkilöstön kyky tai kyvyttömyys toimia jatkuvan muutoksen ja epävarmuuden keskellä. Johtamisen rooli korostuu, kun ihmiset tarvitsevat jonkun näyttämään suuntaa.

 

Hurmassa kriisitilanteen puhjetessa tuli pienoinen lamaantuminen. Epätietoisuus ja radikaali muutos tavalliseen arkeen hämmensi ja hiljensimme vauhtia hetkeksi. Pikkuhiljaa tilannekuva alkoi rakentua ja vanhojen projektien siirtyessä tai peruuntuessa rupesimme myös innovoimaan uusia liiketoimia. Erilaisten kotiinkuljetuspalveluiden hahmottelu ei heti tuottanut konkreettista tulosta ja yhden tarjouksen ruokaostosten kotiinkuljetuksesta torjuimmekin. Pian kuitenkin syntyi huhtikuun hittituotteeksi juuri nyt nimittämäni Carccia. Carccia pitää huolen, että makeanhimo pystytään tyydyttämään poikkeuksellisinakin aikoina ja täten otti Tampereen irtokarkkimarkkinan haltuun. Pilotti saatiin kasaan nopealla aikataululla ja heti ensimmäisenä viikonloppuna voitiin todeta, että tästä tuli hitti. Tälläinen hyvänmielen projekti ansaitsi oikeutetusti laajan somehuomion, kun asiakkaat jakoivat somessa videoita ja kuvia heille toimitetuista karkkipusseistaan. Somepöhinä sai seuraavana viikonloppuna bensaa liekkeihin, kun toimituksia alettiin tehdä dronella. Se jos joku on elämyksellistä arvon luontia asiakkaille.

 

Carccia on loistava esimerkki radikaalista kokeilusta, joka todennäköisesti olisi jäänyt syntymättä, jos koronakriisiä ei olisi tullut. Kriisiaikoina ketterästi liiketoimintaansa kehittävät yritykset pystyvät pitämään itsensä pinnalla ja Carccia kasvoi nopeasti suurimmaksi käynnissä olevaksi projektiksi Hurmassa.

 

Lähde: https://www.youtube.com/watch?v=WMIBFVBVR7k

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close