


Liidis, myyntipäivien pitch-raportti
Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Projektitiimi ja lyhyt historia
Projektitiimiin kuuluu Aapo Virolainen (Empiria) ja Emil Makkula (SYNTRE). Idea projektiin
syntyi jo 2019. Koimme ongelmaksi, että kaikki yhteystiedot on vaikeaa jakaa kerralla
nopeasti. Idea muovautui useaan otteeseen matkan varrella ja projekti polkaistiin kunnolla
käyntiin alkuvuodesta 2022.
Tuote
Liidis on moderni käyntikortti, joka yhdistää perinteisen fyysisen käyntikortin hyödyntäen
nykyteknologiaa QR-koodilla. Käyntikorttiin kaiverrettu QR-koodi vie Liidiksen ohjelmistoon,
missä henkilö/yritys voi luoda oman profiilin. Profiilin avulla on mahdollista jakaa omat
tärkeimmät yhteystiedot yhdellä klikkauksella, mikä helpottaa mahdollista asiakasta
tallentamaan kaikki yhteystietosi vaivattomasti. Ohjelmisto on verkkosivupohjainen, joten
yhteystietojen jakamiseen ei tarvitse erikseen applikaatiota ladata.
Isoimpiin hyötyihin kuuluu yhteystietojen vaivaton jakamien. QR-koodin skannaamisen
jälkeen KAIKKI tärkeät yhteystietosi on mahdollista tallentaa yhdellä napautuksella. Omia
tietoja voi myös jatkuvasti päivittää ja muokata. Liidiksen ohjelmisto mahdollistaa myös sen,
että tietoa voi kerralla jakaa enemmän kuin perinteisellä käyntikortilla. Perinteisiä
käyntikortteja yleensä joutuu myös tilamaan ison erän, mikä aiheuttaa välillä ongelmia.
Kortit saattavat jäädä jakamatta tai tiedot vanhentua. Liidis kortteja tarvitset vain yhden.
Onko tämä elämäsi viimeinen käyntikortti? Kaikki tietävät myös ensivaikutelman tärkeyden.
Liidis-kortilla takaat vaikuttavan ensivaikutelman. Massasta erottuminen on tärkeää.
Tuote 1.2 Käyntikortti
Käyntikortti on valmistettu anonisoidusta alumiinista. Liidiksellä on suomessa
tavarantoimittaja. Kortit kaiverretaan Liidis-tiimin omalla laserleikkurilla.
Tuote 1.3 Ohjelmisto
Ohjelmisto on Liidis-tiimin kehittämä. Ohjelmiston kehitykseen käytettiin ulkopuolista
toimijaa.
Ohjelmiston perusominaisuudet
– Profiili ja kansikuva
– Omien infojen lisääminen (Puhelinnumero, sähköposti, instagram, linkedin yms)
– Kontaktilista (muista käyttäjistä joiden kanssa olet linkannut)
– QR-koodi ja henkilökohtainen linkki millä voi jakaa oman profiilin
Tuote 1.4 Kehitys
Liidiksen on tulevaisuudessa tarkoitus lähteä jatkokehittämään ohjelmistoa. Ohjelmistoa on
tarkoitus jalostaa liidien keräämiseen soveltuvaksi. Ohjelmistosta liidit olisi tarkoitus pystyä
latamaan omaan CRM-pohjaan.
Kohderyhmä
Liidis tarjoaa palveluitaan niin yrityksille kuin yksityisille. Tekemämme tutkimuksen mukaan
suurin kohderyhmämme on 20–60 vuotiaat työelämässä olevat henkilöt. Tuotetta on
hyödyllistä lähteä markkinoimaan yrityksille. Tavoitteena isommat tilauserät.
Kilpailu- ja markkinatilanne
Liidiksellä ei tällä hetkellä ole suomessa paljon kilpailua. Ulkomaalaisia samantyyppisiä
yrityksiä on ulkomaan markkinoilla. Liidiksellä on mahdollisuus saada suomessa hyvä
markkinaosuus.
Ansaintalogiikka
Liidiksen ansaintalogiikka perustuu metallisten käyntikorttien myyntiin. Ohjelmisto on
käyttäjälle ilmainen, mutta kortti maksaa. Tulevaisuudessa Liidiksen tavoitteena on
ohjelmiston jatkokehittäminen. Ohjelmistoa halutaan kehittää suuntaan, jossa yritysten on
helppo kerätä liidejä face to face kohtaamisissa. Uudet liidit tulevaisuudessa on mahdollista
ladata omaan CRM:mään tai esimerkiksi mainosten kohdentamisen helpottamisessa. Kun
tänne päästään ansaintalogiikka saattaa muuttua.
Taloudellinen katsaus
Käyntikortit toimittaa tällä hetkellä suomalainen yritys ja paketoinnin tuotteille hoitaa tamperelainen yritys.
Liidiksen kortille on suunniteltu hinnaksi 49,90€ sis alv (37,92€ alv 0%)
Kuluja syntyy mm. postituksesta, paketoinnista, sekä itse metallisesta kortista.
Tuotteen hinta perustuu tekemiimme kyselyihin, jossa kysyimme erinäisiltä johtoportaassa
työskenteleviltä henkilöiltä, paljonko he olisivat valmiita maksamaan tämänlaisesta
tuotteesta. Useampi henkilö oli myös valmis tilaamaan Liidiksen työntekijöillensä.
Miten tuote / palvelu myydään Myyntipäivillä ja budjetti
Tuote soveltuu, sekä B2B, että B2C myyntiin.
Myyntipäivillä Liidistä on mahdollista myydä niin puhelimitse kuin kasvotustenkin. Myyjiä
varten rakennamme lomakkeen, mihin kaikki tiedot tilaamista varten on helppo täyttää.
Kaupat pyritään aina viemään päätökseen lomakkeen avulla. Kun kauppa on tehty, lomake
toimitetaan Liidis-tiimille, joka hoitaa laskutuksen ja tuotteen postittamisen.
Liidis-tiimi tarjoaa myös myyntipäiviä varten
– Puhelinscriptin
– Sähköpostipohjan
– Reilut provikat
Tuotteella on hyvä kate mikä mahdollistaa reilun provision tarjoamisen. Uskomme, että
tuotteemme on myös myynnillisesti melko helppo tarjottava yrityksille ja yksityisille.
Kuinka projektitiimi varmistaa tuotteen / palvelun toimitettavuuden (resurssit
Myyntipäiville myytäviksi tuotteiksi pystymme tarjoamaan vähintään 2000 yksikköä.
Myyntipäivien myyntitavoitteeksi olemme asettaneet 50 000€ sis. alv 24%.
Tavoitteiseen pääseminen vaatisi, että 60 henkilöä myisi jokainen noin 18 korttia. Uskomme
tämän olevan täysin realistista, ottaen huomioon myyntipäivien suuren volyymin.
Projektin rahoitus on kunnossa. Olemme sijoittaneet projektiin tällä hetkellä noin 9000€
omaa pääomaa. Projektitiimillä on valmiuksia sitoa omaa pääomaa lisää, jos tilanne niin
vaatii. Myyntipäivien aikana projektitiimi yhdessä apukäsiensä kanssa hoitaa tuotteiden
paketoinnin ja postittamisen.
Miten tuote tukee Proakatemian arvoja & strategiaa
Liidis tukee kestävää kehitystä korvaamalla perinteiset ylituotetut paperikortit.
Proakatemian strategiaan kuuluu verkostoituminen. Liidis pyrkii tuotteellaan helpottamaan
verkostoitumista. Projekti tiimi on rohkeasti lähtenyt toteuttamaan omaa visiotaan ja
päässyt projektissaan pitkälle. Tulevaisuudelle on isoja suunnitelmia noudattaen kestävän
yrittäjyyden periaatteita