Tampere
27 Nov, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Lean Model Canvas



Kirjoittanut: Jaakko Koljonen - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Ash Mauryan kehittämä Lean Canvas on yhden sivun lyhyt, mutta tehokas työkalu, jolla voit todistaa, kehittää ja hahmotella startupisi tai ideasi olettamuksia. Lean canvasia luonnehditaan nopeana tehdä canvan tarkasti mietittyjen kohtien ja kysymysten takia, helppona jakaa sen lyhyyden ansiosta verrattuna pidempiin liiketoimintasuunnitelmiin, ytimekkäänä sen kyvystä hahmotella ideasi perusolemus/ajatus ja tehokkaana sen kyvystä olla tehokas väline viestinnässä ja dokumentoinnissa. (https://leanstack.com/leancanvas) Kuka ei haluaisi tällaista työkalua omaan pakkiinsa?

 

Lean Model Canvas on muunneltu Alex Osterwaldersin Business Model Canvasista (https://leanstack.com/leancanvas). Toiminnallisena erona on kuitenkin, että Lean Canvas keskittyy enemmän asiakkaan ongelmiin ja asiakkaan mukaan ottamisen tuotekehityksessä. BMC taas toimii paremmin jo toiminnassa oleville yrityksille. LMC sopii myös paremmin startupeille, jotka eivät ole vielä varmoja millainen heidän tuotteensa tulee olemaan. (https://www.youtube.com/watch?v=pvIN9STpzCQ)

 

(http://kehitakokeillen.fi/tyokalut/)

 

Tässä kuva Lean Model Canvasista. Se koostuu yhdeksästä osasta. Käydään seuraavaksi läpi mitä kuhunkin osaan tulisi kirjata.

  1. Ongelma ja asiakasryhmät-kohta ovat vahvasti yhteydessä. Ilman asiakasryhmiä ei ole ongelmia. Ilman ongelmia ei ole tuotetta. Yritä listata 3 suurinta ongelmaa, joita asiakasryhmäsi kohtaa. Listaa myös kilpailevat tuotteet. (https://medium.com/@steve_mullen/an-introduction-to-lean-canvas-5c17c469d3e0)

 

  1. Asiakasryhmät. Määrittele mahdollisimman tarkasti segmenttisi. Muista, että segmenttisi ja ongelmasi kuvaus ovat varsinkin alussa pelkkiä hypoteeseja, ja ne tulevat olennaisesti muuttumaan saamasi palautteen ja datan kautta. (https://medium.com/@steve_mullen/an-introduction-to-lean-canvas-5c17c469d3e0) Pyri myös miettimään ketkä ovat ensimmäisiä henkilöitä, jotka antavat tuotteestasi palautetta, ja mitä kautta. (https://youtu.be/pvIN9STpzCQ)

 

  1. Mieti mitä ja miten tuotat asiakkaallesi arvoa, ja miten erotut kilpailijoistasi. Mikä on pääsyy, miksi asiakas ostaa juuri sinulta? (https://medium.com/@steve_mullen/an-introduction-to-lean-canvas-5c17c469d3e0)

 

  1. Kun olet miettinyt asiakkaasi, hänen ongelmansa ja arvolupauksesi, voit miettiä miten ratkaiset hänen ongelmansa. Näiden perusteella voit rakentaa MVP:n, jolla lähdet oppimaan lisää edellisistä kohdista. Rakenna, mittaa, opi. Et todennäköisesti tule ratkaisemaan todellisen asiakkaasi todellisia ongelmia ensimmäisellä yrittämällä. Jos tulet, olet joko ihmeellinen, tai huijaat itseäsi. (https://medium.com/@steve_mullen/an-introduction-to-lean-canvas-5c17c469d3e0)

 

  1. Mitä kautta asiakas pääsee käsiksi tuotteisiisi. Ja mitä kautta sinä pääset käsiksi oppeihin asiakkaastasi. (https://medium.com/@steve_mullen/an-introduction-to-lean-canvas-5c17c469d3e0)

 

  1. Miten tulet saamaan rahaa? Konseptin todistuksen ja oppimisen kannalta olisi helppoa saada paljon asiakkaita käyttämään ja kommentoimaan tuotettasi jakamalla tuotettasi ilmaiseksi. Pidä kuitenkin mielessä, että on eri asia saada asiakkaat maksamaan tuotteesta, kuin kysyä maksaisivatko he tuotteesta. (https://medium.com/@steve_mullen/an-introduction-to-lean-canvas-5c17c469d3e0)

 

  1. Tyypillisesti kustannusrakennetta hahmoteltaessa, hahmotellaan yrityksen kuluja, kuten esimerkiksi henkilöstön palkkoja ja tilavuokria. Mitä maksaa, että yritys pysyy pystyssä? Lean-tyyppisessä startupissa tulisi sen sijaan siirtää fokus siihen mitä maksaa saada tietoa asiakkaasta. On totta kai keskityttävä myös operatiivisiinkuluihin, mutta fokuksen tulisi olla oppimisen kustannuksissa. Kustannusten ja tulojen avulla voit nyt hahmotella kannattavuutta. (https://medium.com/@steve_mullen/an-introduction-to-lean-canvas-5c17c469d3e0)

 

  1. Ratkaisevat mittarit. Minkä mittareiden kautta voit mitata ratkaisusi toimivuutta? Tämä on olennainen osasi mittaa-osiota leanissa. Mieti myös mitä mittareita asetat mittaamaan yrityksesi tavoiteltua kasvua. (https://www.youtube.com/watch?v=pvIN9STpzCQ)

 

  1. Epäreilu kilpailuetu. Mikä on asia, jota kilpailijasi ei voi kopioida tai matkia startupistasi? Se voi olla tiimi, idean suojaaminen tai vaikka jo valmis asiakaskunta. (https://medium.com/@steve_mullen/an-introduction-to-lean-canvas-5c17c469d3e0)

 

On tärkeää, että kun saat LMC:n tehtyä, validoit sitä, ja muutat sitä saamasi palautteen mukaan. Tee hypoteeseja asiakkaastasi, ja lähde ulos testaamaan niitä. Ole avoin äläkä vahvista sokeasti niitä luuloja, joiden haluat olevan totta. (https://www.youtube.com/watch?v=pvIN9STpzCQ)

 

Tässä vielä mielestäni hyvä esimerkki taksipalvelu Uberin Lean Model Canvasta: https://www.youtube.com/watch?v=pvIN9STpzCQ

 

LÄHTEET:

Railsware, Lean Canvan Intro – Uber example, 12.10.2018, https://www.youtube.com/watch?v=pvIN9STpzCQ

 

Leanstack, Lean Canvas, https://leanstack.com/leancanvas

 

Medium.com, Steve Mullen, An Introduction to Lean Canvas, 17.6.2016, https://medium.com/@steve_mullen/an-introduction-to-lean-canvas-5c17c469d3e0

 

Kehitä Kokeillen, työkalut, kokeilemalla kehittämisen työkaluja, lean canvas, http://kehitakokeillen.fi/tyokalut/

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close