


Lähdetäänkö treffeille?
Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Lähdetäänkö treffeille?
Treffit ovat käsitteenä tuttu kaikille. Niillä kohdataan toinen ihminen ja oleellista on herättää kiinnostus toista osapuolta kohtaan ja samoin kiinnostuksen herättäminen itseään kohtaan. Toiseen ihmiseen samaistuminen yhteisten kokemusten kanssa lähentää ja tuo rentoutta ilmapiiriin. Rento tunnelma takaa varmemmin onnistuneet treffit kuin liian jäykkä. Hyviä treffejä seuraa yleensä toisetkin treffit. Kun saa toisen osapuolen puhumaan itsestään on voittanut kiinnostuksen ja luottamuksen puolelleen. Toista kannattaa kuunnella, koska lopulta suurinta osaa kiinnostaa vain oma itsensä. Vaikka kuuntelee ja antaa toisen puhua, on hyvä pitää keskustelun pallo itsellään. Silloin pystyy ohjailemaan keskustelua haluamaansa suuntaan ja on tilanteen herra, vaikka onkin kiinnostunut toisesta.
Tämänlaisia treffivinkkejä jakoi Keskity.fi:n Petri Makkonen. Jokainen on varmaankin joskus ollut treffeillä ja kokeneet sen jännityksen, kun ensin etsii sopivaa treffikumppania, sen jälkeen ottaa yhteyttä, kertoo hieman itsestään ja kuuntelee toista ja tämän kaiken perimmäisenä tarkoituksena on sopia itse treffit, joilla voi puhua enemmän. Optimaalisesti tähän treffien esivaiheeseen ei käytetä paljoa aikaa. Mitä enemmän saa sovittua treffejä, sitä enemmän saa potentiaalisia kohtaamisia. Mitä enemmän kohtaamisia, sitä todennäköisemmin tulee onnistumisia.
Niin, myyntiä voi käsitellä treffeinä. Petrikään ei jakanut meille yksityiselämän treffivinkkejä, vaan myyntitilanteisiin ja niiden buukkaukseen sopivia ohjeita. Ajatus siitä, että myymisen sijaan ajattelee tilannetta treffeinä, tuo inhimillisyyttä. Lopulta myyminen on perimiltään ihmisten kohtaamista. Aina ei voi onnistua, mutta siitä ei pidä lannistua. Kaikkia suhteita ei ole edes tarkoitettu syntyviksi. Kumppanit kannattaa valita itselle sopiviksi, silloin molemmin puolinen hyöty ja yhteiselämä on parhaimmillaan.
Onnistuneiden treffienkin jälkeen täytyy tehdä töitä. Nykyään suhteet saattavat jäädä lyhyiksi ja monet yritykset kamppailevat sen kanssa, kuinka saada luotua kestäviä ja pitkäaikaisia asiakassuhteita. Lisäksi täysi potentiaali saattaa jäädä uupumaan, jos suhdetta ei osata syventää. Luottamus on yksi tärkeimmistä pitkän suhteen salaisuuksista. Markkinointitoimisto Folkin Tommi Laiho kehottaa havaitsemaan kuka on todellinen päättäjä asiakkaan päässä. Tätä henkilöä tulee seurata, kehen hän katsoo puhuessaan ja kenelle hän osoittaa sanansa. Nämä ovat merkkejä luottamuksesta tätä kohdetta kohtaan ja silloin asiakassuhteessa tulee hyödyntää heidän välistä luottamusta. Treffailu muuttuu luottamuksen kautta pidemmäksi suhteeksi, sellaiseksi siis, mitä yleisesti tavoitellaan.