Tampere
21 Sep, Tuesday
3° C

Proakatemian esseepankki

Kunnioitus, kantti, kiintymys



Kirjoittanut: Micaela Erola - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto

 Yrityksen arvoilla tarkoitetaan niitä ohjenuoria ja periaatteita, joiden tulisi näkyä yrityksen ja sen työntekijöiden päivittäisessä toiminnassa ja sen johtamisessa. Yrityksen arvot voidaan ottaa ohjaamaan yrityksen tapaa toimia. Ne voivat ohjata tapaa, jolla kohdataan asiakkaat ja yhteiskunta. Ne voivat ohjata tapaa, jolla rakennetaan tuotteita ja palveluita. Arvoista ajatellaan usein liian hienosti ja ehkä kaukaisesti. Ne valitaan ajatuksella sen mukaan, mitä toivotaan, että muut ajattelisivat yrityksestä. Joskus ne valitaan vain sillä perusteella, että ne kuulostavat sopivan arvokkailta ja juuri sille yritykselle sopivalta. Siltä, että ne näyttävät ja kuulostavat hyvältä. Arvoja ei voi kuitenkaan valita niin. Toki voidaan sanoa, että ne ovat yrityksen arvot, mutta silloin niiden tulisi heijastua myös toimintaan, ei pelkästään seisoa plakaattina toimiston seinällä tai verkkosivuilla. Oikeat arvot näkyvät jokapäiväisinä tekoina. Niistä ei tarvitse erikseen asiakkaille kertoa, vaan ne näkyvät ulospäin tekoina. (Yrityksenperustaminen.net n.d.)

 

 

Arvojen valinta

Yrityksen arvojen täytyy siis näkyä toiminnassa eikä vain toimiston seinällä printatussa julisteessa. Jos arvona on ympäristöystävällisyys tai asiantunteva palvelu, pitää sen näkyä asiakkaalle. Et voi myöskään huijata asiakasta arvoissa. Kerran eräs lentoyhtiö mainosti olevansa ekologinen ja kierrättävänsä lentokoneidensa istuimet, sen sijaan, että ostaisivat uusia. Tästä vasta lehtikohu nousi, koska eihän lentäminen ole ekologista. Lentoyhtiö ei voi kutsua itseään näin ollen ekologiseksi, tätä kutsutaan viherpesuksi. Anna siis mieluummin tuotteiden ja palveluiden puhua yrityksesi puolesta. Arvot voivat olla mitä vain, jos toimit niiden mukaisesti. Väkisin niitä ei kannata lähteä laatimaan, vaan mieti kuinka teet asioita yleensäkin.

 

Tarinat, joista arvot heijastuvat, ovat arvokkaampia kuin arvojen luetteleminen yrityksen nettisivuilla. Kerro tarina, miksi asiakas koki loistavaa asiakaspalvelua yrityksessäsi, tai miten saitte ratkaistua asiakkaan haastavan ongelman. Valitse siis ne asiat, jotka todella heijastavat sitä mitä olet ja mitä haluat olla. Toimi niiden mukaisesti, se on paras esillepano.

 

 

Kipinän arvot

Kipinällä on kolme arvoa ja kaikki alkavat leikkimielisesti yrityksemme alkukirjaimella K:lla.

 

Kunnioitus: Kunnioitamme ja arvostamme toistemme erilaisuutta. Kannamme vastuun tiiminä, asiakkaita sekä yhteiskuntaa kohtaan.

 

Kantti: Haastamme toisiamme olemaan rohkeita ja luovia. Mahdollistamme sinnikkään yrittäjyyden yhdessä.

 

Kiintymys: Luomme positiivisen ja turvallisen ilmapiirin, jossa korostuu myötätunto ja yhteisöllisyys.

 

Mielestäni arvot ovat hyvät, sillä ne eivät ole arvoja, joita löytyy joka yritykseltä esimerkiksi, ympäristöystävällinen, ekologinen, asiantuntevaa ja osaavaa palvelua, luotettava, rohkea… Edellä mainitut ovat hyviä arvoja, siitä en väitä vastaan, mutta erilaisuus on hyvästä ja tuo enemmän mielenkiintoa arvojen vastaanottajallekin, esimerkiksi kantti ei ole sanana kovin käytetty Suomessa.

 

 

Lopuksi

Yritys ei siis tarvitse välttämättä arvoja, mutta ne on hyvä olla, jos joku niitä sattuu kysymään. Arvot kannattaa valita sen mukaan, mitä haluaa, että yritys edustaa. Trendin mukana ei kannata kulkea ja valita arvoja, jotka vain kuulostavat hyvälle, jos ne eivät yritykselle muuten sovi. Arvot ovat mielenkiintoinen, mutta ainakin itselle vaikea aihe. Kuka määrittää täyttääkö yritys omat arvonsa? Mitä jos yrityksen arvot ovat ristissä omien arvojen kanssa? Arvoista saa varmasti vielä monta hyvää pajaa aikaiseksi.

 

 

 

Yrityksenperustaminen.net. n.d. Luettu 17.7.2021. https://yrityksen-perustaminen.net/yrityksen-arvot/#arvot

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close