Tampere
05 Aug, Wednesday
20° C

Proakatemian esseepankki

Kun Instagramisi ei kasva – neljä yleisintä sudenkuoppaa



Kirjoittanut: Jasmiina Servo - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Webinaari: Todellinen syy, miksi Instagramisi ei kasva
Emmi Lehtomaa
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Julkaistu Eventan blogissa 12.6.2020, www.eventa.fi/blogi.

Kun Instagramisi ei kasva – neljä yleisintä sudenkuoppaa

Yritysten ja somevaikuttajien huulille nousee usein puheenaiheeksi päivän polttava kysymys; miksi Instagramini ei kasva? Käyttäjien ja erilaisen sisällön määrä lisääntyy koko ajan ja erottuminen on tämän myötä entistä tärkeämpää. Lehtomaan mukaan (2020) on olemassa neljä sudenkuoppaa, johon moni huomaamattaan ajautuu. Nämä neljä sudenkuoppaa ovat nimeltään minä-minä, seuraaja, poukkoilija ja jämähtäjä. Tässä blogissa on kiteytetty nämä sudenkuopat ja keinot niistä pois pääsemiseksi.

Minä-minä julkaisee sisältönä sitä, mitä itse haluaa eikä keskity unelmaseuraajia kiinnostavaan sisältöön. Keskiössä on minä-minä itse, joka ajattelee sen itsessään riittää herättämään kiinnostuksen. Seuraajille välittyy mielikuva, kuinka minä-minä on ensisijaisesti hakemassa hyötyään itselleen eikä tuottamassa seuraajille lisäarvoa. Seuraajat pohtivat aina, mitä saavat itsellensä seuraamisesta. Minä-minän on tärkeätä miettiä, mitä annettavaa hänellä on seuraajilleen päästääkseen ulos sudenkuopasta. Onko se viihdettä, inspiraatiota vai oppia? ( Lehtomaa 2020.)

Sudenkuoppaan voi tippua keskittäessään suurimman osan ajastaan muiden sisällön seuraamiseen ja vertailuun sen sijaan, että keskittyisi oman sisällön ja brändin kehittämiseen sekä uuden luontiin. Seuraajan julkaisut eivät ole persoonallisia, sillä ideat ovat kopioita muiden sisällöstä. Seuraajan on hyvä miettiä ajankäyttöä somessa uudestaan. Oleellista olisi somessa hengailun sijaan käyttää aikaa oman tilin suunnitteluun. (Lehtomaa 2020.)

Poukkoilijan aiheet ovat laidasta laitaan ja yleisö ei saa kiinni, mikä on brändin punainen lanka. Koska brändi ei ole yhdenmukainen, ei se herätä yhteisössä luottamusta. Poukkoilija ei oikeastaan itsekään tiedä, kenelle tekee sisältöä. Sudenkuopasta on mahdollisuus päästä pois rakentamalla ensin brändin pohjan kuntoon ja vasta tämän jälkeen voi alkaa miettiä hashtag ja postausaikoja. (Lehtomaa 2020.)

Jämähtäjä ei tarjoa yleisöllensä mitään uutta tai kehitä sisältöä ja brändiä, koska joskus aiemmin sama sisältö on toiminut. Suurin into tekemiseen on kadonnut ja innottomuus paistaa läpi yleisölle. Jämähtäjä pelkää muuttaa sisältöä, etteivät seuraajaluvut tippuisi entisestään. Tilanteessa olisi syytä miettiä oma brändi uudestaan. Instagram päivittyy koko ajan, joten itsekin pitää uudistua. (Lehtomaa 2020.)

Instagramissa on tärkeätä keskittyä kasvattamisaikeissa brändin kehittämiseen ja ihanneseuraajan huomioimiseen toteutuksessa. Aitous ja rohkeus olla oma itsensä kaikkine säröineen kiinnostaa Instagram-kansaa nyt enemmän kuin koskaan.

 

LÄHTEET

Lehtomaa, E. 2020. Todellinen syy, miksi Instagramisi ei kasva. Webinaari 24.5.2020. Kuunneltu 25.5.2020.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close