Tampere
24 Nov, Tuesday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Kumpi on parempi, a vai b?



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Testaamisen ja oppimisen merkitys korostuu markkinoinnin saralla jatkuvasti. Erityisesti digitaalisen markkinoinnin parissa A/B –testauksen merkitys korostuu. Kaikesta digitaalisesta markkinoinnista voidaan havaita, mikä toimii ja mikä ei. Kävimme pajassamme läpi kasvuhakkeroinnin eri tapoja ja halusin tutustua A/B testaukseen paremmin.

Mitä on A/B testaus?

Testin avulla etsitään jatkuvasti paremmin toimivaa vaihtoehtoa eli A tai B –vaihtoehtojen vertailuja. Vertailussa etsitään tilastollisia eroja siitä, kumpi vaihtoehdoista on yrityksen tavoitteiden kannalta kannattavampaa. Ihmisten toiminnasta jää koko ajan digitaalisia jälkiä, joista saadaan merkittäviä lukuja ja niiden avulla voidaan miettiä toisen markkinointiviestin tai esitystavan olevan tehokkaampi.

A/B-testaus toimii niin, että teemme kaksi mainosta, joita testataan ja tulosten perusteella katsotaan, kumpi on tilastollisesti kannattavampi. Tämän jälkeen testaus ei lopu, vaan ”hylätyn” mainoksen tilalle mietitään jälleen parempi mainos, jonka jälkeen puntaroidaan vertailun avulla jälleen tilastoja. A/B-testaus on nimenomaan jatkuvaa kehitystä parempien tulosten saamiseksi. Näin A/B testauksen kahdella vertailulla on saatu huomattavasti tehokkaampaa mainontaa, kuin sillä, että oltaisiin luotu vain yksi mainos ja luotettu sen ”voimaan”. Jos lopetat A/B testauksen, lopetat samalla myös markkinointisi kehittämisen.

A/B testauksen tavoitteena on saada aina parempi tulos aikaan, jatkuvalla kehityksellä. Vain selkeiden tavoitteiden avulla voidaan lähteä kartoittamaan niihin vaikuttavia tekijöitä ja vertailemaan mikä vaikuttaa positiivisen tuloksen syntymiseen.

Yritys voi verrata eri kanavien kautta, kuten Facebook-mainonta, Google Adwords –mainonta, bannerimainonta jne. Eri kanavien sisällä voidaan myös tehdä testausta yhdenaikaisesti käyttäen useampia mainoksia. Vertailemalla ihmisten käyttäytymistä, klikkauksien avulla ja sen seuraamuksia, kuinka todennäköisesti klikkaus päättyy verkkosivulla yhteydenottoon.

A/B testauksen mittaamiseen on olemassa useita eri tapoja, joista kannattaa valita yksi mittari, mitä seurataan aktiivisesti. Näin vertailu on helpompaa ja testauksen tulokset yksinkertaisesti todettavissa.

Testaamisen periaate on vielä suhteellisen uusi tapa testata ja löytää uusia tehokkaita markkinoinnin kanavia. Silloin kun markkinointia voidaan kehittää ja tuloksia analysoida, on tuloksen paljon perustellumpia, eikä vain mutu-tuntumalla etenemistä. Digitaalinen markkinointi on kovassa kasvussa ja siitä syystä jokaisen tulisi siihen aiheeseen perehtyä, mikäli aikoo toteuttaa omassa yrityksessään menestyvää markkinointia.

 

Lähde: Suomen digimarkkinointi. 2018. A/B-testaus. Luettu 3.4.2018.

Mitä on A/B-testaus

Julkaistu: Piece of Total blogissa 3.4.2018

https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=2194406337591023189#editor/target=post;postID=6277226482856734898;onPublishedMenu=allposts;onClosedMenu=allposts;postNum=0;src=postname

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close