Tampere
21 Apr, Wednesday
11° C

Proakatemian esseepankki

Kummitteleva myynti mörkö



Kirjoittanut: Tea Kivinen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Myynti, palvelu ja onnistumisen ilo
Jukka Hämäläinen
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Myyntipäivien alkaessa koin suurta turhautumista itseeni ja päätin kirjoittaa pienen muistelman niistä fiiliksistä. Pää lyö tyhjää. Olo on todella väsynyt sekä nuutunut ja vasta ensimmäinen päivä puolessa välissä. Mikä minulla oikein mättää. ”Nyt saatana kerää itsesi” hoen itselleni, mutten siltikään saa sitä puhelinta käteeni, vaikka kuinka haluaisin pystyä siihen. Tärisen jännityksestä, mutta miksi!? Miten ihmeessä minusta ikinä tulee kovaa myyntitykkiä, kun en kerta kaikkiaan saa tarpeeksi rohkeutta tähän tekemiseen. Ehkä se on alkujännitystä tai ehkä olen vain raukka. Huomenna on kuitenkin uusi päivä ja uudet myynnit. Tuntuu tyhmältä, kun ihmiset uskoo minuun, kannustaa minua sekä näkee minussa potentiaalia, mutten vain saa sitä potentiaalia itsestäni esiin ja se tuntuu erittäin turhauttavalta. Tavoitteeni on ollut korkealla jo tänne kouluun halutessani. ”Haluan tavoitella unelmia” sanoin pääsykoevideossani. ”Olen määrätietoinen ja kaikki tehdään täysillä” minä sanoin myös. Missä on kaikki se, mitä olen nähnyt itsessäni vielä viime vuosina. Miksi olen tässä tilanteessa, etten ole niitä asioita, joita olen alun perin lähtenyt tavoittelemaan, mitä asioita olen itsessäni nähnyt sekä miten olen itseni ihmisenä kokenut. Turhauttaa, harmittaa, mutta silti kyllä täältä vielä noustaan, minun on vain pakko. Saa loppua tämä märehtiminen ja murehtiminen. Nämä ovat minulle jo kolmannet myyntipäivät ja silti tämä touhu takkuaa edelleen aivan älyttömästi.

 

Meidän on haluttava tehdä muutosta toiminnassamme myyjinä, jotta voimme kääntää epämieluisten kokemusten seurauksena syntyneet ominaisuudet vahvuuksiksi myyntityössä. Synnytämme tulosta silloin, kun ymmärrämme menestymisen edellytykset, Hämäläinen sanoo. (Hämäläinen, J. 2016). Minussa on piirteitä, jotka vaivaavat etenemistäni sekä taitoani päättää tai edes aloittaa kaupantekoa. Myyjän on voitettava pelkonsa myyntityössä. Epäonnistumista pelkäävä ihminen ei voi olla huippumyyjä. Minun on kasvatettava itsetuntoani, jotta voin näyttäytyä ammattilaisena ja olla uskottava asiakkaiden edessä. Myyntityöhän on ihmisiin vaikuttamista. Minun myyjänä on osattava olla innostunut ja uskoa itse tarjoamiini ratkaisuihin, koska jos en tee niin, se varmasti välittyy myös muille. Asiakas vaatii asiantuntevuutta myyjältä. Miksi myynnin osaaminen on tärkeää? Mitä myynti edes on ja miksi sitä tehdään. Myyjän pitää osata ja uskaltaa myydä tuotettaan. Hämäläinen kirjassaan kertoo huippumyyjän luonteenpiirteiksi muun muassa myönteisen asenteen, päättäväisyyden sekä määrätietoisuuden ja luovuuden (Hämäläinen, J. 2016).

 

Jatkoin muistelman kirjoittamista, kun pöly oli kerennyt hetken aikaa laskeutua ja ajatukset alkoivat kasaantua päähäni. Nyt kun myyntipäivistä on mennyt muutama päivä, olen tässä viikonlopun yli yrittänyt reflektoida omaa tekemistäni ja panostani sekä miettinyt seikkoja, mikä minua estää tai miksi en pysty suoriutumaan sillä tavalla, miten haluaisin. Suurin syy on varmasti minun kokemattomuuteni myyntityössä. En ole sitä koskaan tehnyt, paitsi akatemialla, joten kokemukseni on lähes tulkoon nolla, mutta miksi sitten en uskalla kokeilla meni miten meni. En tunne edes, että pelkäisin sitä epäonnistumista vaan enemmänkin päässäni pyörii vain ajatus siitä, että nolaan itseni totaalisesti. Uskon, että huolellisemmalla valmistautumisella onnistuisin paremmin, sillä kun minulla olisi varmuus siitä, mitä olen myymässä ja kenelle, ei minulla tulisi ajatuksia siitä, että nolaisin itseni.

 

Mitkä olivat minun suurimmat haasteeni tai esteet, miksen pystynyt parempaan suoritukseen tai miksi koen jälleen epäonnistuneeni. Ensinnäkin edellisvuoteen verrattaessa oli eroja myyntipäivien suhteen. Nämä olivat minun kolmannet myyntipäiväni ja silloin ensimmäiset olivat aikaa, kun olin vielä esipinkku ja osallistuimme vanhempien opiskelijoiden tiimeihin. Olin silloin aivan hukassa ja ilman mitään valmisteluja sekä ilman minkäänlaista kokemusta. Se oli minulle itselleni todella suuri pettymys ja epäonnistuminen. Siitä sitten viisaampana mentiin kohti toisia myyntipäiviä, jotka olivat osana meidän myyntikurssimme suoritusta ja silloin taas ylitin itseni edelliseen verrattuna. Sain puhelimen käteen ja tein kauppaa sen, minkä kerkesin. No jos nyt laitetaan nämä kaksi aikaisempaa vierekkäin tämän vuoden myyntipäivien kanssa, niin huomaan ainakin itse oman kompastuskiveni. Se on se, että myymisessä oli niin monta eri osaa, jotka olisi pitänyt osata. Tuotteita oli kolmelta eri tiimiltä ja vaihtoehtoja myös monia, mikä on mielestäni liikaa, koska oli todella vaikea yrittää opetella niitä kaikkia. Toki olisin voinut keskittyä vaikka ainoastaan yhteen tuotteeseen. Toinen ongelma oli se, että en vielä myyntipäivien puolessa välissäkin olin monesta asiasta hukassa. Tässä huomataan siis se, että valmistautuminen on äärimmäisen tärkeää ja se on aloitettava aikaisin.

 

Jotain meni näissä myyntipäivissä kuitenkin hyvin. Ainakin löysin itsessäni paljon kehitettävää tulevaa varten. Tiiminä meillä oli hyvä henki päällä pitkin kilpailua takkuilevasta tekemisestä huolimatta. Me myös jaoimme keskenämme onnistumisia ja iloitsimme niistä yhdessä. Kannustimme sekä tsemppasimme toisiamme. Yhden yksilön onnistuminen oli koko tiimille onnistuminen. Kehitettävää meillä on ja on hyvä pohtia niitä jo ensi vuoden myyntipäiville. Valmistautuminen sekä voittajan asenne olisi aloitettava nyt heti. Mikä tahansa huippusuorittaminen edellyttää ennakkovalmistautumista (Hämäläinen, J. 2016). Minä voisin kehittää itseäni konkreettisella myyntityöhön pohjautuvalla teorialla. Tarvitaan selkeät yhteiset pelisäännöt, joita jokainen noudattaa sekä myyntistrategia. Hyödynnetään jatkossa enemmän toistemme vahvuuksia ja jaetaan selkeät roolit jokaiselle. Opin sen, että on panostettava tekemiseen alusta loppuun asti. Myyjän asenne on oltava röyhkeän itsevarma. Huippumyyjän vaatimuksena on voimakas halu kehittyä myyjänä (Hämäläinen, J. 2016). Tähän sanottakoon se, että oma haluni kehittyä myyjäksi on kehittynyt itsessään Proakatemialla. En pidä myyntityötä vastenmielisenä, minulla ei vain ole kokemusta, mutta halua kehittymiseen löytyy kyllä.

 

”Menestyvä myyjä ilmaisee arvostuksensa koko tiimille.” (Hämäläinen, J. 2016.).

 

Kuuntelin Väkevä elämä-podcastia, jossa vieraana puhuva Lasse Seppänen mielestäni hienosti kiteytti sen, kuinka voiton takana on seisottava jokaisen sanoen: ” Yksi motivaatiota ylläpitävä tekijä on sosiaalinen tuki sekä kannustus. Jos haluaa olla voittaja, on oltava varma siitä, että sinulla ei ole yhtäkään sinua alaspäin painavaa ihmistä tiimissäsi, joka vie sinun motivaatiotasi ja halua menestyä”. (Väkevä elämä). Yhteinen tavoite ja jokaisen sitoutuminen tuntuu olevan se avaintekijä, joka ratkaisee onnistumisen. Minun itseäni on löydettävä motivaatio myyntityöstä. Sanotaan, että ihmisiä motivoi tyydytystä tuova työ, joten jollain tapaa tästä on löydettävä sellainen puoli, joka minulle tuottaisi tyydytystä ja saisi minut motivoitumaan. Olen kuitenkin tehnyt päätökseni siitä, että haluan ehdottomasti kehittyä, joten hitto soikoon minun on uskottava enemmän itseeni. Kehittyminen ja uuden asioiden omaksuminen tunnetusti lisää motivaatiota. Motivaatio vaatii myös hyvinvointia, joten omasta jaksamisesta on pidettävä huoli jatkuvasti.

 

 

 

Hämäläinen, J. 2016. Myynti, palvelu ja onnistumisen ilo. Mediapinta.

 

Spotify. Joni Jaakkola. Väkevä elämä – Viisaampi mieli, vahvempi keho -podcast

https://open.spotify.com/episode/7cV8Vtd1Sg6SoW1XW284Ze?si=sAQECHfnSC-u8ZYcJeEh7g

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close