Tampere
24 Jan, Sunday
1° C

Proakatemian esseepankki

Kulissien takana – RevenaKids



Kirjoittanut: Annika Viiala - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kutsuvat sitä pöhinäksi
Katariina Helaniemi
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

RevenaKids – osallistavaa tekemistä lapsille koronakeväästä johtuvan poikkeustilan aikana. 

Kirjoitan esseessäni RevenaKids projektin eri vaiheista ja siitä, missä onnistuimme, mikä meni pieleen ja miksi lähdimme työstämään kyseistä projektia.

Suomessa vallitsevan poikkeustilan ja siitä aiheutuvan yhteiskunnallisen tilan vuoksi kehitimme keväällä 2020 lapsiperheille suunnatun RevenaKids nimisen video-ohjelman yhteistyössä Tampereen Kaupungin Yhdenvertaisesti sinun kampanjan kanssa. RevenaKids tarjosi erilaisia osallistavia aktiviteettejä lapsille, kuten matalan kynnyksen liikuntatuokioita sekä leikki- ja askarteluhetkiä. Videot välittyivät lasten ja lapsiperheiden käyttöön erilaisia digitaalisia kanavia hyödyntäen, pääasiassa Youtube-videoiden muodossa sekä myös Instagram- tai Facebook kanavien kautta. Tarjosimme videoita myös Tampereen seudun päiväkoteihin käyttöön. Ohjelmat olivat päiväkodeille ja perheiden käytettävissä veloituksetta.

On todettu, että poikkeustilan ollessa voimassa perheiden yhdessäolo ja ajankäyttö tarvitsee rakennetta ja sisältöä sekä ruutuaikaan käytetty aika saattoi joissakin perheissä olla suurempi kuin normaalisti, itse ainakin allekirjoitan kyseinen väitteen oman perheeni kohdalla. Videoiden avulla tarkoitus oli antaa lapsille ja heidän etätöitä tekeville vanhemmilleen ja huoltajilleen kehittävää ja mieluisaa ajanvietettä sekä osallistaa lapsia erilaisiin aktiviteetteihin ruutuajan aikana. Aktiviteettien suunnittelussa oli huomioitu huolellisesti eri ikäisten lasten kehitysvaiheet ja motoriset taidot sekä ennen kaikkea turvallisuustekijät.

Videoita tuotettiin ja julkaistiin etukäteen ilmoitetun viikko-ohjelman mukaisesti, jolloin lapsilla oli mahdollisuus tuntea kuuluvansa mukaan isompaan porukkaan. Videoilla esiintyy aina samat ohjaajat, jotta lapsilla on tuttujen henkilöiden parissa tuttu ja turvallinen olo. Ohjaajat kysyvät videoilla lasten kuulumisia ja käyvät keskustelua lasten ajatuksista. On tärkeää lapsille, että sama asia toistuu ja että ”huominen näyttää samanlaiselle kuin tämä päivä”.   Viikon aikana julkaistut videot pitivät sisällään sekä liikunnallisia tuokioita, että rauhallisempia tarinatuokioita. Näin tavoitetaan erilaisten lasten tarpeet ja mielenkiinnot.

Järjestimme myös erilaisia koko perheen tapahtumia ja aloimme mainostamaan loppukesästä syksylle liikuntakerhoja. Saimme kerhoihin osallistumaan muutamia lapsia, mutta vähäisen osallistujamäärän ja kiinteiden kustannusten jälkeen kerhojen käynnistäminen ei olisi ollut taloudellisesti kannattavaa.

 

Projektitiimi

Tiimi nivoutuu yhteen, kun tekemimselle löytyy yhteinen visio, johon jokainen sitoutuu. Tiimillä on oltava yhteinen maali, jota kohti mennään. Tutkimusten mukaan visio, työn tarkoitus ja merkitys motivoivat tekijöitä. ( Helaniemi, 2018, 103). Projektimme alkuvaiheessa päätimme, että mikä olisi projektimme tavoite ja kenenkin rooli/työtehtävä. Projektiin osallistui aktiivisesti 3 henkilöä ja satunnaisesti saimme apua muualta. Pienen ydinporukan työtehtäviä oli jaettu tasaisesti niin, että osa porukasta käytti aikaa videoiden tuottamiseen ja osa porukasta hoiti somemarkkinointia ja hallinnollista puolta. Yhteistyö meillä on sujunut aina loistavasti ja keskustelemalla pääsimme yhteisymmärrykseen projektin eri vaiheista. Tiimissä vallitsi kevään alkuvaiheessa innostus, mutta kesän loppupuolella huomasimme projektin vievän turhan paljon aikaa siihen nähden, mitä siitä itsellemme saimme. Otimme toisinsanoan pientä takapakkia keväältä ja silloin meitä vallinneesta innostuksesta.

Teimme myös opintoihin kuuluvat pakolliset myynnin ja markkinoinnin kurssit projektin eri vaiheista. Voit käydä lukemassa projektiin liittyviä muita esseitä alla olevista linkeistä https://esseepankki.proakatemia.fi/soluessee-revenakids/ ja https://esseepankki.proakatemia.fi/revenakidsin-ansaintalogiikat/.

 

Hankkeen mahdolliset hyödyt myös poikkeusajan jälkeen

RevenaKidsin toiminta on koko ajan ollut hyvin riskitöntä, joten uskalsimme lähteä nopeasti työn touhuun. Teimme töitä vapaaehtoistoiminnan pohjalta ja tarkoituksenamme oli käyttää RevenaKids brändiä ponnahduslautana johonkin suurempaan. Vapaaehtoistyö lisää parhaimmillaan hyvinvointia ja tekee maailmasta paremman paikan. Lisäksi se voi opettaa uusia taitoja ja tarjota työllistymismahdollisuuksia. Alkusyksystä teimmekin päätöksen pistää RevenaKids -projektin hetkeksi syrjään ja tarttua ideaan, mikä meillä syntyi kesän aikana. Helaniemen (2018, 123) mukaan monesti yrityksissä ja projekteissa henkilöt käyttävät valtavan määrän energiaa päästäkseen johonkin tiettyyn pisteeseen. He tarvitsevat vähintään saman määrän energiaa pysyäkseen motivoituneina ja vaihtaakseen tarvittaessa projektin suuntaa. Mikä tahansa uusi suunta ei riittäisi, vaan sen olisi oltava sellainen, johon kaikki tiimissä uskoisivat.

Kaikki RevenaKids projektissa mukana olevat henkilöt arvostavat kovasti kädentaitoja ja meille kaikille on tärkeää saada suomalainen ja eritoten Pirkanmaalainen kädentaito näkyville kansainvälisesti. Revenakids projektin päätyttyä päädyimmekin jatkamaan samalla porukalla yhteistyötä kädentaidot -projektin parissa. Tulemme visualisoimaan, tuottamaan ja myymään askarteluun liittyviä tarvikkeita kuluttajille verkkokaupassamme. Uskon tämän olevan meille kaikille yksi unelmaprojekteista ja haluamme olla rakentamassa Pirkanmaasta edelläkävijää, sillä Tampere on tällä hetkellä ehdolla Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuodelle 2026.

”Yhdessä me tästä selviämme” oli meidän kevään 2020 slogan, sillä halusimme antaa perheille omalta osaltamme työkaluja koronakeväästä selviytymiseen.

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close