Tampere
07 May, Friday
4° C

Proakatemian esseepankki

Kuka on todellinen markkinointiosaaja?



Kirjoittanut: Kirill Sultanshin - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Что подсмотреть у конкурентов и как это использовать
Andrei Borisov
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kuka on todellinen markkinointiosaaja?

Markkinointi on ennen kaikkea markkinasegmentin tuntemus ja ymmärtäminen, jolla yritys toimii tai jolla se edistää tuotelinjansa. Lisäksi siihen kuuluu kilpailijoiden tuntemus kaikista hintaluokista. Kaiken lisäksi tämä on myös suorien kilpailijoiden tutkiskeleminen. Tieto kilpailijoista ei ole vain tavaramerkki- tai yritysnimien luettelon tuntemusta. Tämä on tietoa heidän tuotteidensa myynninedistämismenetelmistä, tuntemus heidän hinnoittelupolitiikastaan, tuntemus heidän tuotteidensa myynninedistämispolitiikasta. Tähän sisältyy kilpailevien ja korvaavien tuotteiden etujen ja haittojen tuntemus.

On monia erilaisia ​​mekanismeja, jotka auttavat rakentamaan tällaista tietoa. Minulle henkilökohtaisesti tällä hetkellä yksinkertaisin on SWOT-analyysi: yksinkertaisin 2-ulotteinen 2 x 2 -matriisi, jossa jokainen kvadrantti määrittää tuotteen tai yrityksen vahvuudet, tuotteen tai yrityksen heikkoudet, yrityksen tai tuotteen mahdollisuudet, sekä uhat. Kaksi ensimmäistä neljännestä ovat tekijöitä sisäisestä ympäristöstä, toinen – ulkoisesta. Tästä on kirjoitettu paljon materiaalia.

Markkinoinnissa työskentelevä on siis asiantuntija, jonka ammatillisiin tehtäviin sisältyy tieto markkinaympäristöstä, suuntauksista ja kyky analysoida kerättyjä tietoja. Ja miksi tätä analyysiä tarvitaan? Miksi tietää, mitä markkinoilla tapahtuu? Miksi tiedät kilpailijat kaikilta puolilta, koska yrityksesi tuottaa niin tärkeän ja välttämättömän tuotteen! Vain täällä jotenkin ei käy hyvin myynnin kanssa …

Jotta tuote voidaan myydä, sille on oltava kysyntää, sen on oltava haluttu ja toivottu tuote. Mieluiten jatkuvasti kasvamassa eli toisin sanoen – hyvä tuote myy itsensä.

Kilpailijoiden tuotteiden analyysi, korvaavien tuotteiden analyysi sekä kohdeyleisön tarpeiden analyysi tarjoavat kokonaisuudessaan tuotteen vaaditut kuluttajaominaisuudet. Kysymys kuuluu: ostetaanko tämä tuote todellisuudessa?

Yrityksen tai tuotteen ymmärtäminen markkinoilla on avain menestykseen. Tietäen missä olet voit rakentaa reitin, jota sinun on mentävä tavoitteidesi saavuttamiseksi. Ja tämä ymmärrys ammattimainen markkinoijaa antaa sinulle. Totta, tätä varten yrityksen on ymmärrettävä ja tiedettävä mitä se palkkaa tallaista tyyppiä.

Valitettavasti yrityksen johto ei aina jää miettimään, mitä yritys tekee, kenelle se tuottaa hyötyä, miten saada yritys kasvamaan tasaisesti? Ja täällä tulemme markkinoidemme todellisuuteen, kun yrityksen ainoa markkinoija on sen omistaja tai johtaja, joka sen sijaan, että harjoittaisi strategista suunnittelua ja virheenkorjaus liiketoimintaprosesseissa, harjoittaa markkinanalyytikkoa, tuotesuunnittelijaa, tuotepäällikköä ja johtaja ei ymmärrä, miksi hänen henkilöstönsä ei tee kaikkea niin kuin sen pitäisi olla.

 

Asia on, että yrityksen sisäiset suhteet ovat myös markkinoijan liiketoimintaa, koska kestämätön mekanismi ei voi toimia hyvin, ei voi tuottaa jatkuvasti positiivista tulosta.

Kaikesta tästä seuraa, että markkinointipäällikkö on yrityksen avainhenkilö. Ja menestys riippuu siitä, ymmärtääkö tämä johto yrityksen vai ei. Todellisuudessamme markkinoija on usein ihminen, joka ei ymmärrä mitä hän todellisuudessa tekee, vaatii rahaa markkinointitoimintaan, mainontaan, mutta ei puhu tyhjennyksestä. Näin markkinoija nähdään käytännössä 90 prosentilla yrityksistä, joissa hän yleensä on. On selvää, että tässä tapauksessa ei ole kyse markkinoiden asemoinnista. Ja kysy tällaisen yrityksen päälliköltä: ”Ja miten yrityksesi eroaa samassa, joka sijaitsee seuraavassa rakennuksessa?”, Hän ei tiedä mitä sanoa. Koska itse asiassa – ei mitään. Ja ainoa kriteeri tällaisen yrityksen valinnalle voi olla vain hinta. Ja ostaja ei aina tarvitse matalaa hintaa. Matala hinta tietysti lämmittää sielua, mutta mikä on tällaisten säästöjen kustannus?

Seurauksena on, että markkinoilla on valtava harmaa massa samoja yrityksiä. Siksi näemme mainosmerkkejä, joissa hammasproteesit ovat kenkäkorjauspalveluiden vieressä.

 

Mikä on ensin tärkeää: toimintasuunnitelma nuorille ammattilaisille

Jos olet todella varma, että haluat markkinointirooliin, tässä on lyhyt ja epätäydellinen luettelo toimista yleensä aivan oikeassa järjestyksessä:

  • Päätä tuotteen tai yrityksen käsitteestä. Mikä kyseinen tuote on? Mikä on sen idea? Mikä on kyseisen yrityksen isoimmat myyntivaltit?
  • Päätä kohderyhmästä, jolle tuotetta luodaan tai yritys tarjoaa palveluitaan. Kuka tarvitsee tuotteen? B2Cvs Mikä on tuotteen isoin asiakasryhmä?
  • Päätä kohderyhmä. Tee tyypilisimmät asiakasprofiilit kohderyhmän perusteella. Mitä täydellisempi profiili on, sitä tarkemmin pystyt mukauttamaan aktiviteetteja, suoritettuja toimia ja vaikutuskanavia.
  • Päätä hinnoittelu- ja myyntikäytännöistä. Tämä on erityisen tärkeää, jos työskentelet myyjän tai jakelijan puolella. Yleisesti ottaen se on tärkeää aina ja kaikkialla. Se ei mielestäsi riitä luomaan hyvää tuotetta. Anna CA: n jopa nauttia siitä. Mutta jos tämä tuote maksaa kohtuuttoman kalliiksi kaikilla erottuvilla ja positiivisilla ominaisuuksillaan, he eivät osta sitä määrään, johon luot.
  • Päätä hintahaarukka, joka on mielenkiintoinen kohdeyleisöllesi. Jos työskentelet kolmitasoisen myyntijärjestelmän “myyjä – jakelija – jälleenmyyjäverkosto – loppukäyttäjä” mukaisesti, on erittäin tärkeää, millä hinnalla tätä tuotetta tarjotaan loppukuluttajalle. Soveltuuko hänen tarjous sinulle? Seurauksena on, että kohdeyleisösi on vain loppukäyttäjä, mukaan lukien.
  • Päätä tuotteen tai yrityspalvelun mainostamisen käsitteestä. Millä menetelmillä edistät? Mitä viestintäkanavia? Kuinka voimakas vaikutus CA: han on viestintäkanavien kautta tavoitteiden saavuttamiseksi? Mitä audiovisuaalisia sarjoja tulisi olla tuotteesi mukana?
  • Lopulta suunnittele tavoitteet seuraavalle vuodelle:
    • myynnin kasvu
    • tuotemerkkitietoisuus
    • liikevaihtotavoite,
    • uuden tuotteen lanseeraus markkinoille.

Dokumentoi edellä mainitut pointit paperille. Laske markkinointibudjetin tarve. Tee arvioitu maksuaikataulu urakoitsijoille (suunnittelutoimistot, toimistot, tiedotusvälineet ja muut tiedotusvälineet, verkkosivusto tai aloitussivu).

Lähde: 2015, Что подсмотреть у конкурентов и как это использовать

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close