Tampere
21 Jan, Thursday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Kuka kuvaa?



Kirjoittanut: Esa Ekholm - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kuka kuvaa?

 

Visuaalisessa someajassa kuvien merkitys on kenties suurempaa kuin koskaan – ja niiden merkitys vain kasvaa.

Altistumme päivittäin tuhansille ja taas tuhansille kuville. Somemaailmassa kuvat eivät ole enää nopeita räpsyjä, vaan niihin käytetään aikaa. Kun ihminen tapaa toisen ensimmäistä kertaa, ensivaikutelma tehdään seitsemässä sekunnissa. Nykyisin ensivaikutelma tehdään usein ilman fyysistä kontaktia lainkaan pelkän verkon välityksellä. Sielläkin luodaan ensivaikutelmia jatkuvasti. Kuvat ovat tässä yksi merkityksellinen tekijä.

Monet yrittäjät ovat ”tee-se-itse” -henkisiä, eikä se välttämättä ole huono juttu. Jos lähtee kuitenkin melko nollapohjalta luomaan sisältöä sosiaaliseen mediaan ja markkinointiin itse kuvaamalla, voi melko helposti ampua itseään nilkkaan. ”Kuva on tuhannen myynnin arvoinen”.

Visuaalisuuteen toki vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkästään valokuvat, mutta itsekin selatessani nettikauppoja olen huomannut, että klikkaan helposti verkkokaupasta pois jos kuvat ovat amatöörimäisiä – tai yksinkertaisesti huonoja. Muutama vuosi sitten se olisi ehkä ollut hyväksyttävää, mutta nykyajassa, jossa hyvä kuva on enemmän oletus kuin toivomus.

Miksi siis palkata ammattivalokuvaaja ottamaan yrityksellesi kuvia? Listaan alla muutamia syitä.

  1. Erotut joukosta
    Kun kuluttaja selaa lukuisia vaihtoehtoja haluamastaan tuotteesta ja tuotteet muuten muistuttavat toisiaan on todennäköistä, että hän valitsee sen, jolla on paremmat kuvat.
    Pelkästään tuotekuvilla ei kuitenkaan pärjää; laadukkaiden kuvien tulisi näkyä läpi sosiaalisen median. Kannattaakin satsata tuotekuvien lisäksi ihan brändikuvausta tekevään kuvaajaan, joka laatii yrityksesi imagoa vastaavia kuvia ”kuvapankkiin” käytettäväksi.
  2. Sinulta säästyy aikaa ja vaivaa
    Kuvaajan palkkaaminen maksaa, mutta säästää sinulta paljon tunteja ja voit itse keskittyä olennaiseen.
    Laadukkaan kuvaajan ottaman kuvat myös ovat hyvä sijoitus ja maksavat itsensä takaisin hyvin nopeasti.
  3. Kuvat voivat auttaa sinua näkymään Googlessa
    Yksi SEOn tärkeä elementti on kuvat. Optimoidut kuvat voivat auttaa sinun yrityksesi löytymään paremmin Googlessa. Niillä saa myös asiakkaat pysymään pidempään sivuillasi ja voivat rohkaista valitsemaan sinun palvelusi kilpailijan sijasta.
  4. Ammattimaiset valokuvat ovat monikäyttöisiä
    Sisällöntuottaminen on valttia bisneksessä. Kuvat ovatkin erittäin kriittinen osa varsinaista sisältöä ja taipuvat moneen. Niitä voi käyttää brändinrakentamisessa Facebookissa, Instagramissa, Pinterestissä, LinkedInissä; niitä voi julkaista blogiteksteissä ja artikkeleissa tai käyttää erilaisessa mainonnassa (Instagramin feedissä, tarinoissa, Facebookissa…).
  5. Kuvat ovat sinun brändisi
    Jotkut yrittäjät käyttävät kuvapankkikuvia omassa markkinoinnissaan ja nettisivuillaan, mutta yleensä tällaiset kuvat erottaa jo kaukaa. Asiakkaat haluavat tietää enemmän sinusta sinun tavallasi. He haluavat nähdä sinun tuotteesi, sinun tilasi, sinun työntekijäsi – sinun yleisilmeesi. Sen sijaan, että käyttäisit pelkästään kuvapankkisivustoilta ostettuja kuvia, voit otattaa omanlaisia kuvapankkikuvia ammattikuvaajalla. Näin olet helposti lähestyttävämpi etäisten kuvapankkikuvien sijaan.

Kuvat eivät ole ainoa väylä laadukkaaseen sisällöntuotantoon, mutta kun kuvat ovat kunnossa ja niitä on riittävästi, on sosiaalisen median päivittäminenkin stressittömämpää.
Sama pätee myös tuotekuviin ja henkilöstökuviin. Et halua antaa huonoa mielikuvaa itsestäsi työhaastattelussa pukeutumalla verkkareihin – sama pätee valokuviin. Huonot kuvat johtavat usein huonoihin mielikuviin. Sinä edustat asiakkaillesi yritystäsi ja verkossa sen tekee puolestasi pitkälti kuvat. Ajattele siis kuviasi ensivaikutelmanasi – ja panosta siihen.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close