Tampere
24 Nov, Tuesday
1° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka tehdä läpimurto muuttuvassa maailmassa



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Alkusanat

Tämän päivän maailmassa yksi kymmenestä ihmisestä elää ilman puhdasta vettä. 2,4 miljardia eli noin joka kolmas on vailla perushygieniaa. Miljardilla ei ole käytössä mitään energianlähdettä. Lähes 60 miljoonaa lasta on peruskoulutuksen ulkopuolella. Pakolaisia on enemmän kuin koskaan historiassa. 60 miljoonaa ihmistä on joutunut jättämään kotinsa. Pelkästään Syyriasta on lähtenyt kahdeksan miljoonaa ihmistä etsimään turvapaikkaa, vaikka vielä pari vuotta sitten he elivät kotimaassaan. YK:n arvion mukaan yli 1,5 miljardia ihmistä asuu konfliktien riivaamilla alueilla. Sen mukaan maailmassa on myös yhä tälläkin hetkellä 30 miljoonaa orjaa. Laiton ihmiskauppa ja prostituutio ovat liikevaihdoltaan 32 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Joissakin maissa, kuten Etelä-Sudanissa, Nigerissä ja Bangladeshissa, yli puolet tytöistä menevät naimisiin ennen 18 vuoden ikää. Oxfamin mukaan yksi prosentti maailman väestöstä hallitsee nykyään 52:ta prosenttia maailman omaisuudesta. Joka viides nainen raiskataan elämänsä aikana, ja yksi nainen pahoinpidellään joka yhdeksäs sekunti. On arvioitu, että vuoteen 2050 mennessä valtamerissä on enemmän muovia kuin kalaa.

 

Edelliset faktat ovat poimintoja Blanca Jutin teoksesta Game Changer – kirjasta, joka ei säästele lukijoitaan välillä innostavilta ja välillä järkyttävän pysäyttäviltä faktoilta. Blanca käsittelee rohkean rehellisesti tosiasioita erilaisista maailmaa sekoittavista ongelmista, kuten epätasa-arvosta, ympäristön tuhoutumisesta sekä köyhyydestä. Vaikka tämän kuvailun pohjalta kirjasta saa todella raskaan ensivaikutelman, ei se ole lainkaan kirjan todellinen sisältö.

Game Changer kertoo pelin muuttajista. Sellaisia ovat uskomattomia innovaatioita tehneet rohkeat ihmiset ja yritykset. Kirjan aikana tutustuin useisiin ennalta tuttuihin yrityksiin ja johtajiin uusista näkökulmista sekä kuulin aivan uusista eri puolilla maailmaa toimivista pelin muuttajista. Tuodakseen esille mahdollisimman paljon esimerkkejä tosielämän onnistumisista ja epäonnistumisista Blanca on haastatellut lukuisia ihmisiä sekä yrityksiä ja perehtynyt heidän toimintaansa. Kirjailija on myös itse toiminut esimerkiksi Rovion, Fazerin ja Nokian johtotehtävissä, joten Blancan tieto ja tuntemus maailmaa mullistavista innovaatioista on äärimmäisen kattava.

Kirja on jaettu kolmeen osaan, joissa ensimmäisessä käsitellään nykymaailmaa sekä sen ihmisiä. Toisessa osassa kerrotaan kattavasti maailman erilaisista haasteista, ja viimeinen osa koostuu ohjeista, kuinka päästä alkuun pelin muuttajana. Itse keräilin kirjaa lukiessani mielestäni tärkeimpiä näkökulmia siihen, millainen sinun tulee olla voidaksesi tulla pelin muuttajaksi, ja päädyinkin lopulta näihin neljään kriittiseen piirteeseen.

 

  1. Havaitse ongelmat ympärilläsi

Pelin muuttamisessa on kyse siitä, että luodaan ratkaisuja ongelmiin, joiden uskoimme olleen ratkaisemattomia. Ollaksesi pelin muuttaja sinun tulee siis osata tunnistaa sellaisia ympäröivässä maailmassa piileviä ongelmia, joihin muut eivät ole vielä tajunneet ajatella ratkaisua, tai jollaisen ratkaiseminen on tuntunut aina mahdottomalta. Game Changer painottaa sitä, että suuret peliä muuttavat innovaatiot eivät koskaan ole evoluutiota. Ne ovat lähtökohtaisesti vallankumouksia.

“Jos teemme tämän oikein, saatamme olla ensimmäinen sukupolvi, joka poistaa köyhyyden, tekee sukupuolista tasa-arvoiset ja antaa kaikille maailman asukkaille yhtä hyvät mahdollisuudet koulutukseen, työhön ja tyytyväisyyden tunteeseen. Saatamme olla ensimmäinen sukupolvi, joka löytää kestävän tavan elää.” Kuulostaako kliseiseltä, utopistiselta, tai ihan jopa mahdottomalta? Niin juuri kuuluukin. Kyky osata miettiä ratkaisuja sellaisiin ongelmiin erottaa pelin muuttajat muista.

 

  1. Ymmärrä, mitä nykyajalla on sinulle tarjota

Moni tuntuu kokevan, että nykymaailman yksi suurin uhka ja haaste on sen ihmiset – jo sanana negatiivista tunnetta keräävä milleniaalit. Milleniaalit ovat kaksituhattaluvun jälkeen syntyneitä itsekkäitä, laiskoja ja kummallisia esiteinejä, jotka eivät ymmärrä maailman realiteetteja ja tulevat väistämättä tuhoamaan tavat, kulttuurit, talouden ja lopulta koko planeetan.

Vai onko näin sittenkään? Blanca valaa niin vahvaa uskoa milleniaalien potentiaaliin, etten ole sellaista koskaan ennen päässyt lukemaankaan. Laiskuuden sijaan milleniaalit arvostavat enemmän työn merkityksellisyyttä ja arvoja kuin uralla etenemistä tai palkan suuruutta; älypuhelinriippuvuuden sijaan he arvostavat elämyksiä suuresti materiaa enemmän; somessa roikkumisen sijaan heistä on teknologian avulla tullut sosiaalisin ja toisiinsa kytketympi sukupolvi kuin mistään aiemmasta. Jatkuvan lomailun sijaan milleniaalit ovat eniten etnisesti monimuotoinen ja kulttuurisesti suvaitseva sukupolvi, sekä vaativuuden sijaan milleniaalit ovat eniten arvojensa ohjaama sukupolvi. Heidän syntymävuotensa osuvat vuosien 1980 ja 2000 väliin. Milleniaaleja olemme siis lähes me kaikki – akatemialaiset, valmistuneet, nuoret yrittäjät, jopa työelämässä noin 15 vuotta olleet.

Blanca kokee milleniaalien johtavan suurinta osaa siitä muutoksesta, jota maailmamme eniten tarvitsee. Hän ennustaa teknologian ja koneiden kehittymisen takaavan sen, että kaikki mikä voidaan koneellistaa, tullaan koneellistamaan. Tämän seurauksena monimutkaisten ongelmien ratkaiseminen, kriittinen ajattelu ja luovuus tulevat olemaan yhä kysytympiä ja arvostetumpia taitoja. Milleniaalit ovat ehdottomasti sellainen sukupolvi, joka on pullollaan näitä taitoja omaavia pelin muuttajia.

 

  1. Rakenna ymärillesi yhteisö

Angry Birdsin menestys oli aikoinaan massiivinen ilmiö. Siihen vaikutti tietysti sovelluksen oikea julkaisuajankohta aikana, jolloin sovelluksia ei vielä ollut nykypäivän kaltaista loputonta määrää. Osa Angry Birdsin menestyksen salaisuutta on kuitenkin siinä, kuinka kytköksissä he olivat faneihinsa. He vastasivat jokaiseen heille lähetettyyn tweettiin, kuuntelivat fanien kehitysehdotuksia, vastasivat hulluihin pyyntöihin liittyen tasoihin, turnauksiin ja hahmojen nimikirjoituksiin sekä kehuivat ja kommentoivat fanien Angry Birds -luomuksia, kuten kakkuja ja piirustuksia. Rovio ymmärsi, kuinka yhteisön rakentaminen kävisi paljon TV-mainontaa ja muuta markkinointia edullisemmaksi. He luottivat siihen, että luomalla tiiviin yhteisön Angry Birdsin ympärille fanit jakaisivat heidän sisältöään automaattisesti ja levittäisivät sen viestejä eteenpäin lähes itsestään. Vuonna 2013 sydneylainen Ben Levi lähetti Roviolle toivomuksen. Angry Birds oli niin iso osa hänen elämäänsä, että hänen tyttöystävänsä arveli lintujen päätyvän vielä heidän häihinsä. Pyyntö oli auttaa Leviä kosimaan. Marry me Mel -tason pelasivat kaikki maailman fanit, jotka pelasivat Angry Birdsia sinä päivänä. Heihin lukeentui myös itse Mel, joka vastasi kosintaan myöntävästi.

Nykyteknologian ansiosta yritykset ja ihmiset voivat olla kytköksissä toisiinsa helpommin kuin koskaan ennen. On kuin istuisimme saman nuotion äärellä jatkuvasti kuuntelemassa samoja tarinoita ja samoja uutisia. Maailman tapahtumat liikuttavat ihmisiä toisella puolella palloa minuuteissa, tieto välittyy ennätysnopeasti ja ystävyyssuhteita on mahdollista solmia merten toisille puolille.

Valtava etu, joka tästä seuraa, on ehdottomasti yritysten lähestyttävyyden suureneminen. Isot yritykset palkkaavat työntekijöitä, joiden tehtävä on vastata viesteihin, kysymyksiin ja kuviin useissa eri sosiaalisen median kanavissa. Yritysten viestintä on kevyttä ja hauskaa – kaikki puhuvat keskenään kuin ystävät. Näin palautteet tulevat herkemmin perille. Palaute on välitöntä ja tuotteita voidaan kehittää ja parantaa ennätysnopeasti. Hyvitykset ja pahoittelut on nopeampi esittää ja asiakkaita on entistä helpompi palkita lojaaliudesta brändiä kohtaan.

 

  1. Liiku rohkeasti kohti tavoitettasi

Toisella puolella maailmaa Intiassa pojan syntymää juhlistetaan, mutta tytön ei. Intialainen tohtori Ganesh Rakh päätti rohkeasti lähteä tekemään työtä muuttaakseen mielikuvia ja saadakseen viisituhatta muuta lääkäriä noudattamaan esimerkkiään. Hänen klinikallaan tytön synnyttäminen on ilmaista, ja sairaanhoitajat järjestävät juhlat kakkuineen ja juomineen jokaiselle perheelle, joka saa tytön. Rakhin esimerkin jälkeen usea lääkäri osoitti tukeaan auttamalla useita tyttölapsia maailmaan ilmaiseksi.

Kun olet löytänyt ympäröivässä maailmassa asustelevan ongelman, tunnistanut omat vahvuutesi ja ehkä jo aloittanut keräämään ideasi ympärille yhteisöä, on jäljellä se tärkein – loputon, rajaton, mittaamaton määrä rohkeutta toteuttaaksesi keksimiäsi ratkaisuja.

 

Loppusanat

Tiesitkö, että jokaisella Melbournen puulla on nimi ja sähköpostiosoite? Kuka vain voi adoptoida puun, seurata sen kasvua ja ilmoittaa sen mahdollisista ongelmista. Melbourne on yksi kilpaileva kaupunki hyväntahtoisessa kisassa siitä, mikä maailman kaupunki pääsee ensimmäisenä eroon hiilidioksidipäästöistään. Kaupunki pyrkiikin vastaamaan ilmastonmuutokseen kaksinkertaistamalla viheralueensa. Tämä tarkoittaa sitä, että 3,8 miljoonaa ihmistä asuttavan Melbournen viheralueet tulevat kattamaan 40 prosenttia koko kaupungista. Apple taas on tarjonnut naispuolisille työntekijöilleen vakuutusta, jonka avulla heidän munasolujaan voidaan pakastaa, jotta he voivat lykätä äidiksi tulemista kunnes ovat siihen valmiita. Työhyvinvoinnin kasvattamiseksi Virginin perustaja Richard Branson tarjosi 170 hengen henkilökunnalleen mahdollisuuden lomaan “missä vain he haluavat ja niin pitkäksi aikaa kuin he haluavat”. Hän uskoo, ettei tästä ole haittaa hänen liiketoiminnalleen. Ikea kuluttaa yhden prosentin koko maailman kaupallisesti kaadetusta puusta. Ikea kuitenkin ymmärtää paikkansa vastuunkantajana, ja näinollen se on sitoutunut istuttamaan joka vuosi yhtä monta puuta kuin se kaataa. Vahva ympäristöystävällinen brändi sai Ikean myös sitoutumaan käyttämään miljardi euroa uusiutuvaan energiaan. Ilmastonmuutosta lievittääkseen Ikea harkitsee myös joko poistavansa lihapullat ruokalistaltaan tai korvaavansa ne vegaanisella versiolla. San Francisco on ensimmäinen kaupunki, jossa pullovesi on kielletty, ja Balin kaupunki aikoo kieltää muovipussit kokonaan vuoden 2018 loppuun mennessä.

Kun asettaa ylemmän kappaleen sekä alkusanojeni alun kuvauksen katastrofaalisesta maailmastamme vierekkäin ja vertailee niitä, on helppo tajuta, kuinka valtava valonpilkahdus pelin muuttajat ovat tässä kaoottisessa risukasassamme. Teot saattavat olla toistaiseksi pieniä ja tuntua mitättömiltä ongelmien suuruuteen verraten, mutta esimerkeissä näkyy hyvin se rajaton muutoksen voima, joka yhdestä pelin muuttajasta voi kummuta. Esimerkiksi muovipussien kieltäminen koko Balilla oli vain kahden nuoren indonesialaisen pelin muuttajan ansiota.

“Milleniaalit ovat syntyneet maailmaan, jonka ainoa normi on jatkuva muutos.” Tästä syystä tulemme todennäköisesti olemaan muita valmiimpia keksimään ratkaisuja sellaisiin ongelmiin, joita jatkuvasti muuttuva maailma meille tulevaisuudessa tuo.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close