Tampere
01 Dec, Wednesday
-11° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka Squid Gamesta tuli niin suosittu



Kirjoittanut: Jesse Järvensivu - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Viime aikoina on kohistu paljon Netflixin uutuussarja Squid Gamesta, jossa joukko isoissa veloissa olevia kilpailijoita kisaavat toisiaan vastaan yksinkertaisissa lasten peleissä. Voittajalle on luvassa suuria määriä rahaa ja velaton elämä, kun taas häviäjien kohtalo on paljon karumpi: he pääsevät hengestään. Sarjaa onkin kritisoitu laajasti ympäri maailmaa sen väkivaltaisuudesta. Miten tämä kyseine sarjasta pääsi suoratoistopalveluiden viidakosta läpi ja kuinka se lähti maailmanlaajuisesti käsittämättömään lentoon? Sarjasta tuli nimittäin Netflixin kaikkien aikojen suosituin uusi julkaisu huikealla 111 miljoonalla katsojalla.

 

Jo heti sarjan julkaisun jälkeen mediatalot ympäri maailmaa kiinnostuivat tästä selvästi poikkeavasta eteläkorealaistuotoksesta. Ideahan sarjassa on siis pelata hyvin arkisia lasten pelejä, jotka varmasti tunnistetaan kaikkialla maailmassa. Esimerkiksi suomalaisille tutut: peili, köydenveto ja marmorikuulat ovat vahvasti esillä. Ylipäätään Squid Game on täynnä paljon sellaisia asioita, jotka ovat lähteneet elämään eri sosiaalisen median alustoilla omaa elämäänsä kuten: dalgona-keksit, Vansin kengät, sekä sarjassa käytetty vaatetus, joka muuten tulee olemaan tämän halloweenin hittituote. Viimevuosien aikana sarjoista onkin tullut paljon kokonaisvaltaisempia, kuin koskaan aikaisemmin. Enää ei riitä se, että kerran viikossa tulee jakso ulos, vaan sarjan ympärille täytyy pystyä luomaan jotain uutta ja ihmeellistä.  Sarjan, tai sarjassa käytetyiden tuotteiden ja pelien ollen jatkuvasti näkyvillä erinäisillä alustoilla on omiaan tavoittamaan tulevat katsojat mahdollisimman tehokkaasti.

 

Sarja on kuuma aihe sosiaalisessa mediassa, jossa hashtagia #SquidGame on TikTokissa on katsottu yli 22,8 miljardia kertaa. (Rosenblatt, 2021)

 

Sarjassa on onnistuneesti luotu kuva ihmisistä merkityksettömiä pelinappuloita. Helposti samaistuttava tilanne, mutta sillä erolla, että itse lapsena tuskin samoja pelejä on pelattu samoilla säännöillä. Kyseessä on taistelu elämän ja kuoleman välillä ja pelin ainoaksi tavoitteeksi osallistujalle jää selviytyminen hengissä.

 

Squid Game on myös siltä osin osunut kultasuoneen, että katsojat ympäri maailmaa tunnistavat alkukantaiset tunteet, joita roolihahmot käyvät sarjassa läpi. (Mettänen, 2020)

 

Sosiaalisesta mediasta onkin tullut todella tärkeä keino markkinoida uusia julkaisuja. Mitä enemmän ihmiset tekevät hauskoja memejä, puhuvat uudesta sarjasta ja tekevät omia vastineitaan julkaisussa nähdyissä kohtauksista, sen enemmän katsojia se monesti tavoittaa. Kyseisen sarjan etuna on vielä se seikka, että se ei perustu mihinkään aikaisempaan formaattiin ja on näin ollen täysin uudenlainen tuotos. Yleisesti maailmalla on ollut nousussa ei englanninkieliset sarjat.

 

Sarjat, kuten Lupin, joka oli alun perin ranskaksi ja Rahapaja, joka oli alun perin espanjaksi, ovat olleet Netflixin parhaita sarjoja katsojaluvuiltaan. Molemmista löytyvät myös englanninkieliset dubbaukset. (Rosenblatt, 2021)

 

Suureen suosioon vaikuttaa varmasti myös se seikka, että ruutuajat ovat koronan myötä kasvaneet todella paljon. Jatkuvasti seurataan eri alustoja, jolloin päästään reaaliajassa seuraamaan, että mistä tänään puhutaan ja mitkä asiat ovat uusinta uutta. Onkin vaikeaa sanoa, että kuinka moni katsoja palaa esimerkiksi vuosien päästä katsomaan Squid Gamea, vai onko kyseessä vain syksyn 2021 hitti. Sen aika meille näyttää. Koukuttava sarja on kuitenkin jo alusta asti ja se tempaisee katsojan mukaansa hyvin nopeasti. Onhan ensimmäisestä jaksosta asti kuitenkin kaikkien mielessä sama kysymys: kuka tämän kilpailun voittaa?

 

Sarjan näkyminen eri maiden uutismedioissa on ollut omiaan kasvattamaan sarjan kiinnostavuutta. Lisäksi sosiaalisen median tuoma näkyvyys on ollut kiistatonta. Tähän, kun vielä lisätään se, että sarja näkyy monella heti ensimmäisenä vaihtoehtona Netflixin valikoimassa, voidaan todeta, että menestys on taattu. Jos näillä ei kuitenkaan vielä lähde, niin viimeistään siinä vaiheessa, kun katsot videoita, kuinka dalgona-keksejä tehdään ja mietit, että löytyykö kotoa sokeria ja ruokasoodaa, voit todeta pelin olevan osaltasi poikki. Lopuksi vielä mielenkiintoinen seikka: Valkoisten slip-on Vans-kenkien myynti kasvoi 7800% Netflixin esityksen jälkeen. (Tingley, 2021)

 

LÄHTEET

Mettänen, Heli 2021: Karmea Squid Game on Netflixin kaikkien aikojen suosituin sarja – ja tästä se johtuu. Iltalehti. 16.10.2021. https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/c9ebdf1d-b470-43a3-ad9f-a18af4f1b2e0

 

Rosenblatt, Kalhan 2021: Netflix’s ‘Squid Game’ is a sensation. Here’s why it’s so popular. NBC News Digital. 4.10.2021. https://www.nbcnews.com/pop-culture/pop-culture-news/netflix-s-squid-game-sensation-here-s-why-it-s-n1280646

 

Tingley, Anna 2021: The ‘Squid Game’ Costume Effect: White Slip-On Vans Spike 7,800% Since the Series Premiere. Variety. 6.10.2021. https://variety.com/shop/squid-game-halloween-costume-white-slip-on-vans-1235082287/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close